Hoppa till innehållet

Svenska profiler utnämnda till framtidens globala ledare

Idag presenterar World Economic Forum listan över framtidens unga globala ledare. Bland de utnämnda finns bland annat två svenska profiler - framtidsanalytikern Claudia Olsson och Industrifondens Nina Rawal.

Entreprenören Claudia Olsson och Industrifondens Nina Rawal.
Entreprenören Claudia Olsson och Industrifondens Nina Rawal.

World Economic Forum presenterar idag listan över de personer som valts in i forumet Young Global Leaders. Nätverket samlar unga ledare under 40 år som arbetar med globala näringslivsfrågor.

Några av de svenskar som tidigare blivit invalda i Young Global Leaders är Cristina Stenbeck, Karl-Johan Persson, Daniel Ek och Niklas Zennström.

Två svenskar finns i år med bland de utvalda, nämligen framtidsanalytikern Claudia Olsson, och Nina Rawal, affärsområdeschef på riskkapitalinvesteraren Industrifonden.

Nina Rawal har doktorerat i molekylär neurobiologi vid Karolinska institutet, men det är framför allt i det privata näringslivet hon gjort karriär. Sedan 2013 arbetar hon på Industrifonden, där hon sedan förra året är affärsområdeschef för Life Science-teamet. 

"Young Global Leaders samlar inspirerande personer från hela världen med den gemensamma nämnaren att vilja göra skillnad på global nivå. Dessutom anses det vara ett av världens bästa ledarskapsprogram, så givetvis är det en stor ära för mig att bli utvald," säger Nina Rawal. 

Läs mer: Miljarder till life science-bolag

Hon menar att Industrifondens arbete med medicinska innovationer och hennes eget intresse för global hälsa och rättvis tillgång till sjukvård passar väl ihop med World Economic Forums övergripande mål.

Nina Rawal är född i Örebro, men båda hennes föräldrar kommer från Indien och familjen bodde många år i USA. Innan hon började arbeta på Industrifonden arbetade hon bland annat arbetat på medicinteknikbolaget Gambro och på Boston Consulting Group i Stockholm och New York. Vid sidan av arbetet på Industrifonden är Nina Rawal engagerad i organisationen Läkare utan gränser.

Hon brukar benämnas framtidsteknolog.

En internationell bakgrund har även den andra svenskan i årets kull av globala ledare. Claudia Olsson driver konsultbolaget Exponential, som agerar rådgivare åt bolag och regeringar inom områdena digitalisering och globalisering.

Hon brukar benämnas framtidsteknolog och har bland annat haft rollen som ämnessakkunnig på Utrikesdepartementet i Sverige, med fokus på framtid och teknikutveckling. Hon är även rådgivare och föreläsare vid Ray Kurzweils tankesmedja Singularity University i Silicon Valley.

"Genom Exponential arbetar jag med att att hjälpa företag och regeringar att agera i den digitala transformationen. Tekniken skapar stora möjligheter för att driva positiv förändring och i samarbete med de andra i Young Global Leaders-gemenskapen kan vårt arbete få ett ännu större genomslag", säger Claudia Olsson i ett pressmeddelande.

Claudia Olsson har studerat på Handels och KTH i Stockholm började redan under studietiden att engagera sig ideellt. Hon har bland annat arbetat med att etablera organisationen ACCESS Health International i Singapore samt varit aktiv som styrelseledamot inom Project Playground samt Svenskar i Världen. 

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera