Hoppa till innehållet

Svenskarna äter sig genom krisen – här växer mathandeln mest

Dagligvaruhandeln har ökat med 7,2 procent hittills i år enligt Svensk Dagligvaruhandel. Snabbast ökar e-handel med upphämtning i butik.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Ökad andel hemarbete och restriktioner för krogbesök under den pågående pandemin har blivit mumma för dagligvaruhandeln. Enligt Dagligvaruindex, som tas fram av branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel, fortsatte handeln att växa med 6,4 procent i november.

Expressen har tidigare rapporterat att mathandeln ökar stort i rika kommuner. Enligt tidningen så räknar SCB med att branschen till exempel ökade med 15 procent Danderyd utanför Stockholm och på Lidingö med nära 20 procent under andra kvartalet. 

Sektorn som ökar mest är e-handeln som rusade med 136 procent under november jämfört med samma månad i fjol. Hittills i år har nätmathandeln växt med 81,3 procent enligt Dagligvaruindex.

”I takt med att myndigheternas coronarestriktioner successivt tilltog under november så fortsatte matinköpen på nätet att öka. Försäljningstillväxten som vi ser i november är, med undantag för semestermånaden juli i år, den högsta som noterats sedan Dagligvaruindex började mäta marknadsutvecklingen”, konstaterar Karin Brynell vd för Svensk Dagligvaruhandel i ett uttalande.

Och den del som växer snabbast är e-handel med upphämtning i butik som ökade med 242,9 procent i november.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera