(Di Digital/Silicon Valley) Isabelle Olsson sitter vid ett skrivbord i sovrummet. Det har varit hennes arbetsrum sedan Google uppmanade sina anställda att jobba hemma i början av mars. Sängen bakom henne är bäddad. Hon har sin Nest Hub bredvid sig – den lilla smarta röststyrda högtalaren med skärm som hennes team, under hennes ledning, har designat.
Hon fasade in i hemmajobbet efter sin föräldraledighet med andra barnet. Innan brukade hon cykla till jobbet på Googles högkvarter i Mountain View.
Hemmajobbandet har öppnat Isabelle Olssons ögon för hur hennes produkter används i vardagen. Visst är Googles lokaler där hennes team sitter arrangerade så att hon och hennes kollegor kan placera ut prylar i en hemmamiljö, men det är inte riktigt samma sak.
Hon beskriver när hon satt och arbetade med Google-datorn Pixel Go i färgen ”not pink” häromdagen. Den låg på ett träbord och smälte bra in.
”När vi designade den hade jag inte tänkt på att laptops är hemprodukter, att de lever i den kontexten. Det är väldigt intressant nu när jag jobbar hemifrån”, säger hon.
Isabelle Olsson har jobbat med design på Google sedan 2011. I dag som designchef för Nest-portföljen, det vill säga Googles produkter för smarta hem, och Googles wearables-produkter. Hon är också ansvarig för färg- och materialval för alla jättens hårdvaruprodukter.
”Ibland önskar jag att jag kunde visa för alla vad vi jobbar med. För mig finns det så mycket mer design att göra, även om vi har åstadkommit mycket sedan vi började med hårdvara på riktigt för ett par år sedan”, säger hon.
Hon tar den smarta röststyrda högtalaren Google Nest Mini som exempel. Den ligger nära hennes intresse för interiör och möbeldesign. Tyget som högtalaren är klädd i består numera till 100 procent av återvunnen plast från gamla PET-flaskor.
Läs också: ”Google Nest Hub får mig att lyssna på Beethoven”
”Tidigare låg mitt intresse inom möbler och smycken. Jag kom till San Francisco för att jobba på en industridesignfirma som arbetade med projektet ’one laptop per child’ och började där för att jag ville jobba med ett företag som gav tillbaka till samhället. Det ledde mig in på teknikprodukter”.
Google hittade henne via Linkedin som hade börjat ta fart 2011. För henne var techjätten främst en sökmotor och det krävdes lite övertalning från Googles sida.
”Jag tänkte att jag har väl ändå inte flyttat runt hela världen för att inte ta risker. Jag pratar med dem så får vi se. Allt var väldigt hemligt och de berättade inte vad de skulle jobba med, men jag tyckte att människorna jag träffade – som hade alla möjliga sorters bakgrunder, perspektiv och arbetsroller – var så intressanta”, säger Isabelle Olsson.
Hon började på den delvis hemliga avdelningen Google X, där man jobbar med så kallad ”moonshots”-projekt. Ett av hennes första designuppdrag var de hajpade smarta glasögonen Google Glass, som egentligen aldrig tog fart. Google var tidigt ute och Isabelle Olsson säger att det var tidiga prototyper som lanserades.
”Även om det var en prototyp så såg folk på det som en produkt. 99 procent av alla prototyper når inte marknaden, utan man jobbar tills det finns en färdig produkt. Google Glass som produkt låg egentligen långt fram i tiden. Det var en intressant tid och vi lärde oss mycket på den”, säger hon.
Det var mycket som startade med Google Glass-processen. Som till exempel röststyrning med ”Ok Google” och utvecklingen av assistenten som nu finns i bolagets högtalare.
Isabelle Olsson säger att det hon jobbar med i dag har ett tydligt användningsområde och utgår från användaren snarare än tekniken.
”Mitt mål som designer är att inspirera, och att göra människors liv enklare och vackrare. Min roll är att göra teknik användbart i vardagen, men för att det ska vara användbart så behöver det vara inspirerande och vackert”, säger hon.
Det har blivit en naturlig designprocess här hemma som jag inte förväntade mig.
Hemma i sitt hus kan hon se hur ljuset ändrar sig under dagen och hur det påverkar färgerna på produkterna. Det är lätt att bara leva virtuellt i datorn när man jobbar med design och inte zooma ut, men ofta bygger man en produkt som ska stå på en hylla och synas, säger hon.
Till exempel gör Google-teamet research kring hur användarna uppfattar en produkt och vilken reaktion de har. Hon brukar också fråga sin fyraåriga dotter om vad hon tycker, och om hon svarar ”Google” vet Isabelle Olsson att hon är rätt ute.
”Det har liksom blivit en väldigt naturlig designprocess här hemma som jag inte förväntade mig. Som det är nu ser jag främst fördelar av att jobba härifrån, även om jag saknar mina kollegor”, säger Isabelle Olsson.
Hon pratar om att man förut köpte möbler till hemmet för att gömma tekniken, medan den nu ska smälta in på ett annat sätt. Och under coronakrisen har ens bostad fått en ännu större betydelse, och jobb och hem har börjat smälta samman.
”Det kommer tvinga oss att utvärdera hur vi arbetar och göra det på ett sätt som får oss att må bra.”
Teknik i hemmet har länge känts komplicerad och inte så användarvänlig, tycker hon. Isabelle Olsson säger att hennes designperspektiv utgår från att alla ska kunna använda produkterna.
Det kan handla om allt från att läsa ett recept på skärmen till att ha dansfest med barnen.
”Målet med teknik är ofta att göra saker enklare, men ibland kan det istället leda till fler svårigheter. Vi börjar äntligen komma till en plats när det känns mer sömlöst”, säger hon.
Isabelle Olsson vänder blicken mot sin Nest-skärm. Hon har fått en notifiering om att ett bud står vid dörren för att leverera en prototyp som står näst på tur för att testas och hon måste gå och öppna.
Läs också: Google erkänner dold mikrofon: ”Aldrig varit påslagen”