Hoppa till innehållet

Svenska spelundret omsätter 24 miljarder – här är de tio största bolagen

Den svenska dataspelbranschen såg omsättningen växa med 27 procent under 2019. Sektorn är därmed lika stor som den svenska exporten av pappersmassa eller järnmalm, enligt Dataspelsbranschens årliga genomgång. 

De svenska spelutvecklarna fortsätter att växa så det knakar.
De svenska spelutvecklarna fortsätter att växa så det knakar.Foto: Kollage: Eric Bergh.

Det svenska dataspelsundret omsatte drygt 24 miljarder kronor under 2019. Det motsvarar en tillväxt med 27 procent mot året före, enligt branschorganisationen Dataspelsbranschens årliga genomgång ”Spelutvecklarindex 2020”.

Omsättningen ökar för elfte året i rad, och branschen är 25 gånger större än den var 2009, enligt organisationens talesperson Per Strömbäck. Rapporten konstaterar att den svenska spelsektorn nu är lika stor som den svenska exporten av pappersmassa eller järnmalm. Under året betalade de 15 största bolagen sammanlagt 5,8 miljarder kronor i skatt på sina resultat.

Enligt branschorganisationens beräkningar har antalet spelbolag ökat med 15 procent till 442 stycken under det gångna året. Antalet individer som jobbar på svenska spelutvecklare har samtidigt stigit med 8 procent till närmare 8 600 individer, varav 5 600 är baserade i Sverige. Av dessa är 22 procent kvinnor, vilket är en förbättring mot tidigare år. 

Det är inte bara inom Sverige som spelbolagen växer. Enligt kartläggningen finns det 39 svenskägda spelstudior med mer än tio anställda utomlands. I utlandet sysselsatte de svenska spelutvecklarna hela 2 979 personer under 2019.

Intäkterna per anställd i spelföretagen har klättrat med hela 17 procent till 2,8 Mkr per år. Vidare är lönsamheten bättre än någonsin, sammanlagt ökade vinsten med 44 procent till 4,95 miljarder kronor under fjolåret. 

Branschen är i stora delar förvärvsdriven, något som Di tidigare rapporterat om. Enligt Dataspelsbranschen rapporterades det under året 39 investeringar och förvärv till ett sammanlagt värde av drygt 4 miljarder kronor. I 29 av fallen var svenska bolag köpare och i 20 av de granskade affärerna var svenska bolag säljare.

Läs mer: Dataspelbolagens börsvärden rusar: ”Svensk paradgren”

Utöver rena nettointäkter finns det inom branschen stora möjligheter till övriga intäkter så som samarbeten inom film, kläder och andra produktkategorier som kan bredda bolagens titlar.

Nummer ett på listan över Sveriges största spelutvecklare sett till omsättning är Minecrafts utvecklare Mojang, som numera ägs av it-jätten Microsoft. Därefter följer Lars Wingefors börsnoterade spelkoncern Embracer och mobilspelsföretaget King, som utvecklat succéspelet Candy Crush och ägs av Activision Blizzard från USA.

Branschorganisationens talesperson Per Strömberg menar att det inte bara är pengar som är viktigt när man jämför dataspelsutvecklarna mot andra mer klassiska industrier. Han menar att dataspelsbranschens tillväxt de senaste åren har haft en, i förhållande till andra sektorer, liten miljöpåverkan som i stora delar inte kommer att öka.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera