Annons

Svenskarna tar sin självkörande lastbil till Frankrike

Niklas Reinedahl, operativ chef på Einride, tillsammans med Michelins globala vd Florent Menegaux.
Niklas Reinedahl, operativ chef på Einride, tillsammans med Michelins globala vd Florent Menegaux. Foto: Press
Göteborgsbolaget Einride tar sina elektriska lastbilar till Frankrike tillsammans med däckjätten Michelin. ”Jag kan inte gå in på kronor och ören, men det är en strategiskt viktig affär”, säger kommunikationschefen Nicholas Rundbom.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det svenska startupbolaget Einride nådde nyligen ett genombrott genom att rulla ut sin självkörande elektriska lastbil på allmän väg i Sverige. Projektet sker i samarbete med tyska DB Schenker och innebär att fordonen kommer rulla mellan två av fraktjättens terminaler vid anläggningen i Jönköping. 

Medgrundaren och vd:n Robert Falck, som tidigare var högt uppsatt chef på Volvo Lastvagnar, var märkbart rörd vid premiären.

”Jag måste erkänna att jag är lite tagen av stunden. Det har varit mycket arbete för att komma hit, man blir lite skakis”, sa han till Di Digital.

Läs mer: Volvo-utmanaren växlar upp – startar transporter med självkörande lastbil 

Nu har Göteborgsbolaget tecknat ett prestigefyllt avtal med Michelin. Under 2020 kommer Einride börja börja rulla ut sina lastbilar på däcktillverkarens anläggning i franska Clermont-Ferrand. 

Utöver att operera på Michelins privatägda mark ska fordonen genomföra leveranser på allmän väg i staden. Det kräver dock att bolaget först säkrar nödvändiga tillstånd från myndigheterna i Frankrike. Exakt hur många lastbilar av modellen ”T-Pod” som kommer att användas vid installationen kan Einride ännu inte svara på.

Enligt Einrides kommunikationschef Nicholas Rundbom markerar samarbetet med Michelin starten på Einrides internationella expansion. Han uppger dock att Einride har tecknat avtal med flera av världens 500 största bolag, men dessa har ännu inte offentliggjorts.

Hur stort är avtalet med Michelin för er rent intäktsmässigt?

”Jag kan inte gå in på kronor och ören, men det är en strategiskt viktig affär för Einride och vår satsning i Europa”, säger Nicholas Rundbom.

Hittills har Einride tagit in 70 miljoner kronor i kapital från affärsänglar. Bolaget genomför just nu en ny investeringsrunda för att finansiera tillväxten. 

Utöver DB Schenker och Michelin är två andra betalande kunder Lidl Sverige och Svenska Retursystem.

Läs mer: Poddspecial: Vem blir först med självkörande – taxi, buss eller lastbil? 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies