Hoppa till innehållet

Svenskarna gör ett id för dina fötter – har nu skannat 7,5 miljoner

Det snabbväxande teknikbolaget Volumental har skannat 7,5 miljoner människors fötter sedan starten för åtta år sedan. Nu fördubblar man antalet anslutna butiker i Sverige, nyrekryterar personal och rullar ut ett slags digitalt ”fot-id” på sin största marknad i USA.

Volumentals vd Moritz Schiebold, medgrundare och teknikchef Alper Aydemir och Caroline Walerud, medgrundare och styrelseordförande.
Volumentals vd Moritz Schiebold, medgrundare och teknikchef Alper Aydemir och Caroline Walerud, medgrundare och styrelseordförande.Foto: Gustaf Månsson

Jakten på på den perfekta skostorleken präglade teknikprofilen Caroline Waleruds liv långt innan hon grundade ett högteknologiskt bolag som scannar av fötter och hittar skor som passar.

”Jag hade redan som ung stora fötter, och plågades av skoskav under hela uppväxten. Vi fick leta länge för att hitta skor som passade”, minns den 30-åriga entreprenören som grundade Volumental ihop med tre doktorander inom maskininlärning 2012.

De första tre åren var hon själv vd för bolaget. Men 2015 lämnade hon över stafettpinnen till sin tyske kollega Moritz Schiebold och blev arbetande styrelseordförande istället. 

Första produktlanseringen skedde 2016 och i dag finns bolagets 3d-scanningsprodukt för fötter i 2000 butiker i över 40 länder. Kunderna är en blandning av butikskedjor och skotillverkare som New Balance och Allbirds.

”Jag jobbar med Volumental 2-3 dagar i veckan”, förklarar Caroline Walerud, som även är investerare inom tekniksektorn genom sitt familjebolag Walerud Ventures.

Sedan i somras huserar Volumental längst upp i coworking-hotellet Stayaround vid Tegelbacken i Stockholm. Från kungsbalkongen har de 50 medarbetarna en magnifik vy över Rosenbad, Rikdagshuset, Strömsborg och nordvästra Gamla stan.

”Vi har fått lov hänga upp vår Volumental-flagga från balkongen”, säger Moritz Schiebold där Di Digital kommer på besök. 

Efter en tuff vår är han och Caroline Walerud fulla av tillförsikt. 

Under verksamhetsåret som slutade den sista april 2020 växte Volumentals omsättning med 41 procent till drygt 44 miljoner kronor. Förlusten ökade visserligen samtidigt med en knapp miljon till totalt 7,5 Mkr. 

Men vd:n Moritz Schiebold betonar att kassaflödet nu räcker för att täcka bolagets expansion.

”Vår kärnverksamhet är lönsam i dag. Vi växer fort och investerar i att skala upp verksamheten, samt i forskning och utveckling. Vi ska även anställa ytterligare 15 personer det kommande året”, säger han.

Hur har ni påverkats ni av coronapandemin?

”Det såg mörkt ut i mars och april när butikskedjorna i USA stängde ner. Vi tog in 15 miljoner i externt kapital för att förbereda för en djup ekonomisk kris. Men vi återhämtade oss snabbt och kvartalet juli-september var vårt starkaste någonsin. Pandemin har fått våra kunder att öka sina satsningar på ny teknik”, säger Moritz Schiebold. 

Volumentals teknik bygger på en slags golvplatta som låter kunderna skapa en tredimensionell bild av sina fötter. Butikspersonalen använder sedan informationen, i kombination med Volumentals AI-system, för att rekommendera skor med optimal storlek. Vissa kunder som skidskotillverkaren Bauer gör skräddarsydda produkter baserat på datan. 

”Vi har scannat 7,5 miljoner människors fötter sedan starten och har i dag världens största databas för data om fötter”, säger Moritz Schiebold.

Drygt 70 procent av Volumentals omsättning kommer från USA. I Sverige är tekniken främst förknippad med butiker som säjer Bauers skridskor, samt Runners’ Store i Stockholm och Malmö. Men nyligen tecknade man ett avtal med sportkedjan XXL gällande över 80 av deras varuhus i Norden. Effekten i Sverige blir att antalet butiker med Volumentals golvplattor på plats fördubblas, från 25 till drygt 50.

I dag används tekniken främst av butikskedjor och skotillverkare som vill locka och behålla kunder med ett löfte om perfekta skostorlekar. 

”De kan använda vår teknik för att göra riktade, relevanta utskick till kunderna”, säger Moritz Schiebold.

Volumentals 3d-scanner visar hur individens fot är utformad för att butiksförsäljare ska kunna föreslå den skon som passar bäst.
Volumentals 3d-scanner visar hur individens fot är utformad för att butiksförsäljare ska kunna föreslå den skon som passar bäst.

 

Att Volumental har något unikt att erbjuda bygger på djuplodande teknisk kunskap och stora investeringar i forskning och utveckling. Tekniken är en avancerad kombination av 3d-scanning och artificiell intelligens, och medarbetarna är ett internationellt team av tekniska supertalanger.

”Vår medgrundare Alper Aydemir har en bakgrund på Nasa och Google X och vi har tio medarbetare som doktorerat eller var på väg att göra det inom maskininlärning. Totalt är vi 20 nationaliteter på kontoret”, säger Caroline Walerud, som själv är halvamerikan. 

Men bolagets vision sträcker sig långt bortom det nuvarande erbjudandet. 

Den går ut på att Volumental ska bli en branschstandard som på sikt låter konsumenter skanna sina fötter själva, kanske med en mobiltelefon, och få ett slags digital fot-id som kan användas hos alla typer av skohandlare – vare sig det är i butik eller online. Ett sådant ”fot-id” testas redan i USA under namnet Volumental Engage.

”Bolag som Amazon, Shopify, Paypal och Klarna har varit bra på att lösa betalning och leverans av skor. Vi vill bli bäst på den första delen av resan, att hitta rätt skostorlek och perfekt passform”, slår Caroline Walerud fast.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera