Hoppa till innehållet

Svenska storägarna säljer av i Spotify

De svenska riskkapitalbolagen Northzone och Creandum, Spotifys första externa investerare, sålde i fjol tillsammans Spotify-aktier för över 2 miljarder kronor, kan Di Digital avslöja. Sedan dess har aktiepriset rusat i höjden.

Creandums partner Fredrik Cassel (högst upp) och Northzones Pär-Jörgen Pärson. Båda investerade i Spotify tidigt och båda har storsålt aktier den senaste tiden.
Creandums partner Fredrik Cassel (högst upp) och Northzones Pär-Jörgen Pärson. Båda investerade i Spotify tidigt och båda har storsålt aktier den senaste tiden.Foto: Amanda Lindgren/Izabelle Nordfjell

Den börsaktuella musiktjänsten Spotify (NTL) är i dag Sveriges mest framgångsrika techbolag och har sett sin värdering stiga till över 100 miljarder kronor, en en ökning med 200 gånger sedan 2008.

Den rejäla värdeökningen har satt de svenska riskkapitalbolagen Creandum och Northzone på kartan. De investerade i Spotify redan 2008 och förvaltar i dag åtskilliga miljarder genom att investera i techbolag.

Di Digital kan nu avslöja att både Creandum och Northzone har sålt stora poster i Spotify. Creandum har gjort sig av med minst hälften av sitt innehav, enligt flera källor med insyn.

Läs mer: Så rika blir de på framgångssagan Spotify

Creandum sålde en stor post i Spotify under våren 2016. Då bytte aktier för drygt 800 miljoner kronor händer, enligt uppgift till Di Digital.

Vid samma tid sålde Northzone Spotify-aktier för 1,3 miljarder kronor, enligt flera källor. Köpare då var pensionsfonderna AMF och Alecta, vilket Di Digital nyligen rapporterade.

Sedan försäljningarna har Spotifys aktiepris mer än fördubblats i den inofficiella gråhandeln. Detta i takt med att bolaget rör sig närmre en börsnotering i USA, som väntas ske senast första halvåret 2018.

Läs mer: Pensionsjättar gör miljardklipp i Spotify

Creandum och Northzone investerade sammanlagt 123 miljoner kronor i Spotify 2008, innan tjänsten hade lanserats kommersiellt. Northzone stod för två tredjedelar av den summan.

För det fick de nästan en fjärdedel av bolaget. Både Creandum och Northzone gjorde sedan följdinvesteringar i Spotify i takt med att bolaget växte.

Enligt Di Digitals källor äger Creandum i dag cirka 3 procent av bolaget, vilket motsvarar nära 3,5 miljarder kronor, baserat på det nuvarande priset i den inoffciella handeln med Spotify-aktier. Northzone äger aktier värda knappt 6 miljarder kronor.

Creandums partner Fredrik Cassel upptäckte Spotify efter en presentation av bolaget på KTH för tio år sedan. 

“Jag är otroligt glad att Creandum tog risken och backade bolaget i första rundan och oerhört stolt över vad bolaget åstadkommit”‚ säger han.

Läs mer: ”Kära Spotify – kan vi prata om börsen nu?”

Han vill dock inte kommentera varför man valde att sälja under våren 2016.

Spotify förbereder just nu en börsnotering i USA. En listning kan ske så snart som före årsskiftet och på börsen väntas bolaget bli värt 130 miljarder kronor, enligt Reuters.

De största ägare är fortfarande grundarna Martin Lorentzon och Daniel Ek, som vardera har drygt 10 procent av Spotify.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera