Hoppa till innehållet

Svenskarnas digitala hälsoassistent växer – når 800 000 kvinnor

Grace Health datasnåla hälsotjänst för kvinnor i tillväxtländer har fått många fler användare under pandemin. ”Vi har sett en ökning av användare som efterfrågar information om aborter”, säger medgrundaren Estelle Westling, en av sex deltagare i Di Digitals pitchtävling Female Founders.

Estelle Westling och Thérèse Mannheimer startade Grace Health i oktober 2017.
Estelle Westling och Thérèse Mannheimer startade Grace Health i oktober 2017.

Grace Health är ett av sex startupbolag som har valts ut till att tävla i Di Digitals pitchtävling Female Founders den 10 december. Ursprungsidén till hälsotjänsten kommer från medgrundaren och vd:n Thérèse Mannheimer. Hon träffade Estelle Westling genom en gemensam bekant och tillsammans startade de Grace Health i oktober 2017.

Tjänsten riktar sig främst till kvinnor i tillväxtländer och de största marknaderna är hittills Ghana, Nigeria och Kenya. Användargruppen har ofta dålig tillgång till internetuppkoppling och Grace Health har därför satsat på att vara en datasnål chatttjänst via meddelandetjänsterna Whatsapp och Facebook Messenger. 

I början av 2019 hade Grace Health 1 000 testanvändare. Sedan dess har tjänsten, både organiskt och med hjälp av köpt marknadsföring, vuxit till att nå nära 800 000 kvinnor.

På grund av Covid valde vi att under hösten tidigarelägga ett pilotprojekt.

”Den senaste tiden har vi också jobbat med att utveckla en Android-app som vi släppte Google Play Store i förra veckan. Även den kräver väldigt lite data och är mindre än 3 megabyte”, säger Estelle Westling.

Den egna appen ger Grace Health möjlighet att täcka in fler områden än i meddelandetjänsterna, och ska nu testas av 14 000 anmälda betatestare.

Från början var Grace Health främst tänkt som en mens- och fertilitetstracker, men har utvecklats till att bli en mer heltäckande hälsoassistent. Där kan kvinnor bland annat få information och ställa frågor om sin menscykel, fertilitet, sexualitet, preventivmedel eller symtom kopplade till reproduktiv hälsa.

”På grund av Covid valde vi att under hösten tidigarelägga ett pilotprojekt med att sälja fysiska produkter, som graviditetstest, olika preventivmedel och smärtstillande tabletter, i Accra i Ghana”, säger Estelle Westling.

Försäljningen sker i samarbete med en lokal apotekspartner, som står för att kvalitén på produkterna är säkrade. 

”Paketet kan levereras dit man vill, kanske där man är för dagen och förpackningarna är diskreta”, säger Estelle Westling.

Syftet med det är att det ofta finns ett stigma och ett informationsgap kring kvinnohälsa på de marknader som Grace Health riktar sig mot. 

Under coronakrisen har kvinnorna blivit ännu mer bundna till hemmet, vilket har gett en uppsving i användarantal.

”När det var nedstängning i Ghana såg vi en ökning av användare som efterfrågade information om aborter. Många fler där använder tillfälliga preventivmedel som till exempel dagen-efter-piller och kanske inte kunde ta sig till ett apotek”, säger Estelle Westling.

Grace Health har med sig flera affärsänglar och investerare, bland andra mobilföretaget TAT:s medgrundare Hampus Jakobsson, styrelseproffset Eva Redhe och Almi Invest för att nämna några. I maj i år gick det börsnoterade investmentbolaget VNV Global (tidigare Vostok New Ventures) 20 miljoner kronor i bolaget.

Läs mer: Vostok New Ventures investerar 20 miljoner i digital hälsoassistent

Och Grace Health siktar högt, den potentiella marknaden i tillväxtländer är 1,9 miljarder kvinnor med mobiltelefoner. Bland framtidsplanerna finns också att börja erbjuda bokade läkarbesök.

”Under pandemin har användningen av digitala vårdtjänster ökat och det finns undersökningar som visar att kvinnor är 75-85 procent mer benägna att använda digitala produkter för sina hälsobehov än män”, säger Estelle Westling.

Läs mer om de andra bolagen som är med i Female Founders i år:
Pocketlaw: De vill ge alla företag juridiken i fickan – ska expandera utanför Sverige
Potato Plastic: Duon ska tillverka plast – av svensk potatis
Gigital:
Pandemin satte stopp för konserter – grundarna ställde om: ”Vi har inget att förlora”
Panion:
Vän-app ställer om i coronatider: ”Många vill inte vara på Facebook”
Iunia:
Vill lösa mödravårdsbristen – lanserar digital vårdtjänst 

 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera