Hoppa till innehållet

Svenskarna som har tagit steget över Atlanten

De svenska entreprenörerna Paulina Olsson och Carl Holmquist har nyligen kommit till Silicon Valley för att undersöka möjligheterna på USA-marknaden för sina olika bolag.

Paulina Olsson, medgrundare och vd för Peppy Pals, är i Silicon Valley tillfälligt för att undersöka nästa steg för bolaget, medan Carl Holmquist, medgrundare och strategisk chef på Freespee har flyttat dit permanent.
Paulina Olsson, medgrundare och vd för Peppy Pals, är i Silicon Valley tillfälligt för att undersöka nästa steg för bolaget, medan Carl Holmquist, medgrundare och strategisk chef på Freespee har flyttat dit permanent.

(Di Digital/Silicon Valley) Paulina Olsson, medgrundare och vd för det Stockholmsbaserade spel- och utbildningsföretaget Peppy Pals, har bara varit i Silicon Valley ett par månader. Hon beskriver det som att hon är här och ”doppar tån i vattnet” för att komma fram till om bolaget borde ha ett team på plats.

”Det har betydelse för nästkommande steg i strategin och kan innebära att vi måste ta in mer kapital, eller om vi kör vidare på att jag är själv här ett tag”, säger Paulina Olsson, som har ett team på ytterligare fem personer i Stockholm.

För en etablering i Silicon Valley är en dyr, men viktig fråga för bolaget. Sedan Paulina Olsson kom hit har hon som främst fokuserat på att träffa distributionspartners och entreprenörer inom samma industri. Hon har även nyss deltagit i Apples utvecklarläger för kvinnliga entreprenörer, som är en viktig aktör i app-ekosystemet som Peppy Pals är en del av.

”För oss känns det rätt att ha en närvaro här ur flera aspekter, framför allt med tajmingen kring att vi tittar på tillväxt i USA och att många av de partners vi vill jobba med är baserade här”, säger Paulina Olsson.

Läs också: Svalare intresse för Silicon Valley: ”Sverige har kommit kapp”

En annan entreprenör som instämmer i hennes resonemang är Carl Holmquist, medgrundare och strategisk chef på Uppsala-företaget Freespee. Till skillnad från Peppy Pals riktar sig Freespees kommunikationsmjukvara till andra företag och inte konsumenter, men behovet av att vara nära sina partners är detsamma.

Carl Holmquist har bott i Silicon Valley tre månader och är här på obestämd tid. Freespee har ett hundratal anställda i Uppsala och London, och planerar att bygga upp ett team i USA men inte i Silicon Valley.

”Att jag är på västkusten handlar inte så mycket om kundperspektivet, utan om partnerskapsperspektivet”, säger Carl Holmquist.

Freespees mjukvara integreras i andra system, som i stort sett alla har sina produktteam i Silicon Valley och San Francisco. Exempelvis som jätten Salesforce.

”För oss var det inget svårt beslut att vara närvarande här, för det går att bygga en relation till partners från London, men när du har kommit en bit in i diskussionen uppstår ett läge där man behöver vara nära utvecklingsteamet på plats”, säger Carl Holmquist.

Han säger att visst går det att flyga till Silicon Valley, men samtidigt är den amerikanska möteskulturen komplicerad. Det är svårt att boka in ett möte en eller ett par månader i förväg, för här håller man gärna kalendern öppen till veckan innan. 

”Än så länge har min närvaro här motsvarat våra förväntningar. En del saker vi hade jobbat med under flera år, men som hade stannat av, har fått en helt annan start”, säger Carl Holmquist.

Han säger att det märks att han bor i ett techmecka och nätverkar till exempel med andra föräldrar när han lämnar barnen på skolan.

”Det bara kryllar av folk inom den sfären du vill komma åt”, säger Carl Holmquist.

Läs också: Så stor är den svenska ekonomin USA:s techmekka

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera