Hoppa till innehållet

Svenskar satsar på erotiska ljudnoveller: ”Kan bli jättestort”

Företaget Blanche Media vill kapitalisera på den växande sextech-trenden och lanserar en ny ljudtjänst för erotiska noveller i Sverige. Bolaget fyller nu på kassan med sex miljoner kronor före lanseringen.

Lisa Leuhusen och Beatrice von Schwerin är två av Blanche Medias grundare.
Lisa Leuhusen och Beatrice von Schwerin är två av Blanche Medias grundare.Foto: Press och TT.

I oktober i år lanserar Blanche Media en ny underhållningstjänst riktad mot kvinnor, med målet att presentera sex på ett sätt som inte går att hitta inom porren. 

”Med Blanchestories vill vi bidra med sunda värderingar där sex och romantik är något positivt och fint samt ge människor en möjlighet att ta del av sex som det faktiskt bör se ut – en mix av längtan, frigörelse och samtycke”, säger Beatrice von Schwerin, vd på Blanche Media.

Sextech-industrin, som Blanchestories verkar inom, omfattar produkter och tjänster inriktade på kvinnors hälsa och välbefinnande snarare än bara sexuell tillfredsställelse. Den beräknas vara värd 300 miljarder kronor globalt. Om fem år väntas värdet uppgå till 500 miljarder kronor – och sannolikt mer än så. Analysföretaget Statistics står för den kanske mest optimistiska prognosen: att branschen kan nå en omsättning på 1 200 miljarder kronor år 2026. 

Läs mer: Riskkapitalet missar sextech-revolutionen

En liknande tjänst som Blanchestories finns på den amerikanska marknaden med namnet Dispea. Forbes har rapporterat att det företaget växt sin prenumerationsbas med 84 procent under våren. 

”Den skandinaviska marknaden har saknat en underhållningstjänst likt vår och det, tillsammans med de framgångar som Dispea har rönt i USA, visar att behovet finns”, säger Beatrice von Schwerin.

Under en första omgång kommer bara en begränsad skara konsumenter bjudas in till att prenumerera. Först efter ett par månader kommer tjänsten att öppnas upp för alla.

Företaget Blanche Media, som ligger bakom tjänsten, tar in sex miljoner kronor i kapital för marknadsföring och för att bygga ett bibliotek med noveller fram till dess. Pengarna kommer ifrån riskkapitalbolag och privata investerare där advokaten Helene Hillerström Miksche är det enda namnet som offentliggjorts. Nyemissionen har ännu inte registrerats hos Bolagsverket.

”Vi fyller ett hål i marknaden. Det finns väldigt lite innehåll av den här typen. Jag tror på köpet. Jag tror att det kan bli jättestort. Det här är en eftersatt marknad i hela världen. Det borde inte kunna gå fel, bara man gör rätt”, säger Helene Hillerström Miksche.

Förutom Beatrice von Schwerin står även Catja Löfgren och Lisa Leuhusen bakom företaget som medgrundare. 

Vilka som skriver och läser in novellerna vill företaget ännu inte gå ut med. Det ska offentliggöras närmare lanseringen, men de uppger att ett par stora namn kommer vara inblandade.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera