Annons

Svenska Uberförare dömda för våldtäkt och sexuella ofredanden vid resor

Genrébild. Uberförarna på bilden har ingenting med innehållet i artikeln att göra.
Genrébild. Uberförarna på bilden har ingenting med innehållet i artikeln att göra. Foto: TT
Flera av Ubers taxiförare i Sverige har i samband med resor begått grova sexualbrott, visar Di:s granskning. Bara under 2020 har tre domar fallit i rätten. ”Vi ser mycket allvarligt på alla incidenter som inträffar”, säger den amerikanska teknikjättens Nordenchef Peter Löfstrand. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den populära taxiappen Uber grundades 2009 i USA. När företaget började expandera runtom i världen har kritik uppstått mot deras säkerhetsarbete. Förare har anklagats och dömts för olika typer av sexualbrott mot passagerare, det handlar om allt från trakasserier till fullbordade våldtäkter.

Uber släppte i slutet av fjolåret en stor säkerhetsrapport som gjorde gällande att totalt 5 981 sexuella övergrepp anmäldes i samband med resor i USA under 2017 och 2018. Företaget konstaterade samtidigt att 99,9 procent av alla amerikanska resor på plattformen genomfördes helt utan incidenter. 

Men problemet med sexuella övergrepp mot kunder finns även i Sverige, där Uber lanserades 2012, visar en kartläggning Di har genomfört. Bara sedan årsskiftet har minst tre svenska Uberförare dömts i tingsrätten för sexualbrott som begåtts i samband med resor i appen, samtliga begicks i Stockholmsområdet.

– En Uberförare i 40-årsåldern våldtog en passagerare vid en resa. Gärningsmannen dömdes till två års fängelse och skadestånd.

– En Uberförare i 35-årsåldern utsatte under samma dag två olika resenärer för sexuella ofredanden. Gärningsmannen dömdes till villkorlig dom och skadestånd.

– En Uberförare i 40-årsåldern utsatte en passagerare för sexuella ofredanden. Gärningsmannen dömdes till dagsböter och skadestånd.

Problemet ser ut att ha ökat. Året före, under 2019, dömdes ingen Uberförare för liknande brott enligt Di:s genomgång av handlingar från Sveriges tingsrätter.

Läs mer: Uber-chefen: ”Vi har ett stort ansvar att förebygga problem” 

I Sverige har kritiken mot företaget hittills mest handlat om att bolaget tidigare bröt mot svensk lagstiftning genom samåkningstjänsten Uberpop, som lades ned 2016, där resorna var billigare mot att förarna saknade taxilegitimation. 

Nu driver Uber enbart en tjänst med kvalificerade taxiförare i Sverige. Koncernen är fortfarande förlustdrivande på global nivå, men enligt uppgifter till Di är den svenska delen av verksamheten lönsam sedan länge. 

Di har sökt företaget och bett om en intervju med Ubers Nordenchef Peter Löfstrand. Han väljer dock att svara på frågor via mejl genom företagets svenska pr-byrå.

”Vi ser mycket allvarligt på alla incidenter som inträffar. Vi följer alltid upp samtliga och har ett speciellt säkerhetsteam som är tillgängliga dygnet runt för att assistera användare så väl som supportera myndigheter och polis med frågor och utredningar.”

Hur stort ansvar tycker ni att Uber har när dessa brott begås?

”Inget transportsätt är helt och hållet riskfritt, men det är väldigt viktigt för oss att ta vårt ansvar och informera våra användare om hur vår app används på säkrast möjliga sätt.”

Gör ni tillräckligt bra bakgrundskontroller av era förare? 

Peter Löfstrand konstaterar i sitt svar att Uber enbart använder sig av förare som har en taxilegitimation hos Transportstyrelsen. Myndigheten bedömer lämpligheten bland annat genom att begära utdrag ur belastningsregistret.

”Vi litar fullt ut på och ställer oss bakom deras bedömning”, fortsätter Peter Löfstrand.

Uber anställer inte själva några förare, utan dessa agerar på frilansbasis. Bolaget ser sig självt som en förmedlingsplattform snarare än ett transportföretag. 

Borde inte processen vara mer säker om ni faktiskt valde att anställa era förare? 

Peter Löfstrand pekar i sitt svar på att andra aktörer inom taxibranschen, som Taxi Stockholm, inte heller anställer sina förare utan att dessa själva driver eller är anställda hos åkeriföretag.

”Även om vi inte anställer de partnerförare som använder vår app så är säkerhet av högsta prioritet för oss, och vi arbetar ständigt för att göra appen så säker som möjligt för både resenärer och partnerförare”, säger han.

Uber har ett antal funktioner i sin app (se faktaruta längst ned i artikeln) som ska förhindra brott och öka tryggheten. Peter Löfstrand hoppas att dessa ska bli ”branschstandard” i framtiden.

”Säkerhet är fundamentalt för allt vi gör, och vi är övertygade om att teknik kan göra resor säkrare.”

En av de aktuella förarna dömdes till fängelse, de andra två till lägre straff. Kör de sistnämnda fortfarande taxi för Uber?

Peter Löfstrand svarar att han inte kan kommentera enskilda fall, men konstaterar att Uber på ett generellt plan förbehåller sig rätten att utesluta förare vid överträdelser.

”Fall av sexuella ofredanden är ett direkt brott mot våra användarriktlinjer som gäller för alla – både resenärer och partnerförare. Om det finns indikationer på den typen av beteenden ser Uber detta som grund för att omedelbart stänga av användaren från vår plattform.”

Uber har i dagsläget ingen information att dela med sig om hur vanligt det är att brott begås i samband med deras taxiresor i Sverige. 

Sexualbrott förekommer också hos andra aktörer inom taxibranschen, även om omfattningen är svår att utröna. Di har varit i kontakt med polisen som meddelar att det inte förs någon nationell statistik om sexualbrott som skett i taxifordon. Citypolisen i Stockholm konstaterade dock 2012 att sex våldtäkter anmäldes i taxibilar i Stockholms innerstad. 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer