Annons

Svenskarna drar in storkovan på succéappen Tiktok

Hugo LePrince och Timothy Collins, två av tre i trojkan bakom Creed Media.
Hugo LePrince och Timothy Collins, två av tre i trojkan bakom Creed Media. Foto: Press.
Den digitala byrån Creed Media, med Voi-grundaren Fredrik Hjelm på ägarlistan, växte omsättningen med 300 procent under 2020. Bolaget riktar in sig på ”Generation Z” på sociala plattformar. ”Man måste tala deras språk”, förklarar bolagets medgrundare Timothy Collins.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Bolaget grundades av Timothy Collins, Hugo Le Prince och Eliot Robinson för två år sedan och har sedan dess tagit en global roll i att forma framtidens medieindustri på sociala plattformar. 

Under 2020 omsatte Creed Media 54 miljoner kronor och noterade en vinst på 5 Mkr, enligt färska siffror som bolaget delat med Di. I juli i fjol hoppade Voi-grundaren Fredrik Hjelm och Vois affärsutvecklingschef Carl Vernersson på projektet som investerare. 

”Vi hjälper bolag med hur de ska kommunicera på nya plattformar som till exempel Tiktok, och hur de kan arbeta med kreatörer som influencers för att skapa engagerande innehåll”, säger bolagets medgrundare Timothy Collins. 

Bolagets målgrupp ”Generation Z”, en benämning på personer som växt upp efter millennieskiftet, är enligt Timothy Collins en rätt ”petig” generation. 

”Det ska vara autentiskt och kännas engagerande. Man måste tala deras språk”, förklarar han.

I dagsläget har skivbolagen stått för 70 procent av kundkretsen, vilket har sin naturliga orsak i att grundarna har bakgrund i musikindustrin. 

”Jag såg hur man kunde effektivisera arbetet med marknadsföring. Det fanns ett begränsat antal byråer där man kunde få stöd kring positionering och strategi och där såg jag ett hålrum som vi kunde fylla”, kommenterar han.

Bolaget står bakom flera globala musikgenombrott under året, som som Surf Mesas ”ily (I Love You Baby”, Topics ”Breaking Me”, S1mbas ”Rover”, och Trevor Daniels ”Falling”, som hyllats som global Tiktok-sensation med över 1 miljard strömningar.

Men även svenska varumärken som Doktor.se, Avanza, Estrid och SF Anytime tar hjälp av bolaget för att marknadsföra sig på plattformar som Tiktok, Youtube, Instagram och Twitch. 

I dag har Creed 30 anställda på huvudkontoret i Stockholm och i dagarna har bolaget värvat Natasha Westlund, tidigare nordisk säljchef på Spotify, till rollen som ansvarig för varumärkespartnerskap. 

”Creed har tagit en mäktig global position med sitt skarpa erbjudande och unika förståelse för de kulturella och sociala trender som driver den unga generationen. Jag ser mycket fram emot att bli en del av deras drivna och kreativa team för att utveckla partnerskapsaffären”, kommenterar Natasha Westlund. 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer