Annons

Svenskduons Google för läkemedel kliver in i USA

Tobias Thornblad och Björn Carlsson grundade Monocl 2014.
Tobias Thornblad och Björn Carlsson grundade Monocl 2014. Foto: Press.
Göteborgsbolaget Monocl har byggt en plattform för företag och experter inom medicinsektorn. Nu får de in 31,5 miljoner kronor i nytt kapital från GP Bullhound för att växa i USA. ”Vi ska dominera marknaden”, säger bolagets vd Björn Carlsson.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Resan har gått snabbt för det svenska startupbolaget Monocl från Göteborg. På bara fem år har de gått från en idé om att hjälpa läkemedelsföretag att hitta rätt expert genom artificiell intelligens – till att erbjuda en plattform där över 3,5 miljoner experter och 22 miljoner forskningsartiklar samlas. 

Tanken är att olika intressenter med ett enkelt knapptryck ska kunna hitta rätt person eller information, som ett slags Linkedin eller Google för läkemedelsindustrin.

”Tidigare när företag letade experter hittade de rätt personer genom sina kollegor – ofta en äldre herre – vilket inte alltid ledde till att man fick den bästa personen. Vi ville attackera problemet på ett helt nytt sätt, och göra processen mer effektiv och transparent”, säger bolagets vd och medgrundare Björn Carlsson. 

Läs mer: Göteborgs Linkedin för life science tar in nytt kapital 

Över hälften av världens största läkemedelsbolag finns nu på kundlistan, enligt Björn Carlsson. Bland dessa återfinns jättarna Astra Zeneca, Bayer och Pfizer.

Nu tar bolaget in 3 miljoner euro, motsvarande 31,5 miljoner kronor, från riskkapitalbolaget GP Bullhound. De har tidigare investerat i tunga techbolag som Spotify, Klarna och Slack. 

”GP Bullhound är en väldigt kompetent investerare och ökade till och med sin investering en bit in i samtalen”, säger Björn Carlsson. 

Han avböjer att kommentera vad bolaget värderas till i kapitalrundan.

Vi växer väldigt starkt. Vi var 25 anställda när året började, nu är vi över 50.

Pengarna ska finansiera en fortsatt expansion i USA, där Monocl redan har ett kontor. 

”Jag har en enkel filosofi att man ska vara där de största kunderna är. Det är en extremt viktig del, oavsett vilket bolag man bygger.” 

Om en månad packar Björn Carlsson själv väskorna och flyttar till Boston. 

Läs mer: Guldregn över svensk hjärtmonitor – storsatsar på USA 

Under 2018 gjorde Monocl en förlust på 7 Mkr på en omsättning om 15 Mkr. I år väntar sig Björn Carlsson att intäkterna flerdubblas.

”Vi växer väldigt starkt. Vi var 25 anställda när året började, nu är vi över 50. Och vi är nu enbart i juli månad.”

På lång sikt är målet att bli störst inom sitt segment. 

”Vi ska dominera marknaden. Det tror vi att vi kan göra primärt med vår mjukvara.” 

Tidigare har de tjänster som Monocl erbjuder kostat runt 100 000 dollar för läkemedelsföretagen att köpa in från traditionella konsultbyråer, uppger Björn Carlsson.

”Vi har bra förutsättningar – konsulter är dyra, då erbjuder Monocl en lösning som är billigare, snabbare och mer transparent.”

Valet att närma sig läkemedelsbranschen på ett helt nytt sätt har också gett bolaget dess namn – Monocl. 

”Vi gör saker på ett annorlunda och bättre sätt genom att låta användaren betrakta information i ett helt annat ljus. Detta på ett liknande sätt som när monokeln revolutionerade synen när den kom på 1800-talet” säger Björn Carlsson.

Läs mer: Hennes zebrafiskar ger snabbare cancervård – tar in kapital 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies