Hoppa till innehållet

Svenska spelbolaget för barn såldes för kvarts miljard – nu lämnar chefen

Caroline Ingeborn lämnar barnspelbolaget Toca Boca för att bli rådgivare åt riskkapitalbolaget Creandum. Sedan Bonnier sålde bolaget för drygt tre år sedan har antalet användare fördubblats till 20 miljoner i månaden. ”Vi är i en väldigt bra position både finansiellt och kreativt”, säger hon.

Toca Bocas avgående vd Caroline Ingeborn, karaktärer från bolagets app ”Toca Life: Kids”, och deras kreativa chef Emil Ovemar.
Toca Bocas avgående vd Caroline Ingeborn, karaktärer från bolagets app ”Toca Life: Kids”, och deras kreativa chef Emil Ovemar.Foto: Press.

Svenska Toca Boca grundades som en startup inom Bonnierkoncernen under 2010. Affärsidén var att bygga pedagogiska och lekfulla spel för barn mellan två och nio år, i appformat riktat mot surfplattor som hade börjat växa i popularitet.

Framgångarna lät inte vänta på sig och intresset utifrån blev stort. Sommaren 2015 utredde Bonnier en försäljning av bolaget till en prislapp runt 700-800 miljoner kronor, enligt Di Digitals tidigare uppgifter.

Caroline Ingeborn blir rådgivare på deltid åt det svenska riskkapitalbolaget Creandum.

En affär blev till slut klar i april 2016, när den börsnoterade kanadensiska leksakstillverkaren Spin Master förvärvade Toca Boca. Prislappen blev däremot betydligt lägre än vad som spekulerats om: 263 Mkr.

Läs mer: Reapris när Bonnier sålde Toca Boca 

Sedan dess har Toca Boca hamnat i något av en medieskugga i Sverige.

Nu aviserar dock vd:n Caroline Ingeborn att hon kliver av sitt uppdrag. Hon har i princip varit med sedan starten av Toca Boca och varit baserad i San Francisco.

”Bakgrunden till att jag lämnar är att jag vill starta något nytt. Jag lockas av att göra om startupresan. Nu kan jag lämna Toca Boca med gott samvete, eftersom vi är i en väldigt bra position både finansiellt och kreativt”, säger Caroline Ingeborn.

Parallellt med att leta efter nya affärsidgéer ska Caroline Ingeborn bli rådgivare på deltid åt det svenska riskkapitalbolaget Creandum.

”Jag ska bli ett bollplank till deras nuvarande portföljbolag, men också träffa nya entreprenörer och bolag som kan vara potentiella investeringar för Creandum”, säger hon. 

Kommentar: ”En affär där alla är vinnare – utom grundarna” 

Caroline Ingeborn tog över som vd 2017 sedan den ena grundaren Björn Jeffery valt att sluta. Medgrundaren Emil Ovemar kvarstår dock kreativ chef.

”Ägarbytet har haft väldigt många positiva effekter. Det är en stor fördel att Spin Master är helt fokuserade på barnprodukter, att de öppnat upp för samarbeten kring fysiska produkter, och att de har ett stort kontakt- och distributionsnät”, säger Emil Ovemar.

Sedan bolaget köptes upp för drygt tre år sedan har Toca Boca, enligt egen utsago, fördubblat antalet månatligen aktiva användare från ungefär 10 till 20 miljoner. 

Det är dock svårt att svara på hur mycket Toca Boca omsätter i dag. Spin Master skriver i sin årsredovisning för 2018 att affärsområdet där det svenskgrundade bolaget ingår, tillsammans med flera andra verksamheter, omsatte drygt 1,1 miljarder kronor. I sitt svenska bolag noterade Toca Boca i fjol intäkter på 163 Mkr.

”Vi kan tyvärr inte säga hur mycket vi omsätter i dag, men vi växer totalt med 30 procent varje år. Vi har också börjat göra hälsosamma vinster som vi väljer att återinvestera i bolaget”, säger Caroline Ingeborn. 

Läs mer: Toca Boca gjorde jätteförlust innan försäljningen 

Hon kopplar samman utvecklingen med att Toca Boca ställt om till en så kallad ”freemium-modell”. Tidigare såldes spelen till en engångskostnad på cirka 40 kronor. I dag är de nya spelen gratis att ladda ned, med köp inuti i appen.

”Man kan säga att vi har gått från att vara en leksaksfabrik som lanserar fem nya spel om året, till att konstant uppdatera våra produkter med nytt innehåll”, säger Caroline Ingeborn.

Omställningen innebär att Toca Boca har en stor efterfrågan av nya utvecklare. Bolaget ska därför anställa 30 nya personer till sitt kontor i Stockholm under den närmsta tiden.

”I dag har vi 50 av våra 120 anställda i Sverige. Eftersom vi släpper så mycket nytt innehåll, nästan på daglig basis, ställer det högre krav på att våra anställda som jobbar med det kreativa befinner på samma plats”, säger Caroline Ingeborn, som även förordar att hennes ersättare ska vara baserad i Stockholm i stället för USA.

Bonnier AB äger även Dagens industri.

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera