Annons

Svenskarna påskyndar självkörning med 60 miljoner på fickan – får skjuts av Stena-sfären

Annotells grundare Oscar Petersson, operariv chef, och Daniel Langkilde, vd. Till höger: bild som analyserar lidar- och kameradata.
Annotells grundare Oscar Petersson, operariv chef, och Daniel Langkilde, vd. Till höger: bild som analyserar lidar- och kameradata.
Startupbolaget Annotell, som utvecklar mjukvara för självkörande bilar, gasar med 60 miljoner kronor från Ernström och Stena-sfären. Nya försäljningschefen kommer från Mapillary – det hajpade bildanalysbolaget som nyligen köptes av Facebook.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Att lära självkörande fordon att förstå sin omgivning kräver enorma mängder inspelad, simulerad och annoterad data. Det vill Göteborgsbolaget Annotell hjälpa till med. 

”Utvecklingen av självkörande fordon har tagit längre tid än många en gång trodde, och en viktig orsak till det är det dyra och komplicerade arbete som krävs för att samla in data. Vi kombinerar avancerad maskininlärning med detaljerad kvalitetsanalys för att göra arbetet med att få fram rätt data snabbare och billigare”, förklarar Annotells vd och medgrundare Daniel Langkilde.

Vi dubbar nog omsättningen till 30 miljoner i år.

Bolaget startades 2018 och omsatte redan i fjol närmare 17 miljoner kronor.

”Vi dubbar nog omsättningen till 30 miljoner i år, med en knapp förlust”, säger vd:n.

Annotell har redan 50 anställda och kunder som AB Volvo, Zenseact (tidigare Zenuity) och kanadensiska Magna, som är en stor underleverantör till bilindustrin. Nu ska man anställa fler, vidareutveckla sin analys- och annoteringsplattform och expandera internationellt. 

För att lyckas med det tar man in 60 miljoner kronor i riskkapital. Finansieringsrundan leds av det Göteborgsbaserade investmentbolaget Ernström & Co samt Stena Sessan, ett investmentbolag inom Stena-sfären. 

”Vi ska vara industristandarden för kvalitetssäkring av perceptionssystem. Det kräver ett team i världsklass”, säger vd:n Daniel Langkilde.

Han har bland annat anställt Emil Dautovic till rollen försäljningschef. Dautovic jobbade tidigare på Blackberry, med bland annat deras realtidsoperativsystem för bilar. 

Grundarna på Mapillary har varit lika hemlighetsfulla mot oss som mot alla andra.

Hans senaste jobb var dock som ansvarig för fordonskunderna på Malmös Mapillary. Det hyllade startupbolaget har sedan 2013 samlat in och sytt ihop mängder av fotografier tagna av fotgängare, cyklister och bilister runt om i världen till en slags 3d-karta av världen. Mapillary erbjöd bland annat dataanalys av så kallade annoterade trafikbilder (se nedan) i syfte att ”träna” de ai-system som används i självkörande fordon. 

”Emil Dautovic är ett av Sveriges främsta namn när det kommer till kommersialiseringen av självkörande teknik. Han har även suttit i vår styrelse det senaste året,” säger Daniel Langkilde.

Annotells annoterade trafikbilder, som delar in världen i olika objekt, samt bilder som förenar lidar- och kameradata.
Annotells annoterade trafikbilder, som delar in världen i olika objekt, samt bilder som förenar lidar- och kameradata.

I somras köptes Mapillary av Facebook för en hemlig summa i en affär som grundaren Jan-Erik Solem knappt kunnat kommentera. Många såg det hela som slutet för Mapillarys ambitioner inom självkörning, och en stor del av medarbetarna sades vara på väg att lämna bolaget. 

”Grundarna på Mapillary har varit lika hemlighetsfulla mot oss som mot alla andra. Men vi kan konstatera att Emil, som ansvarat för Mapillarys automotive-satsning, inte gick vidare till Facebook”, säger Annotells vd Daniel Langkilde.

Kommentar: Facebooks köp synliggör Malmöbolagets slutmål

Era annoterade gatubilder liknar om de som Mapillary ofta visade upp. Hur lik är er teknik? 

”Bilderna ser liknande ut, men används till olika saker. Vi jobbar ju mycket med att validera att teknik för självkörning fungerar som den ska. Vi har exempelvis en stor tysk kund som låtit oss dokumentera om deras lidar-sensor fungerat lika bra på vägarna som tillverkaren hävdar”, säger Daniel Langkilde och syftar på den vanligaste tekniken för optisk avståndsmätning i bilindustrin.

Vid sidan av Mapillary finns även kopplingar till Recorded Future, det svenskgrundade säkerhetsbolaget som hjälper hundratals av världens största företag att skydda sig på nätet. Recorded Futures medgrundare Staffan Truvé har investerat i Annotell och sitter i styrelsen, och flera av bolagets medarbetare har en bakgrund där.

Läs mer: Recorded Future växer i USA efter storaffären – omsätter 1 miljard

Även startup-investeraren Staffan Ingeborn sitter i Annotells styrelse. Han är kanske främst känd som grundaren bakom Göteborgsbolaget Innovationskapital, som bland annat backade ut en investering i Spotify 2008, vilket Di Digital rapporterat om tidigare.

Fotnot: Lidar står för ”Light detection and ranging” och kallas även ljusradar, eller laserradar. Tekniken utgår ifrån ett optiskt mätinstrument som mäter egenskaper hos reflekterat ljus för att finna avståndet eller andra egenskaper av ett avlägset föremål. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer