Den svenska spelutvecklaren King ligger bakom mobilspelet Candy Crush, som blev en omedelbar succé över hela världen vid lanseringen 2012.
Fyra år senare köptes bolaget ut från New York-börsen av den amerikanska speljätten Activision Blizzard för hela 50 miljarder kronor.
Bolaget har fortsatt att vara en kassako för sin nya ägare.
Men under de senaste åren har King samtidigt tampats med sjunkande användartal, vikande intäkter och försämrad lönsamhet.
Årets andra kvartal, som präglades av coronapandemin, innebar dock ett finansiellt trendbrott för King. De totala intäkterna steg med 11 procent på årsbasis till 553 miljoner dollar, eller 4,8 miljarder kronor.
Kings affärsmodell är ”freemium”, precis som Spotify, det det är gratis att ladda ned spelen tack vare annonsintäkter. Användarna kan sedan få tillgång till ytterligare funktioner genom tilläggsköp i appen.
Många företag har under 2020 valt att minska sin marknadsföringsbudget och kapa kostnader. Ändå uppger King att annonsintäkterna växte med 50 procent på årsbasis under det andra kvartalet.
Precis som många andra spelutvecklare har King historiskt haft höga rörelsemarginaler. De behöver betydligt färre anställda för att skapa lika stora värden som i den traditionella industrin, och stora delar av kostnaderna utgörs av ersättningar till personal.
I dag har King-koncernen cirka 2 000 anställda vid elva kontor runtom i världen, till exempel i Barcelona, Berlin, San Francisco och New York.
Runt 700 av dessa finns i Sverige. Bolaget är i färd med att flytta sitt kontor i Stockholm till det toppmoderna Sergelhuset, som tidigare hushöll delar av SEB, med 11 500 kvadratmeter stora lokaler.
Kings rörelsemarginal skrevs till 38 procent under det andra kvartalet, en förbättring med 4 procentenheter på årsbasis.
I reda pengar landade rörelsevinsten på 212 miljoner dollar, drygt 1,8 miljarder kronor. Det är en förbättring med drygt 350 miljoner kronor i jämförelse med andra kvartalet 2019.
Läs mer: Så går det för svenska miljardspelet Candy Crush under coronakrisen
Under coronapandemin, då många länder införde tvingande eller frivilliga karantäner, ökade det generella intresset för spel runtom i världen.
Candy Crush kapitaliserade inledningsvis kraftigt på efterfrågan och växte sina aktiva användare till 273 miljoner under årets första tre månader.
Men under det andra kvartalet föll antalet spelare tillbaka med 2 miljoner, visar Activison Blizzards rapport, till totalt 271 miljoner. Men det motsvarar ändå en ökning med 5 procent på årsbasis.
Användarsiffrorna för Candy Crush har dock varit på väg nedåt en längre tid. Sedan 2015 har antalet spelare som är inne varje månad sjunkit från toppnoteringen 550 miljoner.
Bolaget grundades redan 2003 av fyra svenskar, däribland den kreativa chefen Sebastian Knutsson som fortfarande basar över utvecklingen av spelen, och två britter.
Läs mer: King vill inte betala 130 miljoner till Skatteverket