Hoppa till innehållet

Svenska spelsuccén tar över SEB:s gamla kontor

Spelutvecklaren King har hittat ett nytt kungarike i centrala Stockholm. Under 2020 flyttar drygt 600 av de anställda till toppmoderna Sergelhuset, som tidigare var ett av SEB:s stora kontor.

En illustration av Sergelhuset, som blir färdigställt 2020, och Kings grundare och kreativa chef Sebastian Knutsson.
En illustration av Sergelhuset, som blir färdigställt 2020, och Kings grundare och kreativa chef Sebastian Knutsson.Foto: Press och Jesper Frisk.

Den svenska spelutvecklaren King står bakom den globala mobilsuccén Candy Crush. Under 2016 köptes bolaget ut från börsen av den amerikanska speljätten Activision Blizzard för 50 miljarder kronor. 

En knapp tredjedel av de anställda har fortsatt varit baserade i Stockholm. Sedan hösten 2014 har King huserat sin studio på Sveavägen 44. I samma byggnad har betalbolaget Klarna, ett annat svenskt techunder, också haft sin bas.

Nu har dock King hittat ett nytt kungadöme. Bolaget har skrivit ett kontrakt med fastighetsbolaget Vasakronan om att flytta in den nya fastigheten Sergelhuset, som just nu är under utveckling och slår upp portarna under 2020.

Bolagets talesperson Charley Tesch uppger att flytten beror på att King vuxit ur sina gamla lokaler, som var 4.100 kvadratmeter stora. 

Drygt 600 anställda berörs av flytten, säger hon.

Nu kommer King få tillgång till totalt 11.500 kvadratmeter kontorsyta på de sex översta planen av Sergelhuset.

”Vi är glada att flytta in i ett toppmodernt kontor som är väl anpassat till våra behov när vi fortsätter växa vår studio i Stockholm”, säger Tjodolf Sommestad, utvecklingschef på King, i en skriftlig kommentar.

Foto: Press.

Läs mer: SEB SEB A -3,16%Dagens utveckling påbörjar gigantisk flytt till miljardfastighet 

Sergelhuset utgjorde fram till 2017 SEB:s kontor, som sedan valde att samla hela sin verksamhet i Solna.

Efter det har kvarteret genomgått stora renoveringar, både interiört och exteriört, och fått flera tillbyggnationer. Budgeten för omdaningen av Sergelhuset var 3 miljarder kronor.

Läs mer: Bankkvarter blir till shoppingstråk vid Sergel 

Vasakronan kommer också ha sitt eget huvudkontor i byggnaden. Även restaurangkoncernen Stureplansgruppen etablerar sig i kvarteret. Därmed är hälften av projektet nu uthyrt, enligt fastighetsbolaget självt.

King vill inte berätta hur mycket de betalar för hyreskontraktet, eller hur långt det sträcker sig. 

Tidningen Fastighetsvärlden bedömer dock att King kan komma att betala uppemot 9.000 kr per kvadratmeter, höga nivåer för kontorslokaler i city, vilket skulle innebära en totalkostnad på drygt 100 miljoner kronor om året.

I dag har King-koncernen elva spelstudior runtom i världen, i städer som Barcelona, Berlin, San Francisco och New York. Bolaget sysselsätter totalt drygt 2 000 personer världen över.

Kings användarsiffror för Candy Crush har dock varit på väg nedåt en längre tid. Sedan september 2017 har antalet spelare som är inne varje månad sjunkit med 12 procent till 258 miljoner.

Nyligen kunde Di Digital avslöja att King slipper en upptaxering från Skatteverket på nära 4 miljarder kronor. I stället ska drygt 40 procent av Candy Crush-skaparnas vinster beskattas i Sverige.

Läs mer: Spelbolaget slipper miljardsmäll – lovar skatta tungt i Sverige 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera