Annons

Svenska spelbolaget miljardvärderas: ”Det är nu det roliga börjar”

G-Loots vd Patrik Nybladh (tv) och bolagets vice vd Simon Sundén.
G-Loots vd Patrik Nybladh (tv) och bolagets vice vd Simon Sundén. Foto: Oskar Omne
E-sportsbolaget G-Loot lyckades fördubbla sin värdering på ett år. Omsättningen rusade under 2018, men det gjorde även förlusterna. ”Ett planerat minusresultat”, säger vd:n Patrik Nybladh.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Datorspelsvärlden är på väg att bli helt nätbaserad. Aktörer som Google och Tencent utvecklar streamingplattformar som ska ersätta fysiska konsoler som Sonys Playstation och Microsofts Xbox.

Det svenska bolaget G-Loot slår mynt av trenden genom att arrangera onlineturneringar där spelarna satsar pengar på sig själv och tävlar om en gemensam prispott.

Bolaget vill föra e-sporten från stora fysiska turneringar och arrangemang till en onlineverksamhet som utspelar sig i respektive spelares vardagsrum.

G-Loot tar en andel av prissumman och drog i fjol in 36 miljoner kronor i intäkter, enligt det färska bokslutet. Det motsvarar en ökning med 90 procent mot föregående år.

”Det är baserat på hundratusentals olika spel. Prispengarna kan variera från fem kronor till miljoner”, säger medgrundaren Patrik Nybladh, som är vd för G-Loot.

Samtidigt stiger förlusterna kraftigt. Bolaget redovisar ett minusresultat på 66 miljoner kronor, en ökning med 160 procent jämfört med 2017.

”Det är ett planerat minusresultat”, säger Patrik Nybladh, vars personalstyrka ökade från 20 till 40 under fjolåret.

I slutet av 2019 räknar han med att G-Loot och dess dotterbolag har totalt 80 anställda.

”Tävlingarna är lönsamma i sig, men vi anställer och marknadsför i en högre takt än vad kassaflödet tillåter.”

Klart är att finansmarknaden ser på det snabbväxande e-sportsbolaget med stort intresse. I februari tog G-Loot in ytterligare 225 miljoner kronor i finansiering från ägare som Swedbank Robur och fondbolaget Norron.

Bokslutet bekräftar Di Digitals tidigare uppgifter om att G-Loot värderades till strax över 1 miljard kronor i samband med transaktionen (med de nya pengarna inräknade).

Därmed har bolagets värdering fördubblats på lite mer än ett år.

”Det är nu det roliga börjar. Det vi har gjort fram tills nu är att förebereda inför den här investeringen”, säger Patrik Nybladh.

G-Loots vd ser fram emot den senare delen av året, då bolaget väntas lansera mjukvara som gör att även speltitlar som saknar ett traditionellt gränssnitt för att ansluta till plattformen ska kunna göra det.

Tanken är att G-Loot själva ska inhämta information om resultat och prestation. Detta utan att speltillverkarna själv behöver skicka någon data via ett såkallat API, som kan ta lång tid för varje speltillverkare att utveckla.

”Det kommer att förändra allt. Då kan vi lägga på en nolla på allting”, säger Patrik Nybladh.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies