Enligt FN lever 3,2 miljarder människor i områden med återkommande vattenbrist. Detta vill det svenska impact-bolaget Wayout råda bot på genom att sätta ut mikrobryggerier. Enheterna drivs med hjälp av solenergi, är automatiserade och styrs via en mobiltelefon.
Enligt bolaget har mikrofabrikerna en kapacitet att filtrera 70 000 liter vatten per månad. Samtidigt minskar koldioxidutsläppen med åtta ton och motsvarande 250 000 plastflaskor, när bryggerierna ersätter inköp av färdigbuteljerade plastflaskor.
”Vårt koncept är mer relevant än någonsin. Om det är något vi förstått det här pandemiåret så är det att det inte längre är möjligt att förlita sig på globala värdekedjor. Vi människor behöver tänka om, vi behöver börja producera lokalt och vi behöver bli självförsörjande på hållbart sätt”, säger Ulf Stenerhag, vd för Wayout, i ett uttalande.
Den första modulen levererades till Serengeti i Tanzania i januari 2020. Till sin hjälp i expansionen i Afrika och Asien har Wayout knutit samarbetsavtal med storföretag som Ericsson, Alfa Laval och Telenor kring bland annat kommunikationen och uppkopplingen.
”Den globala dryckesindustrin tror på vårt koncept, och det senaste året har också organisationer och myndigheter inblandade i större infrastrukturella projekt inom vattenförsörjning kommit till oss för möjliga lösningar på olika platser i världen”, säger Martin Sjöström, finanschef på Wayout, som rekryterades från H&M-koncernens varumärke Afound i höstas.
Bolaget omsatte omkring 1 miljon kronor förra året med en förlust. Prognosen för 2021 är att omsätta 5 Mkr. Prognosen i början av 2020 låg på 70 Mkr för 2021, men har senarelagts pågrund av pandemin enligt Martin Sjöström.
Wayout har tidigare finansierats med hjälp av 37 Mkr från grundare och investerare. Nu tar bolaget in ytterligare 30 Mkr i en nyemission till en värdering på cirka 250 Mkr. Bland de nya delägarna finns Moomin Characters som förvaltar rättigheterna till Tove Jansons verk, investeraren Margareta Steinsvik samt Storytel STORY B -0,38%Dagens utveckling-miljardären Jonas Sjögren genom sin investeringslåda Alsteron.
Jonas Sjögren är i dag största ägare i Storytel med 15 procent av aktierna, en post som värderas till drygt 2,2 miljarder kronor. 2015 ägde han 30 procent av Storytel, men har sålt sitt innehav i omgångar och investerat i andra bolag. Han är även största ägare i Alligator Bioscience, som sett en dalande utveckling på börsen senaste åren, med en post värd 41,1 miljoner kronor.