Annons

Svenska spelbolaget för barn såldes för kvarts miljard – nu lämnar chefen

Toca Bocas avgående vd Caroline Ingeborn, karaktärer från bolagets app ”Toca Life: Kids”, och deras kreativa chef Emil Ovemar.
Toca Bocas avgående vd Caroline Ingeborn, karaktärer från bolagets app ”Toca Life: Kids”, och deras kreativa chef Emil Ovemar. Foto: Press.
Caroline Ingeborn lämnar barnspelbolaget Toca Boca för att bli rådgivare åt riskkapitalbolaget Creandum. Sedan Bonnier sålde bolaget för drygt tre år sedan har antalet användare fördubblats till 20 miljoner i månaden. ”Vi är i en väldigt bra position både finansiellt och kreativt”, säger hon.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Svenska Toca Boca grundades som en startup inom Bonnierkoncernen under 2010. Affärsidén var att bygga pedagogiska och lekfulla spel för barn mellan två och nio år, i appformat riktat mot surfplattor som hade börjat växa i popularitet.

Framgångarna lät inte vänta på sig och intresset utifrån blev stort. Sommaren 2015 utredde Bonnier en försäljning av bolaget till en prislapp runt 700-800 miljoner kronor, enligt Di Digitals tidigare uppgifter.

Caroline Ingeborn blir rådgivare på deltid åt det svenska riskkapitalbolaget Creandum.

En affär blev till slut klar i april 2016, när den börsnoterade kanadensiska leksakstillverkaren Spin Master förvärvade Toca Boca. Prislappen blev däremot betydligt lägre än vad som spekulerats om: 263 Mkr.

Läs mer: Reapris när Bonnier sålde Toca Boca 

Sedan dess har Toca Boca hamnat i något av en medieskugga i Sverige.

Nu aviserar dock vd:n Caroline Ingeborn att hon kliver av sitt uppdrag. Hon har i princip varit med sedan starten av Toca Boca och varit baserad i San Francisco.

”Bakgrunden till att jag lämnar är att jag vill starta något nytt. Jag lockas av att göra om startupresan. Nu kan jag lämna Toca Boca med gott samvete, eftersom vi är i en väldigt bra position både finansiellt och kreativt”, säger Caroline Ingeborn.

Parallellt med att leta efter nya affärsidgéer ska Caroline Ingeborn bli rådgivare på deltid åt det svenska riskkapitalbolaget Creandum.

”Jag ska bli ett bollplank till deras nuvarande portföljbolag, men också träffa nya entreprenörer och bolag som kan vara potentiella investeringar för Creandum”, säger hon. 

Kommentar: ”En affär där alla är vinnare – utom grundarna” 

Caroline Ingeborn tog över som vd 2017 sedan den ena grundaren Björn Jeffery valt att sluta. Medgrundaren Emil Ovemar kvarstår dock kreativ chef.

”Ägarbytet har haft väldigt många positiva effekter. Det är en stor fördel att Spin Master är helt fokuserade på barnprodukter, att de öppnat upp för samarbeten kring fysiska produkter, och att de har ett stort kontakt- och distributionsnät”, säger Emil Ovemar.

Sedan bolaget köptes upp för drygt tre år sedan har Toca Boca, enligt egen utsago, fördubblat antalet månatligen aktiva användare från ungefär 10 till 20 miljoner. 

Det är dock svårt att svara på hur mycket Toca Boca omsätter i dag. Spin Master skriver i sin årsredovisning för 2018 att affärsområdet där det svenskgrundade bolaget ingår, tillsammans med flera andra verksamheter, omsatte drygt 1,1 miljarder kronor. I sitt svenska bolag noterade Toca Boca i fjol intäkter på 163 Mkr.

”Vi kan tyvärr inte säga hur mycket vi omsätter i dag, men vi växer totalt med 30 procent varje år. Vi har också börjat göra hälsosamma vinster som vi väljer att återinvestera i bolaget”, säger Caroline Ingeborn. 

Läs mer: Toca Boca gjorde jätteförlust innan försäljningen 

Hon kopplar samman utvecklingen med att Toca Boca ställt om till en så kallad ”freemium-modell”. Tidigare såldes spelen till en engångskostnad på cirka 40 kronor. I dag är de nya spelen gratis att ladda ned, med köp inuti i appen.

”Man kan säga att vi har gått från att vara en leksaksfabrik som lanserar fem nya spel om året, till att konstant uppdatera våra produkter med nytt innehåll”, säger Caroline Ingeborn.

Omställningen innebär att Toca Boca har en stor efterfrågan av nya utvecklare. Bolaget ska därför anställa 30 nya personer till sitt kontor i Stockholm under den närmsta tiden.

”I dag har vi 50 av våra 120 anställda i Sverige. Eftersom vi släpper så mycket nytt innehåll, nästan på daglig basis, ställer det högre krav på att våra anställda som jobbar med det kreativa befinner på samma plats”, säger Caroline Ingeborn, som även förordar att hennes ersättare ska vara baserad i Stockholm i stället för USA.

Bonnier AB äger även Dagens industri.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer