Annons

Svenska Uniti bygger sin eldrivna citybil i England – Sverige får vänta

Lewis Horne, vd på Uniti och en prototyp av bolagets modell Uniti One.
Lewis Horne, vd på Uniti och en prototyp av bolagets modell Uniti One. Foto: Karin Olander (Di).
Svenska Uniti, som vill bygga små eldrivna citybilar, tror på större möjligheter till kompetens, statliga subventioner och kapital i Storbritannien. Utvecklingen flyttar till teknikklustret vid racingbanan Silverstone. Där hamnar även första fabriken - inte i Landskrona som tidigare planerats.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

(Di Digital/Silverstone) ”Första fasen av kreativt kaos ska nu gå över i en intensiv fas kring ingenjörsutveckling som ska leda till produktion. Vi hoppas kunna ha tillverkning även i Sverige senare och vi ser företaget som svenskt, men för att kunna få ut bilar och utnyttja den kunskap som finns är det här rätt ställe att vara.”

Det säger vd:n Lewis Horne när han på onsdagen berättade om Unitis framtidsplaner inne i Silverstones Innovationscentrum som ligger alldeles intill den klassiska racingbanan.

Det är så nära att motorvrålet från testbilarna hörs tydligt.

Ett mindre team på tolv personer har redan börjat jobba i Silverstone Park. En nyckelrekrytering var Sally Povolotsky som sedan augusti är Unitis produktutvecklingschef. Hon var fram till förra året ansvarig för olika bilprojekt på Jaguar Land Rover.

Läs mer: Lunda-Teslan ute på vägarna – värvar ny utvecklingschef 

Uniti ska även öppna kontor i London som ska fokusera på att få in ny finansiering. Med en förlust förra året på 24 miljoner kronor som väntas bli ännu större i år krävs mer pengar om bolaget ska överleva. Kassaflödet är ytterst ansträngt och Uniti har släpat efter med både skatter och avgifter.

Sverige är för litet för att få ihop tillräckligt med kapital.

Lewis Horne ska själv jobba en hel del i London för att jaga kapital. Han sticker inte under stol med att det också finns stora chanser till statligt stöd i Storbritannien, särskilt när brexit får många företag att planera för flytt.

”Brittiska regeringen är väldigt angelägen om att vi flyttar hit. På så sätt är brexit en fördel för oss. Jag har ett möte i morgon med brittiska näringsministern”, säger han.

Han förklarar att bolaget kan få tillbaka kostnader på mellan 35 och 65 procent av de investeringar som man gör inom forskning- och utveckling. 

Lewis Horne vid bolagets nya kontor i Storbritannien.
Lewis Horne vid bolagets nya kontor i Storbritannien. Foto: Karin Olander

Uniti har tidigare samlat in pengar från allmänheten genom så kallad crowdfunding och fick in 12 Mkr på den senaste rundan. Men behoven är oerhört mycket större. De har också vuxit när bolaget nyligen bestämde sig för att bygga ett fordon som klarar personbilsklassning. Tidigare tänkte man sig en tung mopedbil. 

Lewis Horne räknar med att det krävs runt 300 Mkr för utvecklingen av första bilen och för det man kallar pilotfabrik handlar det om miljardbelopp. Man har just öppnat en ny crowdfunding för brittiska och internationella investerare.

”Sverige är för litet för att få ihop tillräckligt med kapital”, säger Lewis Horne.

Han är entreprenören som driver tanken med Uniti som en lösning på trängsel och utsläpp i storstäder. Allt startade på Lunds universitet och Uniti har varit ett bolag sedan 2016 med säte i Lund. Tidigare tidsplaner har spruckit. Lewis Horne trodde förut på en produktionsstart i Landskrona redan nästa år.

”Jag säger det jag tror på, men när saker ändras måste jag också ändra mig. Entreprenörskap handlar om att hoppa från en klippa och bygga ett flygplan på vägen ner”, säger han.

Video: Här testkörs Unitis elbil för första gången 

En prototyp av fordonet Uniti One visades upp i december förra året och 3 000 personer har lagt in en förhandsbeställning och betalat runt 1 500 kronor. Tidigare var tanken att fordonet skulle kosta upp till 200 000 kronor, men med personbilskrav väntas priset snarare bli runt 240 000 kronor. 

Det ska fortfarande vara en microbil där föraren sitter i mitten med en passagerare bakom sig. Joysticken från prototypen kommer att bytas ut mot en ratt i produktionsbilen. Batteriet ska klara en räckvidd på 30 mil enligt nya körcykeln WLTP. Topphastigheten är 130 kilometer i timman.

Det kan handla om 100-150 nya jobb.

Det är många startups som satsar på elbilar och många kämpar med sin finansiering. Konkurrenten Faraday Future är just nu i ett kritiskt skede med en schism med sin största investerare. Lewis Horne säger att han inte vill bli beroende av en stor investerare.

”Jag tycker om den demokratiska tanken med många ägare. Vi har runt tusen personer som har satsat på oss i Sverige och vi hoppas fortsätta vara ett bolag som ägs av folket”, säger han.

Varför ska ni lyckas?

”Det är rätt tajmning nu. Vår approach med en liten elbil för stadstrafik som kan delas av många fyller ett stort behov”, säger Lewis Horne.

Antalet anställda i Sverige har minskat från 44 till 18 personer. Nu väntar anställningar i Storbritannien.

”Från nu och fram till att den första bilen rullar ut från pilotfabriken kan det handla om 100-150 nya jobb. Vi ska göra mycket tillsammans med partners så det blir fler jobb i hela ekosystemet”, säger Sally Povolotsky.

Sally Povolotsky är Unitis produktutvecklingschef.
Sally Povolotsky är Unitis produktutvecklingschef. Foto: Karin Olander (Di).

En förproduktionsbil planeras att vara klar i slutet av 2019 och fabriken ska vara i gång året därpå. Det är väldigt kort om tid.

”Om vi skulle göra allt själva är det inte realistiskt, men vi har med oss partners som Kuka och Siemens för produktionen och ska tillsammans med dem utveckla en helt automatiserad tillverkning. Sedan kan upplägget kopieras för att starta fabriker på andra ställen för lokal produktion”, säger Sally Povolotsky.

Att Tesla haft stora problem med sin automatiserade tillverkning skrämmer inte Uniti.

”Vi lär oss av andras misstag”, säger Lewis Horne.

Även för bilutvecklingen har Uniti flera samarbetspartners som lättviktsspecialisten KW Special Projects som ska ta fram chassit.

Med tanke på Unitis svaga ekonomi – är ni oroliga för att inte få betalt?

"Jo, så är det alltid att jobba med startups. Men vi är beredda att ta risken för vi tror på idén", säger Kieron Salter, vd för KW Special Projects.

Lyssna mer: Håller Skånes Tesla måttet?

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer