Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Svenskarnas näthandel ökar - här är prylarna som säljer mest

De varor som e-handlades mest var mode, skönhets- och hälsoprodukter samt böcker och media.
De varor som e-handlades mest var mode, skönhets- och hälsoprodukter samt böcker och media. Foto: Claudio Bresciani/TT
63 procent av svenskarna handlar på nätet. Men vissa varor säljer bättre än andra.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Postnords senaste e-barometer visar att konsumtionen på nätet steg med 16 procent under september, jämfört med samma månad föregående år. 

Fördelat på kategorier var ökningen som mest tydlig bland dagligvaror, heminredning och möbler samt sportprodukter. Barnartiklar och leksaker fortsatte även denna månad att släpa efter med en svag försäljning sett till fjolårets jämförelseperiod.

Läs mer: E-handelskungen om Axfoods satsning: ”Någon annan kan hinna före”

De varor som e-handlades mest var mode, skönhets- och hälsoprodukter samt böcker och media.

Antalet svenskar som handlade via nätet uppgick till cirka 63 procent av befolkningen, vilket är i linje med nivån för helåret.

I september handlade cirka 18 procent av svenskarna paket från en utländsk sajt.

E-handelsinköpen från utlandet var fortsatt höga och i september handlade cirka 18 procent av svenskarna paket från en utländsk sajt. Kina är fortsatt det mest populära landet att köpa varor ifrån.

”Andelen konsumenter som e-handlar har legat stabilt på cirka 6 av 10 under året. Däremot ökar alltid andelen inför julen, där bekvämligheten blir än viktigare. Det blir också spännande att se hur mycket större genomslag Black Friday, den stora readagen, får inför julhandeln i år. Jag tror att det kommer bli ett stort rekord”, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige.

Läs mer: Så byggde de vinstmaskinen från Borås: ”Vi ville bara tjäna extrapengar”

Finwire/Di Digital


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post