Waitwhiles digitala kötjänst används inte bara av tusentals bolag som Ikea, Louis Vuitton, Amazon och LinkedIn, men också inom sjukvården på kliniker för covid-testning och vaccinationer. Över 80 miljoner människor har använt tjänsten när de väntat behövt köa och bolaget uppger att det sparat dem över 1 miljon dagar i väntetid.
”Att köa är oerhört trist och oproduktivt. Människor spenderar miljarder timmar varje år i köer och den dominerande teknologin är fortfarande nummerlappar, pucksystem och staket”, säger svensken Christoffer Klemming, vd och medgrundare av Waitwhile, som startade bolaget 2017 tillsammans med sin bror Jonas Klemming.
Waitwhile är baserade i USA och den nya investeraren CRV har tidigare varit delägare i tekniksuccéer som Doordash, Twitter och Dropbox.
Chistoffer Klemming säger att de tror att alla branscher som upplever mycket köande – allt från sjukvård och myndigheter till restauranger, nöjesfält och butiker – på sikt kommer att övergå till att låta sina kunder följa väntetiden digitalt via sina telefoner istället och vänta på distans.
”De flesta vill hellre ta en kaffe runt hörnet medan man väntar eller kunna dyka upp när väntetiden, som kan följas i realtid hemifrån, är som kortast. Coronapandemin blev en enorm skjuts i den riktningen för köande i USA, och vi tror att beteendet och förväntningarna har ändrats för gott”, säger Christoffer Klemming.
Det nya kapitalet kommer att användas till att växa Waitwhiles tekniska team, expandera till nya marknader och fortsatt utveckling av bolagets produkt.
Waitwhile kommer under 2021 att öppna ett kontor i Stockholm, där produkten ska vidareutvecklas för att senare lägga ett större fokus på Europa.