Annons

Svenska spelbolagen om Googles spelbomb: ”Efterfrågan ökar kraftigt”

Till vänster: David Polfeldt, vd på Massive Entertainment. Till höger: Martin Wahlund, vd på Fatshark.
Till vänster: David Polfeldt, vd på Massive Entertainment. Till höger: Martin Wahlund, vd på Fatshark. Foto: TT/Di
Under tisdagskvällen presenterade sökjätten Google sin nya satsning på spel, Stadia. Lanseringen fick spelvärlden att darra, men delar av svenska spelundret tar beskedet med ro.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Direkt efter Googles presentation under tisdagskvällen av spelplattformen Stadia, som låter användare strömma spel direkt via webbläsaren Chrome, genom Chromecast och Pixel-enheter, föll Nintendo och Sony på börsen.

Sony, som utvecklar Playstation, hade efter Tokyobörsens stängning fallit med 3,4 procent på onsdagen och Nintendo landade på ett fall på 3,2 procent.

Microsofts konsolchef, ansvarig för bolagets Xbox, Phil Spencer, gick enligt tidskriften The Verge ut med ett brev där han lovade att Xbox och Microsoft hade stora nyheter på gång. 

”Google gick ut stort i dag och inom ett par månader kommer vi också gå ut stort”, skrev han.

Samtidigt som Google presenterade plattformen Stadia under spelmässan GDC i San Francisco, gick bolaget ut med att man har en egen spelstudio som ska utveckla spel för plattformen.

Läs mer: Spelbranschen darrar: Här är Googles konsoldödare 

Flera svenska spelutvecklare är på plats på mässan och reagerade efter Googles Stadia-besked.

”Det blir spännande att se hur den (plattformen reds. anm) fungerar och hur stort genomslag den får hos konsumenter och spelutvecklare. Men det är ju ett intressant alternativ. De kommer ju vara beroende av att få in bra spel på plattformen också”, säger Martin Wahlund, vd på Fatshark.

I januari fick Fatshark in Tencent som ägare efter att den kinesiska jätten köpte aktier för en halv miljard i spelstudion.

Tencent är precis som Google på väg att lansera sin egen streamingplattform för spel.

Läs mer: Tencent går in tungt i svenska spelsuccén Fatshark 

David Polfeldt, vd på Massive Entertainment, som är en del av franska Ubisoft, ser positivt på att spelindustrin nu tar sig an streaming i så stor skala som Google kan erbjuda.

”För vår del som spelutvecklare är det framförallt två saker som är spännande på kort sikt: Vi kan teoretiskt sett nå ut till en mycket större publik, och efterfrågan av högkvalitativt innehåll ökar kraftigt. Allt som allt innebär det goda tider för dem som äger starka franchises eller skickliga utvecklingsteam. Vi på Ubisoft har styrkan i både och, något som visar på en spännande framtid”, säger han.

Även Jörgen Larsson, vd på Stillfront, ser positivt på Googles ambitioner med Stadia.

”Vår uppfattning är att det är en viktig utveckling som kommer att bidra till att spelmarknaden kan växa ytterligare. Vi som spelutvecklare ser också en potential i att anpassa befintliga och framtida spel för multiplattformar och nå en bredare publik”, säger han och fortsätter: 

”Stadia är en mycket intressant utveckling för ekosystemet av spel och det blir intressant att se hur aktörer såsom Apple, Microsoft, Amazon, Valve och Epic reagerar.”

Hur ser ni på att Google också har som ambition att utveckla och lansera egna spel på Stadia-plattformen?

”Ambitionen att de avser att utveckla och lansera egna spel är en strategi som är vanlig och följer exemplet från Nintendo, det bidrar till att skapa spridning av den nya plattformen.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies