Hoppa till innehållet

Svenskarnas geografispel spränger drömgräns – når över 10 miljoner: ”Från hobby till företag”

Det svenska spelet Geoguessr har lockat 10 miljoner geografinördar världen över – trots att det drivits som ett renodlat hobbyprojekt. Men efter ett beslut från techjätten Google tvingades kompisgänget i fjol börja jaga riktiga intäkter. 

Daniel Antell är en av spelet Geoguessrs tre grundare.
Daniel Antell är en av spelet Geoguessrs tre grundare.Foto: Press.
Foto: Press.
Foto: Press.
Foto: Press.
Foto: Press.
Foto: Press.

Kan du urskilja en landsväg i södra Frankrike från en annan i norra Storbritannien? Sådana geografikunskaper sätter det svenskutvecklade spelet Geoguessr på prov. 

Spelaren blir nedsläppt på en slumpmässig plats på jordklotet och ska med hjälp av olika ledtrådar, till exempel trafikskyltar och vegetation, gissa exakt var i världen denne har hamnat. Ju närmare den rätta platsen spelaren kommer, desto fler poäng samlas in på kontot.

Geoguessr bygger på Googles kända gatuvy ”Street View” och en första version lanserades redan 2013. Bakom bolaget står Anton Wallén, Daniel Antell och Erland Ranvinge.

”Vi har alla tre pluggat ihop i Linköping. Det var Anton Wallén som fick idén, eftersom han ville testa funktionerna i Googles gatuvy. Han la ut spelet på nätforumet Reddit och efter bara någon vecka fick det rejäl spridning”, säger Daniel Antell, som till vardags arbetar som produktchef på jämförelsetjänsten Pricerunner.

Erland Ranvinge och Anton Wallén är Geoguessrs två andra grundare.
Erland Ranvinge och Anton Wallén är Geoguessrs två andra grundare.Foto: Press.

Tillväxten har fortsatt allt sedan dess och de två största marknaderna är i dag USA och Storbritannien. På senare tid har spelet fått spridning på plattformar som Youtube och Twitch.

”Nyligen nådde vi 10 miljoner registrerade konton totalt, ungefär hälften av dem har tillkommit det senaste 1,5 året. Vi har aldrig lagt en krona på marknadsföring eller köpt trafik”, säger han.

Trots Geoguessrs genomslag har verksamheten drivits utan någon egentlig affärsmodell. Bolaget behövde länge enbart betala en knapp ersättning till Google, och man sålde tillräckligt med annonser inne i spelet för att täcka upp för dessa kostnader.

”Det var ett renodlat hobbyprojekt fram till september i fjol, då Google höjde sina avgifter med 14 gånger. Det blev superdyrt”, säger Daniel Antell.

Var Googles prishöjning överraskande? 

”Nej, vi har en väldigt bra kontakt med Google och de uppskattar spelet väldigt mycket. Jag hade faktiskt en dialog direkt med Jen Fitzpatrick, som är chef för hela Google Maps, och vi fick uppskov för att anpassa vår affär utefter deras nya kostnader”, säger han.

Förändringen innebar att bolaget fattade beslut om att börja ta betalt direkt från sina konsumenter. För att kunna spela obegränsat kostar Geoguessr numera 2,99 dollar, eller cirka 30 kronor, i månaden. Gratiskontona har i sin tur endast tillgång till en spelrunda om dagen.

”Vissa användare tyckte ju så klart att det inte var kul, men vi har inte sett något större bortfall.”

Tack vare betalfunktionen, som alltså lanserades strax före det sista kvartalet i fjol, växte omsättningen med 168 procent till 5,1 Mkr under helåret 2019. Vinsten landade på 0,7 Mkr.

”I år kommer intäkterna öka kraftigt, kanske åtta gånger högre än i fjol. Nu har vi en riktig affär på plats, vilket ger oss möjlighet att investera i produkten”, säger han.

Det skulle i så fall indikera att Geoguessr går mot en omsättning på cirka 40 Mkr i år.

Antalet premiumkunder har ökat med mellan 40-100 procent varje månad, enligt Daniel Antell, både före och under coronapandemin. Han vill däremot inte uppge exakt hur många av de totalt 10 miljoner registrerade spelarna som börjat betala för tjänsten.

Tre personer arbetar numera heltid med Geoguessr, men planen är att under en överskådlig framtid växa till 10-15 anställda.

Har ni börjat fundera på att ta in externt kapital?

”Vi har redan en stark kassa, så om vi släpper in nya delägare är det snarare för att ta del av deras kunskaper. Men det är nog inte aktuellt just nu”, säger Daniel Antell.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera