Hoppa till innehållet

Svenskar löser vattenbrist med mikrobryggerier – Storytel-miljardären investerar

En av de stora klimatutmaningarna är tillgången till dricksvatten. Svenska Wayout vill lösa problemet med automatiserade och soldrivna mikrobryggerier. Med på resan är partners som Ericsson och Telenor samt investerare som Storytel-miljardären Jonas Sjögren.

Storytels storägare Jonas Sjögren har investerat i Wayout. En man fyller på med dricka från en av Wayouts mikrobryggerier i nationalparken Serengeti i Tanzania.
Storytels storägare Jonas Sjögren har investerat i Wayout. En man fyller på med dricka från en av Wayouts mikrobryggerier i nationalparken Serengeti i Tanzania.

Enligt FN lever 3,2 miljarder människor i områden med återkommande vattenbrist. Detta vill det svenska impact-bolaget Wayout råda bot på genom att sätta ut mikrobryggerier. Enheterna drivs med hjälp av solenergi, är automatiserade och styrs via en mobiltelefon.

Enligt bolaget har mikrofabrikerna en kapacitet att filtrera 70 000 liter vatten per månad. Samtidigt minskar koldioxidutsläppen med åtta ton och motsvarande 250 000 plastflaskor, när bryggerierna ersätter inköp av färdigbuteljerade plastflaskor. 

”Vårt koncept är mer relevant än någonsin. Om det är något vi förstått det här pandemiåret så är det att det inte längre är möjligt att förlita sig på globala värdekedjor. Vi människor behöver tänka om, vi behöver börja producera lokalt och vi behöver bli självförsörjande på hållbart sätt”, säger Ulf Stenerhag, vd för Wayout, i ett uttalande.

Den första modulen levererades till Serengeti i Tanzania i januari 2020. Till sin hjälp i expansionen i Afrika och Asien har Wayout knutit samarbetsavtal med storföretag som Ericsson, Alfa Laval och Telenor kring bland annat kommunikationen och uppkopplingen. 

”Den globala dryckesindustrin tror på vårt koncept, och det senaste året har också organisationer och myndigheter inblandade i större infrastrukturella projekt inom vattenförsörjning kommit till oss för möjliga lösningar på olika platser i världen”, säger Martin Sjöström, finanschef på Wayout, som rekryterades från H&M-koncernens varumärke Afound i höstas.

Bolaget omsatte omkring 1 miljon kronor förra året med en förlust. Prognosen för 2021 är att omsätta 5 Mkr. Prognosen i början av 2020 låg på 70 Mkr för 2021, men har senarelagts pågrund av pandemin enligt Martin Sjöström. 

Wayout har tidigare finansierats med hjälp av 37 Mkr från grundare och investerare. Nu tar bolaget in ytterligare 30 Mkr i en nyemission till en värdering på cirka 250 Mkr. Bland de nya delägarna finns Moomin Characters som förvaltar rättigheterna till Tove Jansons verk, investeraren Margareta Steinsvik samt Storytel STORY B -0,85%Dagens utveckling-miljardären Jonas Sjögren genom sin investeringslåda Alsteron. 

Jonas Sjögren är i dag största ägare i Storytel med 15 procent av aktierna, en post som värderas till drygt 2,2 miljarder kronor. 2015 ägde han 30 procent av Storytel, men har sålt sitt innehav i omgångar och investerat i andra bolag. Han är även största ägare i Alligator Bioscience, som sett en dalande utveckling på börsen senaste åren, med en post värd 41,1 miljoner kronor. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera