Annons

Svenska startups gör affär på pollenallergiker

Di Digital har pratat med nätdoktorer och startup-bolaget Airinum om hur de tacklar pollensäsongen.
Di Digital har pratat med nätdoktorer och startup-bolaget Airinum om hur de tacklar pollensäsongen.
Pollensäsongen är i full gång med miljardkostnader för samhället som följd. Men det finns också bolag som ser sin chans att underlätta för allergikerna. Di Digital har pratat med några av bolagen som står rustade när näsorna börjar rinna.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Enligt Astma- och allergiförbundet lider 30 procent av svenskarna av pollenallergi. För ett år sedan rapporterade Di att pollensäsongen kostar samhället 5 miljarder kronor varje år, på grund av nedsatt produktivitet och ökade sjukvårdskostnader. Efter den ovanligt varma sommaren förra året spår även experter att årets pollensäsong blir den värsta på många år.

Å andra sidan kan den svenska startup-sektorn se till att tjäna på snuviga näsor och rinnande ögon. Inte minst nätläkarna ser ett uppsving under pollensäsongen.

”De stora bekymren börjar nu. Det är en tidig blomning i år så det lär bli en jobbig säsong”, säger Henrik Kangro, medicinskt ledningsansvarig läkare på Min Doktor.

Han uppger att Min Doktor under det första kvartalet fick in 52000 ärenden, och att deras läkare hittills i år varit i kontakt med 300-400 personer har sökt för pollenallergi.

”Om symptomen är milda och om allergin är känd sedan tidigare finns det inte så mycket vi kan tillföra, och då får man rådgivning och vi tar inte betalt. Men om det krävs mer utredning, behandling eller recept på medicin så går vi vidare med det”, säger Henrik Kangro.

I dag betalar regionerna 650 kronor för varje läkarbesök hos en digital vårdgivare, även om en Sveriges Kommuner och Landsting har föreslagit en sänkning till 450 kronor. Ett beslut om det väntas till sommaren.

När det kommer till marknadsföring har kritiker menat att nätläkare via sin reklam uppmanar personer, som egentligen inte är i behov av vård, att söka sig till sjukvården.

”Vi marknadsför oss mot den här gruppen, men den skiljer sig inte mot vår övriga marknadsföring. Vi berättar att vi finns och kan hjälpa till med allergi”, säger Henrik Kangro.

Inte heller på Doktor24 anser man att marknadsföringen manar till onödiga läkarbesök.

”Vi marknadsför oss inte i områden där vi inte kan bistå eller hjälpa till, men när det kommer till allergier kan vi göra mycket online”, säger Tobias Perdahl, medicinsk chef på Doktor24.

Varken Doktor24, eller Kry som Di Digital också har pratat med, vill uppge hur många samtal de fått in som gäller pollenallergi.

Men det är inte bara läkartjänster som vänder sig till de som är känsliga för pollen. Det svenska startup-bolaget Airinum, som utvecklar andningsmasker, märkte förra sommaren att pollenallergiker började använda bolagets produkter för att slippa besvär. Nu har man sjösatt en undersökning för att på ett bättre sätt ta reda på hur masken filtrerar bort pollenpartiklarna.

”Vi vill säkerställa att vi inte bara får respons från kunderna att de fungerar, utan också tar reda på exakt vad i våra produkter som gör de bra för pollenallergiker”, säger grundaren Fredrik Kempe.

Förra året sålde Airinum över 50000 masker runt om i världen. Bolaget har tidigare haft ett stort fokus på Asien, men börjar nu gå in mer i Västeuropa.

Just nu gör man olika långtidstester på filter på det statliga forskningsinstitutet Rise.

”Pollen är en relativt stor partikel, så filtreringsgraden är bra i vår produkt”, säger Fredrik Kempe.

Förhoppningen är att maskerna ska få ett godkännande av den amerikanska läkemedelsmyndigheten, FDA, för att på riktigt kunna använda dem som ett medicinskt skydd mot partiklar och föroreningar.

Bolaget vill ännu inte berätta några omsättningssiffror för fjolåret, men 2017 var omsättningen 5,2 miljoner kronor med en förlust på 1,8 miljoner kronor på sista raden.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer