Grace Health är ett av sex startupbolag som har valts ut till att tävla i Di Digitals pitchtävling Female Founders den 10 december. Ursprungsidén till hälsotjänsten kommer från medgrundaren och vd:n Thérèse Mannheimer. Hon träffade Estelle Westling genom en gemensam bekant och tillsammans startade de Grace Health i oktober 2017.
Tjänsten riktar sig främst till kvinnor i tillväxtländer och de största marknaderna är hittills Ghana, Nigeria och Kenya. Användargruppen har ofta dålig tillgång till internetuppkoppling och Grace Health har därför satsat på att vara en datasnål chatttjänst via meddelandetjänsterna Whatsapp och Facebook Messenger.
I början av 2019 hade Grace Health 1 000 testanvändare. Sedan dess har tjänsten, både organiskt och med hjälp av köpt marknadsföring, vuxit till att nå nära 800 000 kvinnor.
På grund av Covid valde vi att under hösten tidigarelägga ett pilotprojekt.
”Den senaste tiden har vi också jobbat med att utveckla en Android-app som vi släppte Google Play Store i förra veckan. Även den kräver väldigt lite data och är mindre än 3 megabyte”, säger Estelle Westling.
Den egna appen ger Grace Health möjlighet att täcka in fler områden än i meddelandetjänsterna, och ska nu testas av 14 000 anmälda betatestare.
Från början var Grace Health främst tänkt som en mens- och fertilitetstracker, men har utvecklats till att bli en mer heltäckande hälsoassistent. Där kan kvinnor bland annat få information och ställa frågor om sin menscykel, fertilitet, sexualitet, preventivmedel eller symtom kopplade till reproduktiv hälsa.
”På grund av Covid valde vi att under hösten tidigarelägga ett pilotprojekt med att sälja fysiska produkter, som graviditetstest, olika preventivmedel och smärtstillande tabletter, i Accra i Ghana”, säger Estelle Westling.
Försäljningen sker i samarbete med en lokal apotekspartner, som står för att kvalitén på produkterna är säkrade.
”Paketet kan levereras dit man vill, kanske där man är för dagen och förpackningarna är diskreta”, säger Estelle Westling.
Syftet med det är att det ofta finns ett stigma och ett informationsgap kring kvinnohälsa på de marknader som Grace Health riktar sig mot.
Under coronakrisen har kvinnorna blivit ännu mer bundna till hemmet, vilket har gett en uppsving i användarantal.
”När det var nedstängning i Ghana såg vi en ökning av användare som efterfrågade information om aborter. Många fler där använder tillfälliga preventivmedel som till exempel dagen-efter-piller och kanske inte kunde ta sig till ett apotek”, säger Estelle Westling.
Grace Health har med sig flera affärsänglar och investerare, bland andra mobilföretaget TAT:s medgrundare Hampus Jakobsson, styrelseproffset Eva Redhe och Almi Invest för att nämna några. I maj i år gick det börsnoterade investmentbolaget VNV Global (tidigare Vostok New Ventures) 20 miljoner kronor i bolaget.
Läs mer: Vostok New Ventures investerar 20 miljoner i digital hälsoassistent
Och Grace Health siktar högt, den potentiella marknaden i tillväxtländer är 1,9 miljarder kvinnor med mobiltelefoner. Bland framtidsplanerna finns också att börja erbjuda bokade läkarbesök.
”Under pandemin har användningen av digitala vårdtjänster ökat och det finns undersökningar som visar att kvinnor är 75-85 procent mer benägna att använda digitala produkter för sina hälsobehov än män”, säger Estelle Westling.
Läs mer om de andra bolagen som är med i Female Founders i år:
Pocketlaw: De vill ge alla företag juridiken i fickan – ska expandera utanför Sverige
Potato Plastic: Duon ska tillverka plast – av svensk potatis
Gigital: Pandemin satte stopp för konserter – grundarna ställde om: ”Vi har inget att förlora”
Panion: Vän-app ställer om i coronatider: ”Många vill inte vara på Facebook”
Iunia: Vill lösa mödravårdsbristen – lanserar digital vårdtjänst