”Dagens lösningar för naturlig interaktion i VR får dig att känna dig amputerad. Som att du har köttpåkar att hälsa med”, säger Daniel Carlman, vd och medgrundare av Manomotion (NTL).
Hans företag har utvecklat en teknik som läser av användarens händer, till exempel genom en mobilkamera, för att låta hen ta med sig dem in i en VR-miljö.
Tanken är att tekniken ska vara betydligt billigare och enklare än nuvarande kontrollsystem för VR, som använder specialdesignade handkontroller. Dessutom utlovar den betydligt bättre precision, ända ned på individuell fingernivå.
Bolaget grundades i fjol av Daniel Carlman och Haibo Li, professor i mediateknik vid KTH samt Shahrouz Yousefi, doktor i mediateknik vid KTH. Nu fyller man på in 14 Mkr i en första större finansieringsrunda.
Pengarna kommer från en rad privata affärsänglar, bland dem Carl Palmstierna, Lars Molinder, Willem De Geer samt SEB:s tidigare vd Lars Thunell, operatören Tres vd Peder Ramel, Saabs tidigare vd Bengt Halse samt entreprenören Jakob Tolleryd. Det framgår av ett pressmeddelande.
Pengarna ska gå till fortsatt produktutveckling samt till att förbereda den kommersiella lanseringen av tekniken, som är planerad till strax efter årsskiftet.
“Vi är ett tekniktungt bolag med briljanta forskare idag. Nu behöver vi bli fler inom teknik men även inom marknad, design och UX. Vi rekryterar för att bli bättre på att förklara och exemplifiera det vi gör”, säger Daniel Carlman.
Det svenskgrundade bolaget, som idag har 6 anställda, befinner sig på en minst sagt konkurrensutsatt marknad. Jättar som Facebook, HTC och Google satsar alla enorma summor pengar på VR och har utvecklat egna kontrollsystem för tekniken. Dessutom finns oberoende spelare – Daniel Carlman nämner amerikanska Magic Leap som exempel – som tagit in mer pengar och har en längre historik på marknaden.
Daniel Carlman menar att Manomotions teknik, som alltså använder en kamera för att läsa av användarens handrörelse, är såpass väsenskild från konkurrensen att det inte spelar någon större roll.
“Vi fokuserar på små, nyanserade rörelser. Vi kan återge information om alla handens leder, position och rotation. Det öppnar för en helt annan typ av upplevelser”, säger han.
Dessutom är Manomotions teknik bättre lämpad för mobila VR-plattformar som Samsungs Gear VR, säger Daniel Carlman. Det handlar då om VR-teknik som redan använder mobiltelefonens skärm och processor. Då är det naturligt att även kameran tas i bruk för att läsa användarens handrörelser, säger Daniel Carlman.
Vi kan läsa av alla handens leder. Det öppnar för en helt annan typ av upplevelser.
“Vi använder befintlig teknik och det säljs miljarder mobiltelefoner med kameror redan idag. Vi ser att vi kan få ett försprång där,” säger han.
Planen är att ta betalt dels av mobiltillverkare och andra som vill bygga in Manomotions teknik i sin hårdvara, dels av app- och spelskapare som vill använda den i sina mjukvara.
Di Digital har i ett tidigare avsnitt av Digitalpodden tippat en kommande uppköpsvåg bland svenska VR-startups. Då pekades Manomotion, ett tekniktungt bolag med rötterna i forskning från KTH, ut som ett attraktivt uppköpsobjekt för it-sektorns jättar.
“Vi har inte som plan att bli uppköpta, det är inte därför vi bygger det här. Vår vision är att göra det mer naturligt och intuitivt att hantera teknik med hjälp av handrörelser. Det kommer vara avgörande för nästa generations datorer”, säger Daniel Carlman.
Läs även: Här är världens häftigaste VR-projekt, enligt Googles VR-chef