Hoppa till innehållet

Svenskbackade Clue tar in 170 miljoner

Det Berlinbaserade fertilitetsbolaget Clue har stort stöd bland svenska affärsänglar. Nu har bolaget tagit in 170 miljoner kronor, uppger Clues vd Ida Tin på scen på Slush.

Clues grundare: Moritz von Buttlar, Ida Tin, Hans Raffauf och Mike LaVigne.
Clues grundare: Moritz von Buttlar, Ida Tin, Hans Raffauf och Mike LaVigne.Foto: Clue

(Di Digital/Helsingfors) Fertilitetsappen Clue (NTL) ger kvinnor stöd att förstå sin hälsa utifrån sin menscykel.

Sedan starten 2013 har det Berlinbaserade bolaget lockat till sig ett stort antal svenska investerare, bland annat Sophia Bendz (NTL), numera på Atomico, affärsängeln Hampus Jakobsson och Soundcloud-grundarna Erik Wahlforss och Alexander Ljung.

Läs mer: Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare: Sophia Bendz

Nu har bolaget tagit in 20 miljoner dollar, motsvarande 170 miljoner kronor, från bland annat Nokia Growth Partners och existerande investerare Union Square Ventures och Mosaic Ventures.

På en av scenerna på startupeventet Slush i Helsingfors medverkade Clues vd och medgrundare Ida Tin tillsammans med bland andra Lifesums operativa chef och medgrundare Marcus Gners (NTL).

”Det här är en väldigt bra dag, för vi har just stängt vår B-runda. Vi har tagit in 20 miljoner dollar och det är väldigt roligt för jag gillar verkligen att jobba med nordiska investerare,” öppnade Ida Tin med att säga.

Läs mer: Svenska änglar älskar Clue

Den nya investeringen ska delvis användas för att utveckla appen ytterligare. Clue har sedan starten tagit in cirka 280 Mkr i riskkapital och fått 5 miljoner kvinnor att använda sin app. Clue konkurrerar med bland andra svenska Natural Cycles (NTL).

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera