I mars rapporterade Di Digital om att det svenska spelbolaget Whossa lanserat sin app. Nu tar bolaget in ytterligare 15 miljoner kronor i externt kapital, utöver de 4 Mkr som de tog in i våras – för att finansiera en expansion ut i Europa.
”Vi har precis startat en nyemission, som inte är fylld ännu. Dock ser det ut som den kommer stängas ganska snart. Vår strategi är att ta oss ut i Sverige och i övriga EU-länder, i första hand Spanien och Tyskland”, säger vd:n och medgrundaren Fredrik Östergren.
Whossas affärsidé bygger på ett slumpmässigt spel, som en modern skraplott, där deltagandet är kostnadsfritt genom att vinsterna i stället finansieras av annonsintäkter från företag.
”Vi tycker att vi har bra förutsättningar för en europeisk expansion. Användarna gillar produkten och vi kan se att vi är bra på att behålla dem, efter 28 dagar spelar fortfarande 33 procent, de flesta andra toppspel i världen ligger på ungefär 10 procent.”
Nyemissionen har ännu inte registrerats hos Bolagsverket.
Vilka är det som investerat hittills?
”Det är för känsligt för att vi ska kunna säga det just nu”, säger Fredrik Östergren.
Läs mer: Spelveteraner drar igång ny app – ska dela ut lottovinster utan insättning
Whossa startades i fjol och i mars lanserades en betaversion av spelet i Sverige.
”Det vi gjorde i mars var en mjuk lansering. För att testa affärsmodellen, vad gäller annonsörer och för att se om spelarna ville ha den här typen av spel. Det har vi testat i snart sju månader och både annonsörer och spelare är positiva, säger Fredrik Östergren.
Utöver expansionen utomlands finns också planer på att utöka plattformen med fler spel.
”Just nu har vi skraplotten, men vi kommer att lansera fler spel. Alla kommer vara förströelsespel, sådana spel som du kan spela i bussen på väg till jobbet med skillnaden att här kan man också vinna mycket pengar, gratis”, säger han.
I dag har Whossa enligt utsago 20 000 spelare och flera kända företag – så som Elskling, Insplanet, Sängjätten och Live Nation – bland sina annonsörer.
Bolaget har inte påverkats av coronapandemin, enligt Fredrik Östergren.
”Trots pandemin har vi haft nöjda, glada och entusiastiska annonsörer. Det kanske är en skillnad gentemot resten av annonsmarknaden.”
Hälften av intäkterna går tillbaka till spelarna i form av vinstutdelningar. Bolaget behåller sedan 45 procent som sin förtjänst, medan resterande 5 procent skänks till välgörande ändamål.
Sedan start har 3 500 spelare vunnit, varav en tagit hem storvinsten på 100 000 kronor, enligt Whossa. I framtiden kommer den maximala vinsten att utökas till 1 miljon kronor.
”Allt beror på antal spelare och antal interaktioner med själva annonserbjudandet. Vi kommer höja när vi är på rätt nivå men vi hoppas att vi är där om några månader. 150 000 användare är någon sorts break-even. Ju fler det blir som spelar, desto större blir annonskakan och desto fler och mer vinster kan vi ge ut”, säger Fredrik Östergren.
Bakom företaget står flera spelveteraner. Vd:n Fredrik Östergren hade senast varit toppchef på mobilspelsbolaget King i sex år. Stefan Persson har tidigare arbetat på Postkodlotteriet och Unibet. De tre andra grundarna är David Nilsson, Ebrahim Isaacs och Ola Persson. Dessutom har Emilia Molin, som tidigare grundat den svenska biståndsorganisationen War Child, varit med sedan starten.