Hoppa till innehållet

Svenskarnas svala intresse för 5g: Så få byter upp sig

Två tredjedelar av den svenska befolkningen vet knappt skillnaden mellan 4g och 5g. Det framkommer i en ny Sifoundersökning som mobiloperatören Tre låtit göra. ”Det bekräftar det vi trodde”, säger teknikdirektören Per Stigenberg.

Per Stigenberg är teknikdirektör på Tre.
Per Stigenberg är teknikdirektör på Tre.

Telia, Tele2 och Tre marknadsför alla sina 5g-nät just nu. Men trots massiva kampanjer visar Tres nya undersökning att svenskarna inte har någon stress att byta upp sig.

Prognosen när Sifo frågat drygt 1 200 svarande är att det kommer dröja 2-3 år innan en majoritet av mobilanvändarna gjort skiftet från 4g.

”Det har varit väldigt mycket ’buzz’ kring 5g. Men det har mest handlat om spännande applikationer för företag och samhällsfunktioner som ligger ganska många år framåt i tiden”, säger Tres teknikdirektör Per Stigenberg.

Läs mer: 5g-uppror på Facebook: Det här är sant och falskt om strålning

Han menar att den riktiga dragningskraften för gemene man saknas i dag.

”Den här undersökningen bekräftar det vi trott, att det inte är nu vi behöver vara bäst utan att vi har tid på oss bygga ut nätet brett”, säger han.

Tres 5g-nät ligger i dag fortfarande på frekvenser som också används för 4g. Skillnaden är hårdvaran i basstationerna som är 5g-redo.

Först i höst, efter den omtalade auktionen av 5g-frekvenser, kommer Tre att kunna erbjuda den bandbredd som allmänt ses som ”riktig 5g”.

Inte för att kunderna verkar förstå skillnaden ändå. I undersökningen svarade 66 procent att de i ”ganska låg grad” eller ”mycket låg grad” känner till vad som skiljer 4g och 5g åt.

Läs mer: Anders Ygeman: ”5g-aktivisterna driver ryskt narrativ”

Bara 1 procent svarar att de har gjort ett tekniskt byte till den nya mobiltekniken.

Hela 69 procent svarade att ”låg grad”, ”ganska låg grad” eller ”tveksam” på frågan om de är intresserade av att byta till 5g nästa gång de köper en ny telefon.

Av de som uppger att de känner till 5g i hög grad tror 58 procent att 5g kommer att vara allmänt känt och användas av den svenska allmänheten om två till tre år.

”Det rimmar ganska bra med vår prognos också”, säger Per Stigenberg, men tillägger att personer förmodligen inte aktivt kommer att behöva välja 5g – det kommer automatiskt.

”Om man har en 5g-telefon i dag så får man 5g direkt med ett abonnemang från Tre”, säger han, utan att vilja lova att det förbli så framöver.

Kan det hända att ert ’fighting brand’ Hallon får 4g och huvudabonnemang från Tre 5g?

”Det är en möjlighet, men för tidigt att säga.”

Ser du någon förklaring till att det är mindre intresse nu än när vi gick från 3g till 4g?

”En trend på marknaden är att användare byter sina telefoner mindre ofta. Dels är kostnaden högre i dag, men tekniken håller också längre. Sen är det inte längre samma statusfaktor att ha det senaste. Och man klara sig i dag långt på 4g.”

Om det är företag som ska innovera mest inom 5g, hur är deras respons nu?

”Vi får väldigt mycket frågor från företag som vill bygga sina egna 5g-nät. De kanske kör wifi i dag, men vill byta till 5g för sina fabriker eller gruvor eller vad det nu är. På det området får vi många samtal.”

Läs mer: Då finns 5G i Sverige – och sex andra svar om framtidens supernät

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera