Annons

Svenska spelsuccén har gjort 42 miljarder i vinst på tio år

”Ofta tänker man felaktigt att spel är engångshits. Men våra spel funkar inte så utan är mycket mera en tjänst som man håller kvar vid väldigt lång tid. Ungefär som Spotify, det kommer nya låtar hela tiden”, säger Tjodolf Sommestad.
”Ofta tänker man felaktigt att spel är engångshits. Men våra spel funkar inte så utan är mycket mera en tjänst som man håller kvar vid väldigt lång tid. Ungefär som Spotify, det kommer nya låtar hela tiden”, säger Tjodolf Sommestad. Foto: Jack Mikrut
Spelutvecklaren King är på väg att bli ett av världens genom tiderna mest framgångsrika spelbolag. De senaste tio åren har bolaget haft en rörelsevinst på över 42 miljarder kronor. Nu ska utvecklingschefen Tjodolf Sommestad se till att bolagets kommande spel blir lika framgångsrika som supersuccén Candy Crush.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Jobbintervjun på King hade hittills gått bra, behagligt prat med några av grundarna. Plötsligt stack Stephane Kurgan, en av de högsta cheferna, in huvudet i mötesrummet och sa:

”You come highly recommended. You can only disappoint me from now on.”

Det är den sortens utmaningar som får Tjodolf Sommestad att skruva upp sin egen förmåga. Då, i september 2011, fick han två veckor på sig att sätta ihop en affärsplan för hur den del av bolaget han skulle leda ­kunde bli mer lönsamt.

”Jag åkte till London en regnig dag, ­letade upp det minimala kontoret som låg på en bakgård. Det fanns inget mötesrum så marknadsgänget fick gå ut så att vi skulle få plats. Jag höll min presentation och ­gjorde uppenbarligen varken Stephane ­eller grundarna besvikna.”

Spelutvecklaren King är en sedelpress. Företaget startades 2003 av fyra svenskar och en italienare – den kreativa chefen ­Sebastian Knutsson, Lars Markgren, ­Patrik Stymne, ­Thomas Hartwig samt ­Riccardo Zacconi. Genombrottet kom 2012, då pusselspelet Candy Crush släpptes. Bolaget noterades i New York 2014 och köptes ut från börsen i slutet av 2016. Köparen Activision Blizzard betalade strax under 50 miljarder kronor. Av de svenska grundarna är det bara Sebastian Knutsson som är kvar. 

Kingkoncernen har i dag cirka 2.000 ­anställda på åtta kontor runt om i världen. I senaste kvartalsrapporten skrevs rörelsevinsten till 1,8 miljarder kronor, en för­bättring med 350 Mkr jämfört med andra kvartalet i fjol. 

Under det senaste decenniet är summan av Kings årliga rörelsevinster drygt 42 miljarder kronor. Pengarna kommer från annon­ser och köp inne i spelet.

Bara på den amerikanska marknaden drar spelserien Candy Crush Saga in svindlande 16,3 miljoner kronor om dagen – ­enbart från dem som spelar på en Iphone, enligt analysföretaget Statista. King kan inte – eller vill inte – verifiera den siffran.  

Tjodolf Sommestad tar emot Di i hemmet i Lindesberg, norr om Örebro. Han och familjen tog för snart sex år ­sedan över Tellandska gården mitt i stan. Huset är 380 kvadratmeter stort, från 1800-­talets början och var tidigare ett museum. I dag skulle det ­platsa i valfritt glassigt inredningsmagasin. På tomten finns även en pool och ett luftigt och fräscht kombinerat lusthus och växthus där Tjodolf ­Sommestad dukar upp lunch från lokala salladsrestaurangen Bellas. Utanför spirar tomat- och jordgubbsplantor.

”Otroligt tillfredsställande att se dem växa. Jag går här och vattnar, men är inte den som planterar”, säger han.

Tjodolf Sommestads första utflykt i spelvärlden gjordes 1996, under tiden på Kungliga tekniska högskolan, KTH, tillsammans med student­kamraten Erik Ramberg. De delade ett patologiskt intresse för fotboll och ägnade en hel del tid åt Championship Manager, då ett av världens mest sålda datorspel, ett strategispel där spelaren tar rollen som tränare för ett fotbollslag. 

Tjodolf Sommestad kom till Lindesberg som tolvåring och höll låg profil. Han flyttade hemifrån 17 år gammal. Sedan han återvände 2007 har han engagerat sig allt mer och vill, som han uttrycker det, ”göra Lindesberg till Sveriges bästa småstad”.
Tjodolf Sommestad kom till Lindesberg som tolvåring och höll låg profil. Han flyttade hemifrån 17 år gammal. Sedan han återvände 2007 har han engagerat sig allt mer och vill, som han uttrycker det, ”göra Lindesberg till Sveriges bästa småstad”. Foto: Jack Mikrut

Duon ansåg att de kunde göra en bättre variant och sparkade i gång efter första programmerings­kursen på universitetet. De införde mänskliga motståndare i stället för virtuella. Internet var långt ifrån så utvecklat som i dag. Spelarna fyllde varje vecka i ett A4-formulär som skickades in till de nyblivna spelutvecklarna som i sin tur matade in uppgifterna i sitt program, printade ut förändringarna och skickade tillbaka – i frankerade brev.

1999 startade duon i stället Jadestone och sik­tade på att göra spelet webbaserat. De samarbetade med Aftonbladet och till slut även med originalet och huvudkonkurrenten Championship Manager, ägt av speljätten Eidos.

Stukad över att aldrig riktigt fått Jadestone att ­flyga drog sig Tjodolf Sommestad tillbaka till ­Lindesberg och jobbade som it-konsult i Örebro tills jobbet på King dök upp. Han insåg att ­bolaget hade bra spel på gång och att något skulle hända.

”Men jag kunde inte drömma att det skulle bli som det blev. Jag var mest fascinerad över att jag skulle få mitt livs bästa lön – mer än vad jag tänkt – och att det fanns en bonuskomponent att köpa aktier i bolaget. Jag tänkte att det kanske skulle bli möjligt att ha råd att kunna köpa en ny bil utan att ta lån, det var liksom på den nivån. Det var inte alls mycket aktier. Bolaget var ju inte så stort då och det var fem år innan försäljningen.”

I början var ett tiotal personer inblandade i ­Candy Crush. I dag är det ett par hundra som ­jobbar med spelserien. 

”Ofta tänker man felaktigt att spel är engångs­hits. Men våra spel funkar inte så utan är ­mycket mera en tjänst som man håller kvar vid väldigt lång tid. Ungefär som Spotify, det kommer nya ­låtar hela tiden.”

Men verksamheten är inte okontroversiell. I fjol var bolaget till exempel ett av flera som kallats till brittiska parlamentet för att vittna i en hearing om beroendeframkallande teknik. En av Kings högsta chefer, Alex Dale, försvarade sig vid ­utfrågningen med att policyn som bolaget haft, att kontakta spelare som spenderade mer än 250 dollar i veckan, uppfattats som inkräktande på spelarnas privatliv enligt spelarna själva, och att det rörde sig om få fall.

Snittspelaren är en kvinna över 35 år som ­lägger 38 minuter per dag på spelet. Till skillnad från ­andra spelbolag är Kings spelare också äldre, ­mellan 60 och 80 år.

Bolaget har här hemma väckt Skatteverkets ­intresse. Dotterbolaget Midasplayer upptaxe­rades 2017 med 590 Mkr, varav strax under 400 Mkr betalats in. 

I ett annat skatteärende, som Di kunde avslöja i början 2019, hotades bolaget av en skattesmäll på 3,6 miljarder kronor. Efter att ha gått med på att framöver redovisa 40 procent av sina vinster i Sverige är det ärendet löst.

I dag har Tjodolf Sommestad stigit i graderna på King och basar över dem som jobbar med Candy Crush Saga och andra livespel.

Tellandska gården, ett landmärke i Lindesberg var tidigare ett museum. Nu restaurerat och försett med pool, som Tjodolf Sommestad brukar kasta sig i efter löprundan.
Tellandska gården, ett landmärke i Lindesberg var tidigare ett museum. Nu restaurerat och försett med pool, som Tjodolf Sommestad brukar kasta sig i efter löprundan. Foto: Jack Mikrut

Under de senaste åren har King släppt flera ­titlar som andra spelutvecklare skulle se som jättehits: Pet Rescue Saga, som gjorts i Malmö och Farm ­Heroes Saga, som gjorts i London samt Bubble Witch Saga som gjorts i Barcelona. Internt står de dock alla i skuggan av Candy Crush-serien.

”Vi har många bra spelidéer i oss och vårt mål är förstås att skaka om spelindustrin igen, gärna med en megahit.”

Spelutvecklare är av tradition hemlighetsfulla om vad de har på gång, men i Kings fall rör det sig om tre större projekt, två i Stockholm och ett i Barcelona.

”Två är relativt långt framme i utvecklingen ­vilket betyder att vi siktar på att lansera dem ­under de kommande åren om allting går bra. Vi börjar röra oss lite utanför det som man kan uppfatta som ’puzzle games’. Vi fortsätter bredda oss för att nå spelare som i dag inte spelar.”

Tjodolf Somme­stad har ett högt satt mål: att se till att Candy Crush blir den största speltiteln ­genom tiderna. Kort sagt i klass med Nintendos Super Mario. Räknat i ­antalet nedladdningar har Candy Crush med syster­titlar redan nått över fyra miljarder. 

”På flera områden har Candy Crush på sitt ­åttonde år redan passerat de riktigt legendariska franchiserna som funnits i 30 år”, säger Tjodolf Sommestad, utan  att avslöja vilka parametrar han syftar på, troligtvis förhindrad av ägaren Activision Blizzard.

Samtidigt har King under de senaste åren haft en dalande trend över antalet spelare. Som mest har bolagets spel nått 550 miljoner månatliga spelare. I senaste kvartalsrapporten var den siffran 271 miljoner. 

Känner du press ovanifrån att leverera nytt?
”Nej, den pressen skapar jag nog mer själv. Klart att jag vill vara med och leverera ännu fler hits som världen kommer ihåg. Men parallellt vill jag göra Candy Crush till nummer ett, en legendarisk titel – framgångsrik i många år. Vi är på rätt väg, vilket tar bort pressen. Vi ­måste fortsätta göra ett bra jobb i ett decennium.”

Tjodolf Sommestad är tydlig med att det inte är han som är den kreativa stjärnan.

”Det är inte jag som kommer med idéerna. Mitt jobb är att ge utvecklarna rätt förutsättningar för att lyckas. Det är en kreativ bransch. Vår ut­maning är att hitta de bästa idéerna och välja bort alla de andra bra sakerna – det är det svåra.”

Och de där avgörande besluten är det du som fattar nu, hur känns det?
Tjodolf Sommestad tuggar eftertänksamt på salladen och drar ut på svaret.

”Det är klart att jag gör massor av misstag och fattar felaktiga beslut, men jag är ingen person som går tillbaka och grottar så mycket i ‘jag ­skulle ha gjort det här’. Jag lägger ingen energi på att må dåligt över att jag kan ha fattat fel beslut. Jag försöker blicka framåt.”

Han berättar om ett budgetmöte i Kings ledningsgrupp i december 2012, månaden efter att Candy Crush släppts som mobilspel. Då visste han att man skulle nå följande års budget redan i ­januari. 

”Stephane Kurgan sa nånstans på det där ­mötet, och flera gånger efter det, att vi i lednings­gruppen hela tiden måste fatta beslut för att föra företaget framåt. ’Om vi är riktigt duktiga har vi rätt i 60 procent av fallen. Men i 40 procent av fallen – och kanske till och med så ofta som 50 procent – kommer vi ha fel, men jag förväntar mig att ni fattar beslut hela tiden.’ Det där har gett ­något slags trygghet i mitt chefskap.”

Tjodolf Sommestad beskrivs av personer i hans närhet som eftertänksam. Själv ser han sig som en lagspelare.

”Jag är i grunden optimist och kanske blundar lite för de där 40 procenten fel­aktiga beslut och fokuserar på att jag oftast gör rätt och tänker mer på det.”

För att rensa hjärnan brukar han ge sig ut och springa. Det har bidragit till att han numera inte ökar två kilo i vikt per år. I fjol blev det till och med ett maraton. På en timmes lunchpaus lägger han 45 minuter i löparspåret.

Nära 700 av Kings anställda finns i de två kontor i Stockholm som under hösten ska bli ett i ­Sergelhuset där SEB tidigare satt. De 11.500 kvad­rat­metrarna på de sex översta planen innebär en saftig hyreskostnad, enligt Fastighetsvärlden så mycket som 9.000 kronor per kvadratmeter.

”Det fortsätter att gå väldigt bra för oss och vi ser framför oss att vi kommer att ha fler anställda framöver och mer talanger, särskilt i Stockholm. Nu kunde vi inte förutse pandemin, men det ­kommer inte vara dåligt med mycket yta för att kunna hålla avstånd. Det måste vara en säker plats att jobba på. Exakt vad det innebär vet vi inte nu, det ändras ju från vecka till vecka.”  

”Klart att jag vill vara med och leverera ännu fler hits som världen kommer ihåg. Men parallellt vill jag göra Candy Crush till nummer ett”, säger Tjodolf Sommestad.
”Klart att jag vill vara med och leverera ännu fler hits som världen kommer ihåg. Men parallellt vill jag göra Candy Crush till nummer ett”, säger Tjodolf Sommestad. Foto: Jack Mikrut

Tjodolf Sommestad växte upp i Skarpnäck ­söder om Stockholm då, i början av 1980-talet, ett rätt stökigt område.

”Föräldrarna drev på att vi barn skulle vara självständiga och inte så oroliga för vad andra tyckte och tänkte om oss. Vi fick vända på kro­norna och mamma fick oss att hjälpa till hemma”, minns han.

När föräldrarna köpte ett missionshus i Lindesberg och flyttade dit valde 12-åriga Tjodolf att ­stanna kvar i Stockholm och bo hos sin syster som då var 18 år. Men det höll bara några månader innan han följde efter.

”Det var en chock att börja i en byskola. Jag var ganska ensam, men valde det själv även om det kanske låter tragiskt. Jag fördjupade mig i spel och hängde med mina kusiner.”

Pappan var tidigt inne i it och datorer, vilket ­uppenbarligen påverkat och inspirerat. 

”Han lyckades inte riktigt som entreprenör – det var svårt att driva en startup inom it 1988 i Lindesberg – men gav inte upp.”

Länk till grafik

När Tjodolf Sommestad fick barn flyt­tade han tillbaka till Lindesberg för 13 år ­sedan.

”Jag har inte riktigt känt mig hemma någonstans, gillar omväxling och har inga problem med rotlöshet. Men under de senaste två åren har Lindesberg känts allt mer som hemorten.”

Även om han ser sig själv som lite introvert finns attribut som sticker ut å det häftigaste. I garaget står till exempel en extremt exklusiv, svart ­McLaren 650S Spider. Den rullar dock inte många mil per år.

”Sambon brukar pika mig att jag behöver ­googla upp fakta om den för att veta vad jag ska säga när folk börjar ställa frågor.”

Och den Bayliner Daycruiser som han sjösatte för några år sedan visade sig alldeles för stor för lilla Lindesjön och har nu bytts ut mot mindre flyte­tyg.

Hittills har Tjodolf Sommestad gjort ett par fastig­hetsinvesteringar på orten, bland annat tillsammans med en före detta Ica-handlare.

”Jag har ett slags vision att göra Lindesberg till Sveriges bästa småstad. Det som jag är mest stolt över är investeringen i en ny fastighet åt en smörgåsfabrik – ett högriskprojekt – som gjorde att ­bolaget kunde vara kvar på orten och kunnat ­anställa fler. Men mitt engagemang är egentligen bara att bistå med kapital.”

Han ägnar en hel del tankar åt hur orten kan utvecklas och belönades i år, tillsammans med Per Sander på Lindesbergs Fastigheter, för att bidra till utvecklingen av Lindesbergs kommun.

”Många sitter fast i funderingar om hur man ska se till att folk inte flyttar till Örebro. Jag tycker tvärtom att man ska koncentrera sig på hur man kan få örebroare att flytta hit. Det finns en framåt­anda och driv här som jag gillar. Det händer ­saker hela tiden.”

Tjodolf Sommestad tar oss med på en tur i stan som kullkastar fördomarna om en småstad utan ambitioner. På flera husfasader i centrum finns väggmålningar som med lite – okej, mycket – god vilja för tankarna till muralmålningarna i Brooklyn i New York. 

Han tog plats i den lokala sparbankens styrelse för två år sedan för att skaffa sig en ny erfarenhet. 

Bidrar du med något?
”Jag tror det. Jag har nog bättre koll på modern teknik än de flesta i styrelsen och sitter fort­farande kvar.”

Du har bara de senaste åren dragit in över 100 miljoner i lön och är ekonomiskt oberoende. Lockar det inte att bli affärsängel och slippa rapportera uppåt till andra?
”Klart att jag ibland tänker att det där skulle vara spännande att prova, men jag tror inte det är där jag kommer till mest nytta. Men om några år skulle jag så klart kunna tänka mig att vara med lite djupare i några bolag och dela med mig av mina erfarenheter. Det måste inte vara en startup. Man kan växa och förädla mycket. Jag är inte ­superlåst på att hjälpa någon från början.”

Är det förvaltar-Tjodolf som pratar nu?
”Ja, och det låter ju jättetråkigt. Men jag ser mig faktiskt inte som en förvaltare. Jag gillar att vara operativ. Förädlar-Tjodolf kanske man skulle ­kunna kalla mig däremot. På King finns sjukt mycket möjligheter att skapa tillväxt.”

”Jag tror inte att Wallenbergarna skulle vara nöjda med noll procents tillväxt, vara sämre än branschgenomsnittet år efter år eller bara följa ­inflationen. Det är ju lite av en tävling också. Att visa att man kan vinna.”

Det där sista säger han samtidigt som ett självsäkert leende sprider sig i hans ansikte.

Länk till grafik

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer