Hoppa till innehållet

Svenskar tar digital vård till Brasilien – fyller på kassan med 82 miljoner

Riskkapitalbolaget Webrock Ventures och nätläkaren Doktor.se har tillsammans tagit digital vård från Sverige till Brasilien. Bolaget Vibe har under 2020 blivit marknadsledare med knappt en miljon nedladdningar på jättemarknaden – och tar nu in 82 miljoner kronor i ny finansiering. 

Vibes grundare Ian Bonde och Webrock Ventures vd Joakim Pops.
Vibes grundare Ian Bonde och Webrock Ventures vd Joakim Pops.Foto: Press.

Nätläkarna växer snabbt i Sverige, drivet av coronapandemin mer än fördubblades antalet digitala patientbesök under 2020 till runt 2 miljoner. Men i många andra länder har utvecklingen inte kommit lika långt. 

Ett av dessa är Brasilien, en enorm marknad med hela 210 miljoner invånare. Det svenska riskkapitalbolaget Webrock Ventures har sett potential i att exportera affärsidén till landet, genom sitt delägarskap i den lokala nätläkaren Vibe.

Nu tar Vibe in 82 miljoner kronor i nytt kapital från bland andra Webrock Ventures. Vibe grundades redan 2016 av Ian Bonde, som är svensk men uppvuxen i utlandet, men nylanserade sin digitala vårdtjänst i början av fjolåret. 

”I samarbete med Doktor.se hade vi från dag ett en fantastisk produkt som var överlägset bäst i Brasilien. När coronapandemin slog till ville många prata med en läkare, sjuksköterska eller psykolog från hemmet. Tajmingen blev bra, vi fick över 500 000 nedladdningar bara under de första fem månaderna och nu närmar vi oss en miljon. Redan nu är vi marknadsledare”, säger Joakim Pops, vd på Webrock Ventures.

Den svenska nätläkaren Doktor.se fungerar som teknikleverantör, ett avtal som deras vd och grundare Martin Lindman tidigare beskrivit som ”väldigt lukrativt” i takt med att volymerna växer.

Läs mer: Doktor.se tecknar avtal i Brasilien: ”Väldigt lukrativt” 

Vad ska det nya kapitalet finansiera?

”Det handlar framför allt om att rekrytera vårdpersonal. Vi anställer egna läkare, sjuksköterskor, psykologer och dietister. Sedan ska vi öka marknadsföringen och låta fler brasilianare veta att Vibe finns”, säger Joakim Pops.

Webrock Ventures var huvudinvesterare när Vibe tog in 24 Mkr i början av 2020. En annan svensk delägare är det Anicuras tidigare vd Peter Dahlberg.

Vibe har dels avtal med olika företag som erbjuder vård till sina anställda genom försäkringar, men det är affären som riktar sig direkt mot konsumenter som växer snabbast. Vibe har nyligen ingått ett avtal med Rede D'Or, en av landets största privata sjukvårdskedjor, och målsättningen är nu att nå 5 miljoner nedladdningar vid utgången av 2021.

”Det brasilianska vårdsystemet skiljer sig väldigt mycket från det svenska, där har ett läkarbesök ett marknadsvärde som patienten själv bekostar. Vår fördel är att vi kan erbjuda vård med en högre kvalité till en fjärdedel av priset för ett fysiskt vårdbesök. Dessutom låter vi de första besöken vara helt gratis, en sorts 'freemium-modell' likt Spotify, patienten betalar först längre fram om de gillar tjänsten”, säger Joakim Pops.

Grunden till Webrock Ventures lades 2014 och de har i dagsläget ett tiotal portföljbolag i Brasilien. Ett av dessa är Finanzero, en sorts lokal motsvarighet till Lendo. 

Bland delägarna i Webrock Ventures utmärker sig Lundin-familjen genom bolaget Back In Black Capital. Andra investerare är Atlant Fonder, East Capital och koncernen Tagehus.

Rådgivare till riskkapitalbolaget är Spotifys tidigare expansionschef Cecilia Qvist, den förre Swedbank-vd:n Michael Wolf och David Frykman som är ordförande i stiftelsen Norrskens investeringskommitté.

”Det känns väldigt roligt att det fungerar att replikera något från det lilla landet i norr – som ligger långt fram när det kommer till entreprenörskap, teknik och kapital – för att skapa stor nytta och stora värden i Brasilien. Vibe är ett typexempel på hur Webrocks modell fungerar”, säger Joakim Pops.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera