Hoppa till innehållet

Svenskarna som designar Pinterest

En hittades via Twitter, två andra via Pinterests egen tjänst. Pinterest gillar svenska designers och har hittills anställt sex stycken. Di Digital har träffat fyra av dem på huvudkontoret i San Francisco.

Patrik Göthe, Linus Wahlstedt, Andreas Pihlström och Daniel Nordh jobbar som produktdesigners på Pinterests huvudkontor i San Francisco. Foto: Miriam Olsson Jeffery
Patrik Göthe, Linus Wahlstedt, Andreas Pihlström och Daniel Nordh jobbar som produktdesigners på Pinterests huvudkontor i San Francisco. Foto: Miriam Olsson Jeffery

(Di Digital/San Francisco) Entrén till ett av Pinterests kontor är full med folk. Bokmärkestjänstens årliga hackathon pågår för fullt när Di Digital hälsar på. Numera är Pinterest-folket utspridda på tre kontor i stan och antalet anställda växer snabbt. Vi är här för att träffa svenskarna som har stort inflytande över tjänsten ser ut.

”Svenskar har bra rykte och är svåra att anställa. När vi väl har engagerat oss i något så ger vi järnet”, säger Andreas Pihlström, huvuddesigner på Pinterest.

Själv fick han fick kontakt med Pinterest redan 2012 genom bolagets första produktdesigner, vilket ledde till några designuppdrag vid sidan om byråjobbet i Stockholm. Då hade bokmärkestjänsten 15 anställda, i dag är de 800. 

”Jag jobbade direkt med grundaren Evan Sharp, men Pinterest växte. När han inte hade tid att ha Skype-möten med mig längre rann uppdragen ut i sanden”, säger Andreas Pihlström.

Något år senare kom ett mejl från Evan Sharp, som tyckte att Andreas Pihlström skulle komma och jobba för honom i San Francisco. Han bestämde sig för att hälsa på under semestern och tog med sig Linus Wahlstedt, sin vän och tidvis kollega sedan 20 år tillbaka, som förkläde.

Sparkcyklar på Pinterest

Sparkcyklar i entrén till ett av Pinterests kontor, som de anställda använder sig av för att ta sig runt mellan de tre kontoren i centrala San Francisco. Foto: Miriam Olsson Jeffery

För tre år sedan flyttade Andreas Pihlström till San Francisco med sin familj och ett år senare kom Linus Wahlstedt efter.

”Sverige ligger långt fram på många saker, men där är konsultverksamheter drivande inom design. Det var en stor möjlighet att få komma till Pinterest och jobba med design i den här skalan från insidan”, säger Linus Wahlstedt.

Han har nyligen har bytt jobb på Pinterest, från att leda teamet som designar så kallade ”pins” till att fokusera på relationer mellan ”pinners” och partners. Den relationen är också ett sätt som Pinterest försöker tjäna pengar på. Sedan förra året finns det till exempel en sökfunktion på Pinterest som letar upp samma eller liknande produkter i bilder, som användaren i sin tur kan gå vidare och köpa av partners. Det finns också över 50 miljoner pinnade saker till salu via tjänsten.

Men när det gäller intäkter har Pinterest fortfarande mycket kvar att bevisa. Bolaget omsatte runt 100 miljoner dollar förra året och intäkterna kom från annonsering av olika slag, enligt uppgifter till Wall Street Journal. Man är hemlighetsfull kring finanserna, men enligt olika rapporter beräknas omsättningen öka till 500 miljoner dollar i år. Det ryktas också om en börsnotering för bolaget. Hittills har Pinterest tagit in drygt 3,1 miljarder dollar i riskkapital och den senaste värderingen låg på 11 miljarder dollar, motsvarande runt 90 miljarder kronor.

I USA har Pinterest växt snabbt, särskilt bland unga. I dag har tjänsten 100 miljoner aktiva användare i månaden och 85 procent av dem är kvinnor, enligt Emarketer.

Svenskar på Pinterest

Patrik Göthe, Linus Wahlstedt, Daniel Nordh och Andreas Pihlström har blivit rekryterade till Pinterest från olika håll. Foto: Miriam Olsson Jeffery

”Det är häftigt att jobba med en tjänst vars användarbas är 10 gånger större än Sveriges befolkning”, säger produktdesignern Patrik Göthe, som den här dagen firar ettårsjubilem på Pinterest.

Han kom hit som praktikant direkt från ingenjörsutbildningen på Chalmers, och visste redan före examen att han ville jobba i Silicon Valley. Men det är inte helt lätt att ta sig in hos bolagen här. Ett slumpartat Twitter-meddelande blev Patrik Göthes stora lycka.

”Jag har varit inne på att bli designer hela mitt liv, men kände ingen som kunde utveckla något som jag kunde designa. Därför hoppade jag på Chalmers för att lära mig programmera och körde designkurser vid sidan om”, säger Patrik Göthe, som i dag är anställd på Pinterest.

Med i rummet sitter också en bolagets senaste svenskrekryteringar, Daniel Nordh, som kom hit genom ett talanguppköp av sin app Curator.

Inför en Silicon Valley-resa för ett och halvt år sedan blev Daniel Nordh introducerad för Andreas Pihlström av Soundcloud-grundaren Erik Wahlforss. Till hans stora överraskning följde också Pinterests medgrundare Evan Sharp på mötet och på den vägen är det.

Läs mer: Pinterest köper hyllad app - vill åt svensk talang

“Många bolag här är teknikdrivna, men eftersom Pinterest är en sån visuell produkt vill man hitta personer som är intresserade av det istället. Sverige har ett bra rykte och svensk design ligger högt upp på listan”, säger Daniel Nordh.

Över 50 procent av användarna finns utanför USA.

Halva designteamet på Pinterest är från andra länder än USA och sex av 48 personer är svenskar, säger Jamie Favazza, som jobbar med kommunikation på Pinterest och sitter med under intervjun. Men trots den internationella personalstyrkan har Pinterest kämpat med att etablera sig i Europa.

”Vi har precis gått över 50 procent användare i andra delar av världen än USA. Det säger väl allt om utvecklingen”, tycker Andreas Pihlström.

Daniel Nordh tycker det är spännande att arbeta med en produkt som växer globalt, men som många i världen inte än känner till. Han jobbar med design kring tjänstens basala funktioner, som att kunna "pinna" och organisera bilder, men även med landsspecifika funktioner som språkanpassningar.

Utöver de fyra svenskarna vi träffar på Pinterests kontor i San Francisco är också Sara Strand och Andreas Helin på väg över Atlanten. De jobbar just nu som så kallade “brand designers” på bolagets kontor i Storbritannien, men flyttar till San Francisco inom kort.

”De plockades upp av designern Long Cheng, som faktiskt träffade de genom nätverket på Pinterest när han var på besök i Stockholm och ville möta upp med svenskar”, säger Andreas Pihlström.

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera