King är en sedelpress som under de senaste tio åren noterat en samlad rörelsevinst på över 44 miljarder kronor. Bolagets omsättning under det fjärde kvartalet 2020 uppgick till 577 miljoner dollar, motsvarande 4,8 miljarder kronor, vilket är en ökning med 15 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år.
”Det har varit ett rekordår på väldigt många sätt och vi har haft bra momentum hela året. I ett lite bredare perspektiv så är det till ju stor del ett resultat av många års arbete på en inslagen väg med den strategi vi har, vilket är att satsa på våra största spel där vi har flest spelare som engagerar sig. Vi har också byggt upp en annonsaffär framför allt i de stora spelen”, säger Tjodolf Sommestad.
Rörelseresultatet under kvartalet uppgick till 2 miljarder kronor, med en rörelsemarginal på 42 procent, vilket var något lägre än 46 procent under föregående kvartal.
Under 2020 ökade ni även annonsintäkterna med nästan 50 procent jämfört med året innan, trots coronapandemin, vad beror det på?
”Vi har lyckats växa våra annonser väldigt kraftigt under icke-optimala omständigheter, men det här är inget vi kastat oss in i under 2020, utan vi började arbeta med annonser för många år sedan. Vi har utforskat hur vi kan introducera annonser på ett bra sätt, och har byggt upp vår teknik och samarbeten med annonspartners. Vi ser väldigt positivt på det med fortsatt tillväxt inför 2021 och framåt i takt med att annonsmarknaden också generellt sett återhämtar sig, för det har ju varit en utmaning för oss också.”
Under det fjärde kvartalet hade King 240 miljoner spelare, vilket innebär en fortsatt minskning då bolaget tappat 33 miljoner spelare sedan den första kvartalsrapporten 2020. Tjodolf Sommestad säger att de också hade perioder med tillväxt under året, och att upp- och nedgångar från kvartal till kvartal är naturligt och kan påverkas av exempelvis förändrade spelarmönster och marknadsföring.
Däremot ökade antalet betalande spelare under året, vilket enligt Tjodolf Sommestad är ett tecken på att de spelare som har ett djupt engagemang också tycker att det är värt att betala för att få mer underhållning.
”Det är självklart att vi hellre hade haft fler spelare i det här kvartalet än vad vi hade, men med tanke på att företaget är så pass hälsosamt och växer – och att vi också har fler betalande spelare – så är det ingenting som vi tycker är ett väldigt stort bekymmer”, säger han.
Läs mer: Så går det för svenska miljardspelet Candy Crush under coronakrisen
I mars kommer King att släppa det nya spelet Crash Bandicoot: On the Run, vilket man hoppas ska hjälpa till att locka fler användare. Spelet, som utvecklats i Stockholm, har redan fått över 10 miljoner förhandsregistreringar i app-butikerna.
”Vi ser fram emot att lansera spelet som vi är rätt säkra på kommer attrahera miljontals spelare, och fortsätta arbetet i våra stora franchises med att få spelare att hitta tillbaka och upptäcka allt nytt innehåll och funktioner som kommit till sedan de lämnat”, säger Tjodolf Sommestad.
King startades 2003 av fyra svenskar och en italienare, men genombrottet kom först 2012 då mobilspelet Candy Crush släpptes. Bolaget noterades i New York två år senare och köptes ut från börsen i slutet av 2016, när branschjätten Activision Blizzard betalade strax under 50 miljarder kronor.
Candy Crush är fortsatt det mest inkomstbringande spelet i amerikanska appstores, men även andra spel i Kings portfölj, som Farm Heroes och Bubble Witch, växte under det senaste kvartalet.
”En milstolpe som jag är stolt över, som har att göra med vår långsiktiga strategi och som har betalat av sig under 2020, är att Candy Crush hade sin största intäkt på en dag och sitt starkaste kvartal sedan 2014. Så det är något jag är extra stolt över, att det teamet har kommit extra långt och att det fortfarande är så många fans som älskar spelet”, säger Tjodolf Sommestad.
Läs mer: Svenska sedelpressen stärker miljardvinst – trots att 22 miljoner spelare försvann