Hoppa till innehållet

Svenska startupbolaget Virtusize säljs

E-handelsbolaget Virtusize säljs till tunga japanska ägare för över 100 miljoner kronor. Affären berikar grundarna, Axel Johnson-sfärens D-Ax och Mats Qviberg efter några dramatiska år.

Gustaf Tunhammar är vd för Virtusize och en av bolagets fem grundare.
Gustaf Tunhammar är vd för Virtusize och en av bolagets fem grundare.Foto: Oskar Omne

E-handelsbolaget Virtusize (NTL) köps upp av ett japanskt konsortium för 111 miljoner kronor.

Köparna – Yahoo Japan Capital, designjätten Ideos riskkapitalfond D4V och textilbolaget Toyoshima – åtar sig även att investera 7 Mkr i bolaget.

”Det känns jättebra. Vi har hållit på med detta rätt länge”, säger vd:n Gustaf Tunhammar.

Han grundade Virtusize 2011 ihop med Erik Ekstrand, Peder Stubert, Christopher Wijkström och Jevgenij Tsoi. Försäljningen ger grundarna cirka 40 miljoner kronor.

Bland storägarna finns också Axel Johnsongruppens investeringsgren D-Ax, som drar in drygt 20 Mkr. Mats Qvibergs bolag Öresund får drygt 30 procents avkastning på de 2,9 Mkr man ursprungligen investerade.

”Erik, Gustaf och Peder har gjort ett imponerande jobb med att bygga upp bolaget och med nya ägare kommer Virtusize kunna fortsätta expandera i Asien och övriga världen”, säger Louise Hagen, ansvarig för D-Ax investeringar i startupbolag.

Affären sätter punkt för en sju år lång bolagsresa där motgångarna varit många.

Virtusize grundades för att lösa ett av den digitala modehandelns stora problem: returer på nätet. Bolagets verktyg mäter plaggens passform i relation till plagg som kunden redan äger. Därmed kan e-shopparen lättare förutse vilka tröjor eller byxor som kommer att passa innan de fraktas.

Läs mer: Så mycket betalade Amazon för amazon.se 

Efter några år fanns Virtusizes verktyg på flera stora e-handelssajter, däribland den brittiska jätten Asos. 2014 investerade D-Ax och Mats Qvibergs investmentbolag Öresund 10 miljoner kronor i bolaget. Som flest var man 30 anställda med kontor i både New York och London.

En större finansieringsrunda var på väg men i början av 2015 drog sig investerarna ur affären.

”Sen tog pengarna mer eller mindre slut”, säger Gustaf Tunhammar.

”Vi hade en större runda på gång som vi var på väg att stänga. Men sen föll det ihop och vi hade ingen tydlig plan B. Då fick vi krympa teamet till tio personer.”

Virtusize aktiekurs kapades med över 60 procent i mars 2015. Då tillkom statliga Almi Invest i ägarkretsen. Samma år tappade man både Nelly och Asos som kunder. Och Johan Qviberg, Öresunds representant i styrelsen, lämnade.

”2015 var inte det roligaste året”, sade Gustaf Tunhammar till Di Digital 2016.

Sedan dess har Virtusize lagt mycket kraft på den japanska marknaden. Där fanns det redan en praxis av att beskriva klädernas storlek i relation till andra plagg.

Med ett mindrea team lyckades Virtusize halvera sina kostnader under räkenskapsåret 2016. Intäkterna steg med nära 40 procent jämfört med föregående år till 4,7 Mkr.

Tillväxttakten har hållit i sig och bolaget är lönsamt på månadsbasis sedan slutet på 2017. I fjol omsatte Virtusize över 6 Mkr, säger Gustaf Tunhammar.

Efter försäljningen ska Virtusize satsa ännu mer på Japan.

”Det är där vi vill växa ännu mer. Målet är att ta en ännu bättre position i Japan och kanske bli redo för Kina”, säger Gustaf Tunhammar.

I samband med affären lämnar han över vd-posten till Asienchefen Andreas Olausson.

”Med facit i hand känns allting väldigt bra. Det har alltid funnits en stark tro till produkten. Annars hade vi inte fortsatt.”

Läs mer: Nu lanseras Spotify-dödaren Youtube Music i Sverige 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera