Hoppa till innehållet

Svenska spelsuccén gör sitt starkaste år sedan miljardförvärvet

King har gjort sitt starkaste år sedan bolaget förvärvades av amerikanska Activision Blizzard 2016 med en omsättning på nära 5 miljarder kronor. Samtidigt fortsätter den svenska spelutvecklaren att tappa spelare, den här gången 9 miljoner under det fjärde kvartalet. ”Det är självklart att vi hellre hade haft fler spelare än vad vi hade”, säger Tjodolf Sommestad, utvecklingchef på King. 

Kings utvecklingschef Tjodolf Sommestad.
Kings utvecklingschef Tjodolf Sommestad.Foto: Jack Mikrut

King är en sedelpress som under de senaste tio åren noterat en samlad rörelsevinst på över 44 miljarder kronor. Bolagets omsättning under det fjärde kvartalet 2020 uppgick till 577 miljoner dollar, motsvarande 4,8 miljarder kronor, vilket är en ökning med 15 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år. 

”Det har varit ett rekordår på väldigt många sätt och vi har haft bra momentum hela året. I ett lite bredare perspektiv så är det till ju stor del ett resultat av många års arbete på en inslagen väg med den strategi vi har, vilket är att satsa på våra största spel där vi har flest spelare som engagerar sig. Vi har också byggt upp en annonsaffär framför allt i de stora spelen”, säger Tjodolf Sommestad.

Rörelseresultatet under kvartalet uppgick till 2 miljarder kronor, med en rörelsemarginal på 42 procent, vilket var något lägre än 46 procent under föregående kvartal.

Under 2020 ökade ni även annonsintäkterna med nästan 50 procent jämfört med året innan, trots coronapandemin, vad beror det på?

”Vi har lyckats växa våra annonser väldigt kraftigt under icke-optimala omständigheter, men det här är inget vi kastat oss in i under 2020, utan vi började arbeta med annonser för många år sedan. Vi har utforskat hur vi kan introducera annonser på ett bra sätt, och har byggt upp vår teknik och samarbeten med annonspartners. Vi ser väldigt positivt på det med fortsatt tillväxt inför 2021 och framåt i takt med att annonsmarknaden också generellt sett återhämtar sig, för det har ju varit en utmaning för oss också.”

Under det fjärde kvartalet hade King 240 miljoner spelare, vilket innebär en fortsatt minskning då bolaget tappat 33 miljoner spelare sedan den första kvartalsrapporten 2020. Tjodolf Sommestad säger att de också hade perioder med tillväxt under året, och att upp- och nedgångar från kvartal till kvartal är naturligt och kan påverkas av exempelvis förändrade spelarmönster och marknadsföring. 

Däremot ökade antalet betalande spelare under året, vilket enligt Tjodolf Sommestad är ett tecken på att de spelare som har ett djupt engagemang också tycker att det är värt att betala för att få mer underhållning.

”Det är självklart att vi hellre hade haft fler spelare i det här kvartalet än vad vi hade, men med tanke på att företaget är så pass hälsosamt och växer – och att vi också har fler betalande spelare – så är det ingenting som vi tycker är ett väldigt stort bekymmer”, säger han.

Läs mer: Så går det för svenska miljardspelet Candy Crush under coronakrisen

I mars kommer King att släppa det nya spelet Crash Bandicoot: On the Run, vilket man hoppas ska hjälpa till att locka fler användare. Spelet, som utvecklats i Stockholm, har redan fått över 10 miljoner förhandsregistreringar i app-butikerna. 

”Vi ser fram emot att lansera spelet som vi är rätt säkra på kommer attrahera miljontals spelare, och fortsätta arbetet i våra stora franchises med att få spelare att hitta tillbaka och upptäcka allt nytt innehåll och funktioner som kommit till sedan de lämnat”, säger Tjodolf Sommestad.

King startades 2003 av fyra svenskar och en italienare, men genombrottet kom först 2012 då mobilspelet Candy Crush släpptes. Bolaget noterades i New York två år senare och köptes ut från börsen i slutet av 2016, när branschjätten Activision Blizzard betalade strax under 50 miljarder kronor. 

Candy Crush är fortsatt det mest inkomstbringande spelet i amerikanska appstores, men även andra spel i Kings portfölj, som Farm Heroes och Bubble Witch, växte under det senaste kvartalet. 

”En milstolpe som jag är stolt över, som har att göra med vår långsiktiga strategi och som har betalat av sig under 2020, är att Candy Crush hade sin största intäkt på en dag och sitt starkaste kvartal sedan 2014. Så det är något jag är extra stolt över, att det teamet har kommit extra långt och att det fortfarande är så många fans som älskar spelet”, säger Tjodolf Sommestad. 

Läs mer: Svenska sedelpressen stärker miljardvinst – trots att 22 miljoner spelare försvann 

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera