Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Svenska Tracklib hyllas av musikstjärnor

Två av Tracklib fem grundare: artisten Eric Amarillo (tv) och vd:n Pär Almqvist. Foto: Press
Två av Tracklib fem grundare: artisten Eric Amarillo (tv) och vd:n Pär Almqvist. Foto: Press
Tracklib har precis lanserats men lockar redan musikstjärnor världen över. På ägarlistan står Assa Abloys tidigare vd och Cint-grundaren Bo Mattsson. ”Vi vill skapa en ny marknad inom musikindustrin”, säger vd:n Pär Almqvist.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

En flora av digitala musikbolag har bildats i Sverige de senaste åren.

Det rör sig både om breda konsumenttjänster som Spotify (NTL) eller Soundcloud (NTL) och om bolag vars produkt vänder sig till företag, som Epidemic Sound (NTL) eller Soundtrack Your Brand (NTL).

Tracklib grundades för fyra år sedan och har precis lanserat sin tjänst. Men redan nu hyllas den av musikkonnässörer som Prince Paul och Questlove, till vardags trummis och producent i The Roots.

Vi skapar en sorts delningsekonomi inom musik

Bolagets USA-ansvarige är Tom Silverman, grundare av det inom hiphopkretsar mytomspunna skivbolaget Tommy Boy Records.

”Vi är en marknadsplats för sampling och riktar oss till dem som gör musiken. Vi vill skapa en ny marknad inom musikindustrin och skapa nya intäkter”, säger Pär Almqvist, Tracklibs vd och en av fem grundare.

Tracklibs användare är producenter som vill återvinna och skapa nya verk av äldre musik. Tanken är att förenkla för musiker, som får välja och vraka i nytt källmaterial och samtidigt dela med sig av intäkterna till de ursprungliga skaparna.

Bolaget handplockar sina användare och vill inte avslöja vilka producenter som nyttjar deras musikbibiliotek.

”Producenter till några av dagens största pop- och hiphop-artister är aktiva användare hos oss. Så mycket kan vi säga”‚ säger Pär Almqvist.

Läs mer: Så ska datan göra Amuse till framtidens skivbolag 

Precis som Spotify började Tracklib sin resa med att bygga upp en egen musikkatalog. Det rör sig inte om de låtar som dominerar topplistorna utan enligt bolaget om motsatsen, nämligen olika originalinspelningar av musik från hela världen.

I dag har Tracklib tiotusentals spår i sin katalog. Till slutet av året ska förhandlingar med distributörer och skivbolag ha byggt en katalog med hundratusentals alster.

”Det vi har lagt flera år på att göra är att bygga en riktigt spännande katalog”‚ säger Pär Almqvist, som har grundat bolaget ihop med artisten Eric Amarillo, finanschefen Johan Wiström, teknikchefen Pia Philipsson och Ericsson-veteranen Anil Raj, bolagets ordförande.

Läs mer: Så rika är grundarna av miljardbolaget Soundcloud 

Tracklibs användare betalar en liten summa för att få rätten att återanvända och anpassa inspelningarna till sin egen musikproduktion. Om de sedan vill ge ut låten kommersiellt har tjänsten redan ett licensupplägg klart.

Tanken är att musiker ska slippa den typ av utdragna rättighetstvister som varje år drabbar stjärnor som Beyonce, Kanye West och Drake.

”Det vi skapar i grunden är faktiskt en sorts delningsekonomi inom musik. När det blir bra, framgångsrika låtar gjorda får alla som tidigare varit involverade ta del av de nya intäkterna”, säger Pär Almqvist.

Tracklib har i dag 16 anställda, varav elva befinner sig i Sverige. Bolaget har hittills tagit in omkring 15 miljoner kronor i extern finansiering.

Bland delägarna finns Cint-grundaren och affärsängeln Bo Mattsson, Kent Janér, delägare i hedgefondjätten Brummer & Partners och Assa Abloys tidigare vd Bo Dankis.

Tracklib, som under sitt senaste räkenskapsår omsatte omkring en halv miljon med ett minusresultat, söker just nu ytterligare finansiering.

”Inom fyra eller fem år kommer vi att vara fullt globalt utbyggda och finnas på alla stora marknader. Med en omsättning som matchar det”, säger Pär Almqvist.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post