Hoppa till innehållet

Svenskarna samlar alla streamingtjänster – växer 230 procent i coronakrisen

”En sajt att styra dem alla”, som ett Sagan om ringen-fan kanske hade förklarat film- och tv-tjänsten Playpilot. I karantäntider har bolaget rusat 230 procent jämfört december förra året. ”Grymt kul”, säger grundaren Adam Chrigström.

Henning Horn och Adam Chrigström har grundat Playpilot – en söktjänst och tv-guide för 30 streamingtjänster i Norden.
Henning Horn och Adam Chrigström har grundat Playpilot – en söktjänst och tv-guide för 30 streamingtjänster i Norden.

Playpilot har funnits i några år – men kanske är det först nu i kristider bolaget slår igenom på riktigt?

Funktionen har gått under olika namn, bland annat ”universal search” – det vill säga en söktjänst för att kamma igenom en rad olika bibliotek inom ett område.

I Playpilots fall är det 30 streamingtjänster i Norden – Netflix, HBO Nordic, SVT Play, C more, Viaplay VPLAY B -1,56%Dagens utveckling och så vidare.

En sökning i deras tjänst visar var filmen eller serien visas eller säljs – säljs i de fall titeln bara finns på till exempel SF Anytime eller Apple tv.

Läs mer: Första siffrorna: Så mycket växer streaming under coronakrisen

”Jag skulle inte säga att streaming-guider blivit mainstream ännu, men det är klart mycket vanligare än för några år sedan. Och givet hur många nya tjänster som lanseras hela tiden tror jag att vi är på god väg mot en tillvaro där de flesta använder någon form av aggregeringstjänst”, säger en av grundarna, Adam Chrigström.

Anledningen är förstås att marknaden för underhållning är splittrad och många av konsumenterna betalar för flera tjänster, så kallade ”service stackers”, som Chrigström kallar dem.

Det tar helt enkelt orimligt lång tid att scrolla igenom alla – ett problem som är lätt att relatera till för den som provat. 

Enligt Chrigström finns två anledningar till användarna öppnar appen; 20 procent vet vad de vill se men vet inte var titeln är lättast att komma åt, så de gör en sökning. Resterande 80 procent söker inte specifika titlar utan kommer för att inspireras i letandet efter ny underhållning.

2020 planerar vi att rulla ut på ytterligare 20 marknader

”Trenden är långsiktig men att hela världen sitter i karantän har helt klart turbo-boostat förändringstakten”, säger han och förklarar att han inom två år räknar med att en majoritet av alla västerländska hushåll använder en streamingaggregator.

Under 30 dagar i mars och april hade Playpilot 775 000 unika besökare, vilket är 230 procent fler än i december.

Läs mer: Playpilot får pengar från H&M-arvinge: ”Det är den nya tv:n”

Playpilot är gratis för användarna och affärsmodellen bygger på att streamingbolag vill marknadsföra just sina filmer och serier i appen. Playpilot får även betalt när användare klickar sig vidare till respektive streamingtjänst från deras miljö. Det tredje intäktsbenet är försäljning av data, vilket de har massor av.

”Vi vill vara bäst i världen på det vi håller på med. Vi har precis smyglanserat i England där vi pratar med alla stora broadcasters och planerar under 2020 att rulla ut på ytterligare 20 marknader – i många där det helt saknas konkurrenter”, säger Henning Horn, bolagets andra grundare.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera