Playpilot har funnits i några år – men kanske är det först nu i kristider bolaget slår igenom på riktigt?
Funktionen har gått under olika namn, bland annat ”universal search” – det vill säga en söktjänst för att kamma igenom en rad olika bibliotek inom ett område.
I Playpilots fall är det 30 streamingtjänster i Norden – Netflix, HBO Nordic, SVT Play, C more, Viaplay VPLAY B -1,56%Dagens utveckling och så vidare.
En sökning i deras tjänst visar var filmen eller serien visas eller säljs – säljs i de fall titeln bara finns på till exempel SF Anytime eller Apple tv.
Läs mer: Första siffrorna: Så mycket växer streaming under coronakrisen
”Jag skulle inte säga att streaming-guider blivit mainstream ännu, men det är klart mycket vanligare än för några år sedan. Och givet hur många nya tjänster som lanseras hela tiden tror jag att vi är på god väg mot en tillvaro där de flesta använder någon form av aggregeringstjänst”, säger en av grundarna, Adam Chrigström.
Anledningen är förstås att marknaden för underhållning är splittrad och många av konsumenterna betalar för flera tjänster, så kallade ”service stackers”, som Chrigström kallar dem.
Det tar helt enkelt orimligt lång tid att scrolla igenom alla – ett problem som är lätt att relatera till för den som provat.
Enligt Chrigström finns två anledningar till användarna öppnar appen; 20 procent vet vad de vill se men vet inte var titeln är lättast att komma åt, så de gör en sökning. Resterande 80 procent söker inte specifika titlar utan kommer för att inspireras i letandet efter ny underhållning.
2020 planerar vi att rulla ut på ytterligare 20 marknader
”Trenden är långsiktig men att hela världen sitter i karantän har helt klart turbo-boostat förändringstakten”, säger han och förklarar att han inom två år räknar med att en majoritet av alla västerländska hushåll använder en streamingaggregator.
Under 30 dagar i mars och april hade Playpilot 775 000 unika besökare, vilket är 230 procent fler än i december.
Läs mer: Playpilot får pengar från H&M-arvinge: ”Det är den nya tv:n”
Playpilot är gratis för användarna och affärsmodellen bygger på att streamingbolag vill marknadsföra just sina filmer och serier i appen. Playpilot får även betalt när användare klickar sig vidare till respektive streamingtjänst från deras miljö. Det tredje intäktsbenet är försäljning av data, vilket de har massor av.
”Vi vill vara bäst i världen på det vi håller på med. Vi har precis smyglanserat i England där vi pratar med alla stora broadcasters och planerar under 2020 att rulla ut på ytterligare 20 marknader – i många där det helt saknas konkurrenter”, säger Henning Horn, bolagets andra grundare.