Hoppa till innehållet

Svenskarnas kötjänst i USA tar in 100 miljoner – öppnar kontor i Stockholm

För att göra det enklare att köa har svenskgrundade Waitwhile skapat en tjänst där kunder genom sin mobil eller dator kan ställa sig i kö, få uppskattad tid och uppdateringar samt en påminnelse om när det börjar närma sig deras tur. Nu tar bolaget in 100 miljoner kronor från Silicon Valley-baserade riskkapitalfirman CRV.

Genom Waitwhiles app kan kunder ställa sig i kö digitalt, säger vd:n Christoffer Klemming.
Genom Waitwhiles app kan kunder ställa sig i kö digitalt, säger vd:n Christoffer Klemming.

Waitwhiles digitala kötjänst används inte bara av tusentals bolag som Ikea, Louis Vuitton, Amazon och LinkedIn, men också inom sjukvården på kliniker för covid-testning och vaccinationer. Över 80 miljoner människor har använt tjänsten när de väntat behövt köa och bolaget uppger att det sparat dem över 1 miljon dagar i väntetid.

”Att köa är oerhört trist och oproduktivt. Människor spenderar miljarder timmar varje år i köer och den dominerande teknologin är fortfarande nummerlappar, pucksystem och staket”, säger svensken Christoffer Klemming, vd och medgrundare av Waitwhile, som startade bolaget 2017 tillsammans med sin bror Jonas Klemming.

Waitwhile är baserade i USA och den nya investeraren CRV har tidigare varit delägare i tekniksuccéer som Doordash, Twitter och Dropbox.

Chistoffer Klemming säger att de tror att alla branscher som upplever mycket köande – allt från sjukvård och myndigheter till restauranger, nöjesfält och butiker – på sikt kommer att övergå till att låta sina kunder följa väntetiden digitalt via sina telefoner istället och vänta på distans.

”De flesta vill hellre ta en kaffe runt hörnet medan man väntar eller kunna dyka upp när väntetiden, som kan följas i realtid hemifrån, är som kortast. Coronapandemin blev en enorm skjuts i den riktningen för köande i USA, och vi tror att beteendet och förväntningarna har ändrats för gott”, säger Christoffer Klemming.

Det nya kapitalet kommer att användas till att växa Waitwhiles tekniska team, expandera till nya marknader och fortsatt utveckling av bolagets produkt.

Waitwhile kommer under 2021 att öppna ett kontor i Stockholm, där produkten ska vidareutvecklas för att senare lägga ett större fokus på Europa.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera