Hoppa till innehållet

Svenskarna samlar alla streamingtjänster – växer 230 procent i coronakrisen

”En sajt att styra dem alla”, som ett Sagan om ringen-fan kanske hade förklarat film- och tv-tjänsten Playpilot. I karantäntider har bolaget rusat 230 procent jämfört december förra året. ”Grymt kul”, säger grundaren Adam Chrigström.

Henning Horn och Adam Chrigström har grundat Playpilot – en söktjänst och tv-guide för 30 streamingtjänster i Norden.
Henning Horn och Adam Chrigström har grundat Playpilot – en söktjänst och tv-guide för 30 streamingtjänster i Norden.

Playpilot har funnits i några år – men kanske är det först nu i kristider bolaget slår igenom på riktigt?

Funktionen har gått under olika namn, bland annat ”universal search” – det vill säga en söktjänst för att kamma igenom en rad olika bibliotek inom ett område.

I Playpilots fall är det 30 streamingtjänster i Norden – Netflix, HBO Nordic, SVT Play, C more, Viaplay VPLAY B +2,05%Dagens utveckling och så vidare.

En sökning i deras tjänst visar var filmen eller serien visas eller säljs – säljs i de fall titeln bara finns på till exempel SF Anytime eller Apple tv.

Läs mer: Första siffrorna: Så mycket växer streaming under coronakrisen

”Jag skulle inte säga att streaming-guider blivit mainstream ännu, men det är klart mycket vanligare än för några år sedan. Och givet hur många nya tjänster som lanseras hela tiden tror jag att vi är på god väg mot en tillvaro där de flesta använder någon form av aggregeringstjänst”, säger en av grundarna, Adam Chrigström.

Anledningen är förstås att marknaden för underhållning är splittrad och många av konsumenterna betalar för flera tjänster, så kallade ”service stackers”, som Chrigström kallar dem.

Det tar helt enkelt orimligt lång tid att scrolla igenom alla – ett problem som är lätt att relatera till för den som provat. 

Enligt Chrigström finns två anledningar till användarna öppnar appen; 20 procent vet vad de vill se men vet inte var titeln är lättast att komma åt, så de gör en sökning. Resterande 80 procent söker inte specifika titlar utan kommer för att inspireras i letandet efter ny underhållning.

2020 planerar vi att rulla ut på ytterligare 20 marknader

”Trenden är långsiktig men att hela världen sitter i karantän har helt klart turbo-boostat förändringstakten”, säger han och förklarar att han inom två år räknar med att en majoritet av alla västerländska hushåll använder en streamingaggregator.

Under 30 dagar i mars och april hade Playpilot 775 000 unika besökare, vilket är 230 procent fler än i december.

Läs mer: Playpilot får pengar från H&M-arvinge: ”Det är den nya tv:n”

Playpilot är gratis för användarna och affärsmodellen bygger på att streamingbolag vill marknadsföra just sina filmer och serier i appen. Playpilot får även betalt när användare klickar sig vidare till respektive streamingtjänst från deras miljö. Det tredje intäktsbenet är försäljning av data, vilket de har massor av.

”Vi vill vara bäst i världen på det vi håller på med. Vi har precis smyglanserat i England där vi pratar med alla stora broadcasters och planerar under 2020 att rulla ut på ytterligare 20 marknader – i många där det helt saknas konkurrenter”, säger Henning Horn, bolagets andra grundare.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera