Hoppa till innehållet

Svenska succéspelet Candy Crush vänder trenden – putsar miljardvinsten

Den svenska Candy Crush-skaparen King – som numera ägs av amerikanska Activision Blizzard – har länge tampats med sjunkande användartal, vikande intäkter och försämrad lönsamhet. Årets andra kvartal innebar dock ett positivt trendbrott.

Kings medgrundare Sebastian Knutsson och en tidig version av spelet Candy Crush.
Kings medgrundare Sebastian Knutsson och en tidig version av spelet Candy Crush.Foto: Di och TT.

Den svenska spelutvecklaren King ligger bakom mobilspelet Candy Crush, som blev en omedelbar succé över hela världen vid lanseringen 2012. 

Fyra år senare köptes bolaget ut från New York-börsen av den amerikanska speljätten Activision Blizzard för hela 50 miljarder kronor.

Bolaget har fortsatt att vara en kassako för sin nya ägare. 

Men under de senaste åren har King samtidigt tampats med sjunkande användartal, vikande intäkter och försämrad lönsamhet.

Årets andra kvartal, som präglades av coronapandemin, innebar dock ett finansiellt trendbrott för King. De totala intäkterna steg med 11 procent på årsbasis till 553 miljoner dollar, eller 4,8 miljarder kronor.

Kings affärsmodell är ”freemium”, precis som Spotify, det det är gratis att ladda ned spelen tack vare annonsintäkter. Användarna kan sedan få tillgång till ytterligare funktioner genom tilläggsköp i appen.

Många företag har under 2020 valt att minska sin marknadsföringsbudget och kapa kostnader. Ändå uppger King att annonsintäkterna växte med 50 procent på årsbasis under det andra kvartalet.

Precis som många andra spelutvecklare har King historiskt haft höga rörelsemarginaler. De behöver betydligt färre anställda för att skapa lika stora värden som i den traditionella industrin, och stora delar av kostnaderna utgörs av ersättningar till personal.

I dag har King-koncernen cirka 2 000 anställda vid elva kontor runtom i världen, till exempel i Barcelona, Berlin, San Francisco och New York. 

Runt 700 av dessa finns i Sverige. Bolaget är i färd med att flytta sitt kontor i Stockholm till det toppmoderna Sergelhuset, som tidigare hushöll delar av SEB, med 11 500 kvadratmeter stora lokaler. 

Kings rörelsemarginal skrevs till 38 procent under det andra kvartalet, en förbättring med 4 procentenheter på årsbasis.

I reda pengar landade rörelsevinsten på 212 miljoner dollar, drygt 1,8 miljarder kronor. Det är en förbättring med drygt 350 miljoner kronor i jämförelse med andra kvartalet 2019. 

Läs mer: Så går det för svenska miljardspelet Candy Crush under coronakrisen 

Under coronapandemin, då många länder införde tvingande eller frivilliga karantäner, ökade det generella intresset för spel runtom i världen.

Candy Crush kapitaliserade inledningsvis kraftigt på efterfrågan och växte sina aktiva användare till 273 miljoner under årets första tre månader.

Men under det andra kvartalet föll antalet spelare tillbaka med 2 miljoner, visar Activison Blizzards rapport, till totalt 271 miljoner. Men det motsvarar ändå en ökning med 5 procent på årsbasis.

Användarsiffrorna för Candy Crush har dock varit på väg nedåt en längre tid. Sedan 2015 har antalet spelare som är inne varje månad sjunkit från toppnoteringen 550 miljoner.

Bolaget grundades redan 2003 av fyra svenskar, däribland den kreativa chefen Sebastian Knutsson som fortfarande basar över utvecklingen av spelen, och två britter.

Läs mer: King vill inte betala 130 miljoner till Skatteverket 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera