Hoppa till innehållet

Svenska succébolagets grundare: ”Det var riktigt nära att vi gav upp”

Mentimeters grundare Johnny Warström går emot strömmen. Han nobbar riskkapitalets inviter och har satt upp regler om att personalen får jobba maximalt 40 timmar i veckan. I Di Digitals intervjupodd Startup Stories berättar han om framgångsreceptet som nu resulterat i 100 miljoner användare – men också om den tuffa sommaren 2015 när hela bolaget höll på att gå under.

Mentimeters medgrundare och vd Johnny Warström.

PODD

Mentimeters medgrundare och vd Johnny Warström.Foto: Jack Mikrut (Di).

Johnny Warström är en av grundarna till Mentimeter, som har utvecklat en omröstningstjänst som låter deltagare tycka till i realtid under en presentation. Många företag drar nytta av tjänsten under möten och konferenser. 

I Di Digitals intervjupodd Startup Stories berättar Johnny Warström om uppväxten i Skövde och hur kärleken till matematiken, snarare än tekniken, tog honom till ingenjörsutbildningen vid KTH till Stockholm.

”Jag ville egentligen läsa teknisk fysik på KTH. Men jag insåg snabbt att mina gymnasiebetyg inte skulle räcka till för att komma in på den linjen, långt ifrån, så det blev elektrofysik eftersom jag förstod att det innehöll mycket matte”, säger han.

I samband med studietiden gav sig Johnny Warström ut på flera äventyr. Han gjorde först lumpen, sommarjobbade på Island och volontärarbetade sedan i både Bolivia och Tanzania. Väl hemma i Stockholm extrajobbade han som croupier.

Mentimeter föddes 2012 när Johnny Warström och tre andra gamla studiekompisar från KTH träffades på kvällar och helgar, vid sidan av sina vanliga arbeten, för att spåna fram olika affärsidéer. Gänget kallade det hela för ”entreprenörskapsöl”.

”Jag och en av killarna grundade till exempel Kemtvättsguiden under här perioden. Om du söker på 'kemtvätt' i dag är det vår sajt som kommer upp, vi har listat alla kemtvättar i Stockholm, Göteborg och Malmö med priser och öppettider”, berättar han.

Men det var Mentimeter som Johnny Warström och Niklas Ingvar, den andra grundaren som fortfarande är kvar i bolaget, valde att satsa fullt ut på två år senare. 

”Vi började bjuda hem kompisar på efterfest efter att de hade varit ute och festat på lördagarna. Då visade vi upp demon av Mentimeter och insåg ganska snabbt att det var en relevant produkt som alla hade ett behov av”, säger han.

I början var det dock nära att hela Mentimeter gick under. 

”Sommaren 2015 slutade fyra av sju personer på företaget. Det inte var roligt att jobba. Vi hade ett team med briljanta människor som sprang åt helt olika håll. Alla visste vad vi ville åstadkomma, men inte hur”, säger Johnny Warström.

Hur nära var det att ni sa adjö till varandra och gav upp?

”Det var väldigt nära.”

Men efter att ha formulerat en tydlig företagskultur och rollfördelning kom bolaget snart på rätt köl igen. I dag har över 100 miljoner människor från 220 olika länder använt Mentimeter sedan starten 2012. Bolaget omsätter över 100 miljoner kronor om året på sin affär, med 45 000 betalande kunder.

Johnny Warström menar att en hälsosam balans mellan karriären och privatlivet är mycket viktigt för att nå framgång. Mentimeter har till exempel infört en policy som innebär att de 110 anställda på företaget inte får jobba mer än 40 timmar i veckan.

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski har ju till exempel sagt att han inte tror på ”work-life balance”. Har andra entreprenörer inom tekniksektorn fel?

”Jag skulle inte vilja jobba med Sebastian och jag tror nog inte att han skulle vilja jobba med mig. Man får landa i vad man själv har för principer och grundläggande inställning till bolagsbyggande – men varken eller är rätt eller fel”, säger han.

Johnny Warströms mål är att en halv miljard människor någon gång ska ha använt Mentimeters produkt vid år 2023.

Men oroas du inte över någonting för framtiden?

”Jag har inte legat sömnlös en enda natt över Mentimeter. Jag tror det beror på att vi har balans i livet. Det är en trygg arbetsplats där folk är glada och nöjda, likaså jag. Det är klart att utmaningar uppstår när man växer snabbt, men allting går att hantera”, säger han.

Ni har bara tagit in totalt 4,5 miljoner kronor i riskkapital. Varför har ni valt den vägen – till skillnad från många andra bolag inom er sektor?

”I början, runt 2015-2016, tänkte vi faktiskt ta in pengar. Men inga investerare fattade vad vi gjorde och vi var säkert jättedåliga på att pitcha. Vi fick nobben. Då landade vi i att det gick lika bra att växa bolaget med hjälp av våra egna vinster, vi var ju faktiskt redan lönsamma”, säger han.

Johnny Warström tillägger att hans mejlkorg i dag är full av mejl från intressenter inom riskkapitalvärlden, men att de hittills inte känt något behov av att nappa på förfrågningarna. 

Han säger sig också vara lagom intresserad av att sälja bolaget till någon av de amerikanska teknikjättarna, så som Google.

Du och din medgrundare Niklas Ingvar kontrollerar tillsammans majoriteten av bolaget. Har du några drömmar om att bli börs-vd?

”Nej, inte det minsta faktiskt. Det finns mycket nackdelar med att vara börs-vd, så det är ingen personlig drivkraft alls”, säger Johnny Warström.

Lyssna på hela intervjun med Mentimeters grundare Johnny Warström här:

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar

Du hittar även Digitalpodden på Acast, Apple Podcasts och Spotify.

Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl: digital@di.se

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera