Jakten på på den perfekta skostorleken präglade teknikprofilen Caroline Waleruds liv långt innan hon grundade ett högteknologiskt bolag som scannar av fötter och hittar skor som passar.
”Jag hade redan som ung stora fötter, och plågades av skoskav under hela uppväxten. Vi fick leta länge för att hitta skor som passade”, minns den 30-åriga entreprenören som grundade Volumental ihop med tre doktorander inom maskininlärning 2012.
De första tre åren var hon själv vd för bolaget. Men 2015 lämnade hon över stafettpinnen till sin tyske kollega Moritz Schiebold och blev arbetande styrelseordförande istället.
Första produktlanseringen skedde 2016 och i dag finns bolagets 3d-scanningsprodukt för fötter i 2000 butiker i över 40 länder. Kunderna är en blandning av butikskedjor och skotillverkare som New Balance och Allbirds.
”Jag jobbar med Volumental 2-3 dagar i veckan”, förklarar Caroline Walerud, som även är investerare inom tekniksektorn genom sitt familjebolag Walerud Ventures.
Sedan i somras huserar Volumental längst upp i coworking-hotellet Stayaround vid Tegelbacken i Stockholm. Från kungsbalkongen har de 50 medarbetarna en magnifik vy över Rosenbad, Rikdagshuset, Strömsborg och nordvästra Gamla stan.
”Vi har fått lov hänga upp vår Volumental-flagga från balkongen”, säger Moritz Schiebold där Di Digital kommer på besök.
Efter en tuff vår är han och Caroline Walerud fulla av tillförsikt.
Under verksamhetsåret som slutade den sista april 2020 växte Volumentals omsättning med 41 procent till drygt 44 miljoner kronor. Förlusten ökade visserligen samtidigt med en knapp miljon till totalt 7,5 Mkr.
Men vd:n Moritz Schiebold betonar att kassaflödet nu räcker för att täcka bolagets expansion.
”Vår kärnverksamhet är lönsam i dag. Vi växer fort och investerar i att skala upp verksamheten, samt i forskning och utveckling. Vi ska även anställa ytterligare 15 personer det kommande året”, säger han.
Hur har ni påverkats ni av coronapandemin?
”Det såg mörkt ut i mars och april när butikskedjorna i USA stängde ner. Vi tog in 15 miljoner i externt kapital för att förbereda för en djup ekonomisk kris. Men vi återhämtade oss snabbt och kvartalet juli-september var vårt starkaste någonsin. Pandemin har fått våra kunder att öka sina satsningar på ny teknik”, säger Moritz Schiebold.
Volumentals teknik bygger på en slags golvplatta som låter kunderna skapa en tredimensionell bild av sina fötter. Butikspersonalen använder sedan informationen, i kombination med Volumentals AI-system, för att rekommendera skor med optimal storlek. Vissa kunder som skidskotillverkaren Bauer gör skräddarsydda produkter baserat på datan.
”Vi har scannat 7,5 miljoner människors fötter sedan starten och har i dag världens största databas för data om fötter”, säger Moritz Schiebold.
Drygt 70 procent av Volumentals omsättning kommer från USA. I Sverige är tekniken främst förknippad med butiker som säjer Bauers skridskor, samt Runners’ Store i Stockholm och Malmö. Men nyligen tecknade man ett avtal med sportkedjan XXL gällande över 80 av deras varuhus i Norden. Effekten i Sverige blir att antalet butiker med Volumentals golvplattor på plats fördubblas, från 25 till drygt 50.
I dag används tekniken främst av butikskedjor och skotillverkare som vill locka och behålla kunder med ett löfte om perfekta skostorlekar.
”De kan använda vår teknik för att göra riktade, relevanta utskick till kunderna”, säger Moritz Schiebold.
Att Volumental har något unikt att erbjuda bygger på djuplodande teknisk kunskap och stora investeringar i forskning och utveckling. Tekniken är en avancerad kombination av 3d-scanning och artificiell intelligens, och medarbetarna är ett internationellt team av tekniska supertalanger.
”Vår medgrundare Alper Aydemir har en bakgrund på Nasa och Google X och vi har tio medarbetare som doktorerat eller var på väg att göra det inom maskininlärning. Totalt är vi 20 nationaliteter på kontoret”, säger Caroline Walerud, som själv är halvamerikan.
Men bolagets vision sträcker sig långt bortom det nuvarande erbjudandet.
Den går ut på att Volumental ska bli en branschstandard som på sikt låter konsumenter skanna sina fötter själva, kanske med en mobiltelefon, och få ett slags digital fot-id som kan användas hos alla typer av skohandlare – vare sig det är i butik eller online. Ett sådant ”fot-id” testas redan i USA under namnet Volumental Engage.
”Bolag som Amazon, Shopify, Paypal och Klarna har varit bra på att lösa betalning och leverans av skor. Vi vill bli bäst på den första delen av resan, att hitta rätt skostorlek och perfekt passform”, slår Caroline Walerud fast.