Hoppa till innehållet

Svenskarna delar ut lottovinster utan insättning – tar in nya miljoner och går på export

Whossa har utvecklat ett annonsfinansierat skraplottsspel för mobilen. Nu tar bolaget in 15 miljoner kronor – för att expandera utanför Sverige, i första hand till Spanien och Tyskland. ”Vi tycker att vi har bra förutsättningar”, säger vd:n Fredrik Östergren.

Ebrahim Isaacs, Fredrik Östergren och David Nilsson är tre av grundarna bakom Whossa.
Ebrahim Isaacs, Fredrik Östergren och David Nilsson är tre av grundarna bakom Whossa.Foto: Press.

I mars rapporterade Di Digital om att det svenska spelbolaget Whossa lanserat sin app. Nu tar bolaget in ytterligare 15 miljoner kronor i externt kapital, utöver de 4 Mkr som de tog in i våras – för att finansiera en expansion ut i Europa.

”Vi har precis startat en nyemission, som inte är fylld ännu. Dock ser det ut som den kommer stängas ganska snart. Vår strategi är att ta oss ut i Sverige och i övriga EU-länder, i första hand Spanien och Tyskland”, säger vd:n och medgrundaren Fredrik Östergren. 

Whossas affärsidé bygger på ett slumpmässigt spel, som en modern skraplott, där deltagandet är kostnadsfritt genom att vinsterna i stället finansieras av annonsintäkter från företag.

”Vi tycker att vi har bra förutsättningar för en europeisk expansion. Användarna gillar produkten och vi kan se att vi är bra på att behålla dem, efter 28 dagar spelar fortfarande 33 procent, de flesta andra toppspel i världen ligger på ungefär 10 procent.”

Nyemissionen har ännu inte registrerats hos Bolagsverket.

Vilka är det som investerat hittills?

”Det är för känsligt för att vi ska kunna säga det just nu”, säger Fredrik Östergren. 

Läs mer: Spelveteraner drar igång ny app – ska dela ut lottovinster utan insättning 

Whossa startades i fjol och i mars lanserades en betaversion av spelet i Sverige.

”Det vi gjorde i mars var en mjuk lansering. För att testa affärsmodellen, vad gäller annonsörer och för att se om spelarna ville ha den här typen av spel. Det har vi testat i snart sju månader och både annonsörer och spelare är positiva, säger Fredrik Östergren.

Utöver expansionen utomlands finns också planer på att utöka plattformen med fler spel. 

”Just nu har vi skraplotten, men vi kommer att lansera fler spel. Alla kommer vara förströelsespel, sådana spel som du kan spela i bussen på väg till jobbet med skillnaden att här kan man också vinna mycket pengar, gratis”, säger han.

I dag har Whossa enligt utsago 20 000 spelare och flera kända företag – så som Elskling, Insplanet, Sängjätten och Live Nation – bland sina annonsörer. 

Bolaget har inte påverkats av coronapandemin, enligt Fredrik Östergren.

”Trots pandemin har vi haft nöjda, glada och entusiastiska annonsörer. Det kanske är en skillnad gentemot resten av annonsmarknaden.”

Hälften av intäkterna går tillbaka till spelarna i form av vinstutdelningar. Bolaget behåller sedan 45 procent som sin förtjänst, medan resterande 5 procent skänks till välgörande ändamål.

Sedan start har 3 500 spelare vunnit, varav en tagit hem storvinsten på 100 000 kronor, enligt Whossa. I framtiden kommer den maximala vinsten att utökas till 1 miljon kronor.

”Allt beror på antal spelare och antal interaktioner med själva annonserbjudandet. Vi kommer höja när vi är på rätt nivå men vi hoppas att vi är där om några månader. 150 000 användare är någon sorts break-even. Ju fler det blir som spelar, desto större blir annonskakan och desto fler och mer vinster kan vi ge ut”, säger Fredrik Östergren. 

Bakom företaget står flera spelveteraner. Vd:n Fredrik Östergren hade senast varit toppchef på mobilspelsbolaget King i sex år. Stefan Persson har tidigare arbetat på Postkodlotteriet och Unibet. De tre andra grundarna är David Nilsson, Ebrahim Isaacs och Ola Persson. Dessutom har Emilia Molin, som tidigare grundat den svenska biståndsorganisationen War Child, varit med sedan starten.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera