Annons

Svenskarnas skuldberg växer – 40 kreditbolag utreds för övertramp

Sebastian Siemiatkowski, vd Klarna, Mikael Hussain, vd Anyfin och Emil Hansson, vd Bynk. Bilden är ett kollage.
Sebastian Siemiatkowski, vd Klarna, Mikael Hussain, vd Anyfin och Emil Hansson, vd Bynk. Bilden är ett kollage.
Efter en lagändring har Konsumentverket satt ned foten mot totalt 40 kreditbolag – däribland Klarna, Bynk, Anyfin och Sambla. ”Bolagen har flyttat sin marknadsföringsplats till sociala medier”, säger Anna Hult, som är jurist på myndigheten.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Övertidstimmarna för juristerna på många svenska lånebolag har antagligen ökat sedan september i fjol.

Då infördes nämligen ett krav i konsumentkreditlagen på att måttfullhet måste iakttas när man gör reklam för lån. Därefter har totalt 40 svenska kreditbolag blivit tillrättavisade av Konsumentverket, kan Di Digital berätta.

Kritiken har bland annat riktats mot betalbolaget Klarna som anlitat hiphop-stjärnan Snoop Dogg för att marknadsföra avbetalningar och låneappen Bynk i vars reklamfilm huvudpersonen vill ta ett lån för att åka till London och se på fotboll.

Man lägger marknadsföringen i händerna på influencers

Myndigheten har även satt ned foten mot flera låneförmedlare, alltså bolag som samlar krediter från andra aktörer utan att ge ut egna. 

Ett exempel är Anyfin, som kallade konkurrenterna för ”lånehajar” men själva tvingades dra tillbaka sin reklamkampanj eftersom den påstods försköna skuldsättning. Ett annat är bolaget Sambla som uppmuntrade kunder att låna hela summan vid ett bilköp på Blocket.

Läs mer: Snabbväxaren Sambla säljer in lån på provision: ”Ytterst tveksamt”

Men det är inte bara yngre och digitala bolag som har fått en reprimand för att de framställer krediter som lockande och bekymmersfria. I listan över tillsynsärenden finns också äldre och etablerade aktörer som Swedbank och Ica-banken.

”Det är på grund av det nya kravet i konsumentkreditlagen som vi har gjort en extra satsning för att granska kreditbolagens marknadsföring”, säger Rudina Muliqi, som är jurist på Konsumentverket.

Skälet till att måttfullhetskravet infördes var för att förstärka och förtydliga kreditgivarens ansvar, konstaterar hon.

Två av Klarnas reklamfilmer med hiphop-stjärnan Snoop Dogg har kritiserats av Konsumentverket för bristande måttfullhet.
Två av Klarnas reklamfilmer med hiphop-stjärnan Snoop Dogg har kritiserats av Konsumentverket för bristande måttfullhet.

På en övergripande nivå går det att se att kreditgivarnas marknadsföring har ändrat karaktär de senaste åren, enligt Anna Hult som är jurist på Konsumentverket.

”Bolagen har flyttat sin marknadsföringsplats till sociala medier. Man lägger marknadsföringen i händerna på influencers, men det är inte så enkelt som det kan låta”, säger hon.

I dag finns det en uppsjö av nya kreditförmedlare

Dessutom har antalet kreditbolag ökat, och med det också marknadsföringen.

”För tio år sedan så handlade det om större banker och kreditmarknadsbolag. I dag finns det en uppsjö av nya kreditförmedlare och bolag som samlar kundernas lån”, säger hon.

Konsumtionslånen – eller lån utan säkerhet – har vuxit snabbt i Sverige de senaste åren. Mellan 2008 och 2018 ökade lånestocken med 130 procent till sammanlagt 244 miljarder kronor, enligt Finansinspektionen.

Den myndigheten slår också fast att även om den här sortens lån bara står för 18 procent av hushållens skulder utgör de en större andel av totalbetalningarna än bolånen. Skälet är att räntan och amorteringstakten är högre. 

Utöver de 40 tillsynsärenden som rör måttfullhetskravet har Konsumentverket också öppnat ett ”flertal” ärenden under 2019 som rör andra brister i marknadsföringen. De senaste åren har myndigheten anställt fler jurister för att specifikt titta på finansiella tjänster och krediter. 

Rudina Muliqi säger att kreditbolagen i de flesta fall rättar sig frivilligt efter Konsumentverkets synpunkter.

”Det är en bransch där man vill göra rätt och ändrar sig om man får ett brev från oss. Vi jobbar aktivt med att sprida kunskap om den tillsynsverksamhet vi har gjort så att bolagen vet om den”, säger hon.


Konsumentverkets granskningar av kreditbolagen diskuteras även i senaste Digitalpodden:

Länk till acast


Läs mer:

Ilskan växer mot låneappen Bynks enorma reklamkampanj – anmälningarna haglar

Efter hårda kritiken: Låneappen Anyfin städar undan massiv reklaminsats

Klarna i lång tvist om Snoop Dogg-reklamen – filmer drogs in

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer