Det svenska dataspelsundret omsatte drygt 24 miljarder kronor under 2019. Det motsvarar en tillväxt med 27 procent mot året före, enligt branschorganisationen Dataspelsbranschens årliga genomgång ”Spelutvecklarindex 2020”.
Omsättningen ökar för elfte året i rad, och branschen är 25 gånger större än den var 2009, enligt organisationens talesperson Per Strömbäck. Rapporten konstaterar att den svenska spelsektorn nu är lika stor som den svenska exporten av pappersmassa eller järnmalm. Under året betalade de 15 största bolagen sammanlagt 5,8 miljarder kronor i skatt på sina resultat.
Enligt branschorganisationens beräkningar har antalet spelbolag ökat med 15 procent till 442 stycken under det gångna året. Antalet individer som jobbar på svenska spelutvecklare har samtidigt stigit med 8 procent till närmare 8 600 individer, varav 5 600 är baserade i Sverige. Av dessa är 22 procent kvinnor, vilket är en förbättring mot tidigare år.
Det är inte bara inom Sverige som spelbolagen växer. Enligt kartläggningen finns det 39 svenskägda spelstudior med mer än tio anställda utomlands. I utlandet sysselsatte de svenska spelutvecklarna hela 2 979 personer under 2019.
Intäkterna per anställd i spelföretagen har klättrat med hela 17 procent till 2,8 Mkr per år. Vidare är lönsamheten bättre än någonsin, sammanlagt ökade vinsten med 44 procent till 4,95 miljarder kronor under fjolåret.
Branschen är i stora delar förvärvsdriven, något som Di tidigare rapporterat om. Enligt Dataspelsbranschen rapporterades det under året 39 investeringar och förvärv till ett sammanlagt värde av drygt 4 miljarder kronor. I 29 av fallen var svenska bolag köpare och i 20 av de granskade affärerna var svenska bolag säljare.
Läs mer: Dataspelbolagens börsvärden rusar: ”Svensk paradgren”
Utöver rena nettointäkter finns det inom branschen stora möjligheter till övriga intäkter så som samarbeten inom film, kläder och andra produktkategorier som kan bredda bolagens titlar.
Nummer ett på listan över Sveriges största spelutvecklare sett till omsättning är Minecrafts utvecklare Mojang, som numera ägs av it-jätten Microsoft. Därefter följer Lars Wingefors börsnoterade spelkoncern Embracer och mobilspelsföretaget King, som utvecklat succéspelet Candy Crush och ägs av Activision Blizzard från USA.
Branschorganisationens talesperson Per Strömberg menar att det inte bara är pengar som är viktigt när man jämför dataspelsutvecklarna mot andra mer klassiska industrier. Han menar att dataspelsbranschens tillväxt de senaste åren har haft en, i förhållande till andra sektorer, liten miljöpåverkan som i stora delar inte kommer att öka.