Hoppa till innehållet

Svenska techscenen fortsätter att dra miljarder

Onoterade bolag fortsätter att dra in miljarder i investeringar. För det första halvåret 2018 har investeringar värda 6,4 miljarder kronor dokumenterats av Bolagsverket. ”Jag är väldigt positiv”, säger Northzones toppinvesterare Pär-Jörgen Pärson.

Pär-Jörgen Pärson, investerare och partner på Northzone ser positivt på framtiden.
Pär-Jörgen Pärson, investerare och partner på Northzone ser positivt på framtiden.Foto: Jonas Eng

Den svenska techscenen fortsätter att sjuda. Under våren gick Spotify till börsen i New York och har nu ett börsvärde på över 280 miljarder kronor. Även Izettle bytte ägare när betaljätten Paypal lade ett bud på 19 miljarder kronor för bolaget i maj. Men Sveriges techscen är mer än dessa miljardbolag. 

Under det första halvåret 2018 investerades det 6 350 miljoner kronor i onoterade svenska techbolag. Det enligt Di:s databas Nordic Tech List, vars data bygger på inskickade dokument till Bolagsverket. När Di Digital gjorde samma genomgång för första halvåret i fjol uppgick siffran till 4,8 miljarder kronor. Därmed ökar investeringarna i svenska techbolag. 

Investeringar ska dokumenteras på Bolagsverket senast sex månader efter att investeringen har gjorts. Därför kommer den totala summan och antalet investeringar för första halvåret 2018 troligen att öka, vilket även hände för 2017.

Under helåret 2017 gjordes investeringar till ett värde av 16,5 miljarder kronor i svenska techbolag. Northzones partner och investerare Pär-Jörgen Pärson tror inte på en avmattning för helåret 2018.

”Det är svårt att se det i ett kort perspektiv men vi ser en fortsatt stark ingång av nya investeringspropåer. Samtidigt är det många investerare som fiskar i våra vatten så vi måsta vara på hugget och bli valda av entreprenörer. Det är allmänt känt både i Europa och USA att det är en stark entreprenörsmarknad här”, säger Pär-Jörgen Pärsson.

Läs även: De är tech-Sveriges 40 hetaste serieentreprenörer under 40 

Han tror att Spotifys börsnotering och även försäljningen av Izettle kommer att leda till ytterligare möjligheter i Sverige de kommande åren. 

 ”Det här har frigjort en massa kapital, inte bara för investerare utan även för tidigare anställda. Det är en kraftig energiinjektion i entreprenörsekosystemet. Nu finns det många som har fått loss tillräckligt mycket pengar för att kunna sätta igång och hitta nästa idé och rätt folk att jobba. Jag är väldigt optimistisk hur det kommer att bli”, säger Pär-Jörgen Pärson.

De miljarder som svenska techbolag har tagit in under första halvan 2018 är uppdelade på 455 investeringar. I genomsnitt blir det 14 Mkr per investering vilket är något högre än för helåret 2017, då den låg på 13 Mkr. 

De sektorer som attraherar mest kapital är fintech, e-hälsa och marknadsplatser. De tre bolagen som har tagit in de största finansieringsrundorna under det senaste halvåret är den digitala vårdcentralen Kry med 541 Mkr, e-handelsplattformen NA-KD med 360 Mkr och batteriprojektet Northvolt med 300 Mkr.

Läs även: Här är techinvesterarnas största satsningar i år 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera