E-handelsbolaget Virtusize (NTL) köps upp av ett japanskt konsortium för 111 miljoner kronor.
Köparna – Yahoo Japan Capital, designjätten Ideos riskkapitalfond D4V och textilbolaget Toyoshima – åtar sig även att investera 7 Mkr i bolaget.
”Det känns jättebra. Vi har hållit på med detta rätt länge”, säger vd:n Gustaf Tunhammar.
Han grundade Virtusize 2011 ihop med Erik Ekstrand, Peder Stubert, Christopher Wijkström och Jevgenij Tsoi. Försäljningen ger grundarna cirka 40 miljoner kronor.
Bland storägarna finns också Axel Johnsongruppens investeringsgren D-Ax, som drar in drygt 20 Mkr. Mats Qvibergs bolag Öresund får drygt 30 procents avkastning på de 2,9 Mkr man ursprungligen investerade.
”Erik, Gustaf och Peder har gjort ett imponerande jobb med att bygga upp bolaget och med nya ägare kommer Virtusize kunna fortsätta expandera i Asien och övriga världen”, säger Louise Hagen, ansvarig för D-Ax investeringar i startupbolag.
Affären sätter punkt för en sju år lång bolagsresa där motgångarna varit många.
Virtusize grundades för att lösa ett av den digitala modehandelns stora problem: returer på nätet. Bolagets verktyg mäter plaggens passform i relation till plagg som kunden redan äger. Därmed kan e-shopparen lättare förutse vilka tröjor eller byxor som kommer att passa innan de fraktas.
Läs mer: Så mycket betalade Amazon för amazon.se
Efter några år fanns Virtusizes verktyg på flera stora e-handelssajter, däribland den brittiska jätten Asos. 2014 investerade D-Ax och Mats Qvibergs investmentbolag Öresund 10 miljoner kronor i bolaget. Som flest var man 30 anställda med kontor i både New York och London.
En större finansieringsrunda var på väg men i början av 2015 drog sig investerarna ur affären.
”Sen tog pengarna mer eller mindre slut”, säger Gustaf Tunhammar.
”Vi hade en större runda på gång som vi var på väg att stänga. Men sen föll det ihop och vi hade ingen tydlig plan B. Då fick vi krympa teamet till tio personer.”
Virtusize aktiekurs kapades med över 60 procent i mars 2015. Då tillkom statliga Almi Invest i ägarkretsen. Samma år tappade man både Nelly och Asos som kunder. Och Johan Qviberg, Öresunds representant i styrelsen, lämnade.
”2015 var inte det roligaste året”, sade Gustaf Tunhammar till Di Digital 2016.
Sedan dess har Virtusize lagt mycket kraft på den japanska marknaden. Där fanns det redan en praxis av att beskriva klädernas storlek i relation till andra plagg.
Med ett mindrea team lyckades Virtusize halvera sina kostnader under räkenskapsåret 2016. Intäkterna steg med nära 40 procent jämfört med föregående år till 4,7 Mkr.
Tillväxttakten har hållit i sig och bolaget är lönsamt på månadsbasis sedan slutet på 2017. I fjol omsatte Virtusize över 6 Mkr, säger Gustaf Tunhammar.
Efter försäljningen ska Virtusize satsa ännu mer på Japan.
”Det är där vi vill växa ännu mer. Målet är att ta en ännu bättre position i Japan och kanske bli redo för Kina”, säger Gustaf Tunhammar.
I samband med affären lämnar han över vd-posten till Asienchefen Andreas Olausson.
”Med facit i hand känns allting väldigt bra. Det har alltid funnits en stark tro till produkten. Annars hade vi inte fortsatt.”
Läs mer: Nu lanseras Spotify-dödaren Youtube Music i Sverige