Vine, det sociala nätverket för korta och loopade videoklipp, blev uppköpt av Twitter 2012 och lanserades året därpå.
Videonätverket blev mycket omtyckt. Twitter kommunicerade inga användarsiffror för Vine men sade vid ett tillfälle att tjänsten hade en räckvidd på 200 miljoner användare.
Snart hade både Instagram och Snapchat tågat in på videoområdet. I den hårda konkurrensen lade Twitter ner Vine 2016.
Saknaden efter Vine-formatet har varit stor bland de tidigare användarna. Under en längre tid har det förekommit rykten om Vines återuppståndelse.
Under våren 2018 jobbade dessutom Dom Hofmann, en av Vines grundare, på en ny version som han kallade V2 – ett projekt som blev vida omskrivet långt innan det var klart. Intresset var stort.
I oktober i år släpptes sedan en app vid namn V2, en uppföljare till Vine där användarna kan dela korta och loopade videoklipp, ofta med humoristiska inslag.
Men bakom appen stod inte Dom Hofmann – utan två svenskar.
”Sanningen är att vi är först med allting. Vi har allt det legala på det torra”, säger V2:s ena grundare, apputvecklaren Gustaf Hegelund (NTL).
På bara två veckor har V2 laddats ner omkring 285 000 gånger, säger han till Di Digital. Tjänsten rymmer cirka 190 000 videoklipp.
Vi har varit först med att göra en uppföljare till Vine, först med namnet V2 och först att vara live
Gustaf Hegelund och medgrundaren Theodor Tell medger att intresset för deras app fick en ”boost” när Dom Hofmann i slutet på november 2017 presenterade sina planer på att bygga en uppföljare vid namn V2.
Men de hävdar att de döpte och började bygga sin app i september 2017 – alltså två månader innan Dom Hofmann presenterade sina planer.
”Vi har varit först med att göra en uppföljare till Vine, först med namnet V2 och först att vara live.”
Di Digital har inte tagit del av något material som styrker att de hade döpt och börjat arbeta på sin app före november 2017. Det svenska grundarparet ansökte om pantent på varumärket i både EU och USA i januari i år – efter att Vine-grundarens planer blev kända.
Dom Hoffman erkänner på Twitter att den svenska V2-appen hann registrera varumärket före honom. Men han menar att de snodde namnet och varumärkesarbetet.
they applied for the trademark (using the branding we created) after we announced it
— dom hofmann (@dhof) October 29, 2018
På Twitter-sidan för V2 som Dom Hoffman registrerat kallas den svenska appen för en ”imitation”. Di Digital har sökt Dom Hoffman för en kommentar.
”Han tycker att han har rätt att lansera appen eftersom han var med i det ursprungliga Vine-teamet. Men vi var före honom”, säger Gustaf Hegelund.
”Vi har frågat honom om han vill jobba med oss.”
Vad säger ni till de som tycker att detta inte är så eget?
”Vi använder inte ordet Vine eller varumärket Vine på något sätt. Vi vill inte heller prata så mycket om Vine. Vi är inte kopplade till Twitter eller till Vine”, säger Gustaf Hegelund.
”Vi har lagt till funktioner i appen som gör att den särskiljer sig, till exempel möjligheten att spela in korta videor med humor-ljud. Fler nya funktioner är på väg.”
De svenska V2-grundarna har tidigare byggt appen Shoutaway. Just nu söker de 10 miljoner kronor i en nyemission för att finansiera vidareutvecklingen av V2.