Annons

Svenske 18-åringen tar in 25 miljoner från EQT och Northzone – för att utmana Amazon

Oliver Edholm, 18, tar in 25 miljoner kronor från bland annat EQT för att hjälpa små e-handlare att våga säga nej till Amazon.
Oliver Edholm, 18, tar in 25 miljoner kronor från bland annat EQT för att hjälpa små e-handlare att våga säga nej till Amazon.
Han fyllde nyligen 18 år men har redan beskrivits som ett AI-geni. Nu tar Oliver Edholms bolag Depict in 25 miljoner kronor från en rad namnkunniga investerare. ”E-handlare som inte ansluter sig till Amazon måste bli bättre själva”, säger han om sin affärsidé.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

 

Oliver Edholm lade fjolåret på att studera AI i Singapore för att förstå vad som gör hemsidor bra eller mindre bra.

I början av det här året startade han Depict, sitt eget AI-bolag inom produktrekommendationer för e-handlare. 

I juni blev han antagen till det erkända acceleratorprogrammet Y Combinator i USA, som en av några hundra av tiotusentals sökande.

Och nu stänger Oliver Edholm sin första finansieringsrunda på 2,7 miljoner dollar, vilken leds av Reddit-grundaren Alexis Ohanians San Francisco-baserade investmentbolag Initialized. 

Med som investerare finns också riskkapitalbolagen EQT och Northzone, samt Kry-grundaren Johannes Schildt och Voi-grundaren Fredrik Hjelm.

Inget dåligt gäng för en första kapitalrunda.

Det finns två val; hoppa på Amazon eller försöka klara sig utanför.

”Problemet nu när Amazon kommer till Sverige är att e-handlare har två val; antingen hoppa på Amazon och kanske ge bort 30 procent av sin omsättning, eller försöka klara sig utanför”, säger Oliver Edholm om problembilden.

För att klara sig utanför behöver små e-handlare bli bättre själva. De behöver sälja mer men också få återkommande, nöjda kunder som skickar tillbaka färre varor.

”Jag tittade på det här och såg att de flesta använder en standard-rekommendationsmotor, som inte alls är anpassade efter deras verksamheter.”

Problemet, menar han, är att kunder som handlar kan få ”köp mer”-rekommendationer som är långt ifrån vad de vill ha.

”Du köper en sladd och får upp en rekommendation om en regnjacka”, som han säger.

Rekommendationerna bygger på djupinlärning, precis som när du går in på H&M och får moderåd av en person.

Oliver Edholm menar att tekniken i dag allt för ofta förlitar sig på antingen jättemycket data, som i fallet Amazon – vilket fungerar om du är just Amazon – eller för lite data.

De allra flesta som inte har tillräckligt mycket data förlitar sig på en ”andra köpte också”-logik, förklarar han, vilket är ett för snävt sätt att ge bra rekommendationer.

Lösningen är Depicts mer avancerade mjukvara, baserad på maskininlärning, som istället för vad andra köpt baserar sina rekommendationer på hur varan ser ut, hur den beskrivs på sidan och vad den ska användas till.

”Det är djupinlärning som lär sig varorna. Precis som när du går in på H&M och får moderåd av en person i butiken, eftersom en människa kan se och höra dig och förstå vad du behöver”, säger Oliver Edholm.

Det tar fem minuter, sedan kan kunderna själva se att vårt sätt är bättre.

Redan i dag har han ett antal kunder. Bland annat kontorsmaterialkedjan Staples, inredningsbutiken Svenskt Tenn och smyckestillverkaren Edblad. 

Enligt Depict själva lyfter de i snitt konverteringen med 4-6 procent jämfört med andra rekommendationstjänster.

”Vi har en A/B-testmetod som är väldigt lätt att implementera. Det tar fem minuter. Sedan kan kunderna själva se att vårt sätt är bättre”, säger Oliver Edholm.

Enligt honom finns mycket utveckling att göra som leder till bättre merförsäljning, inte bara ”mer”.

”Vi tar inte betalt per såld vara vi rekommenderar. Det skulle ge oss fel incitament och bara rekommendera saker vi vet säljer lätt. Vi kommer istället fram till en fast avgift med handlarna”, säger han.

Vi går 'break even' redan nu, på 21 kunder.

Näste steg för Depict är att låta handlare lägga in egna variabler. Till exempel ska en matvarubutik kunna lyfta upp varor med kort datum för att sälja dessa innan de blir för gamla.

”Staples kanske vill erbjuda fler miljövänliga alternativ? Det viktiga är att det blir bra rekommendationer så att det blir färre returer”, säger Oliver Edholm.

Du tar in pengar, men det låter som att produkten är ganska klar – vad ska du göra nu?

”Ja, produkten är redo, men blir aldrig helt klar. Den utvecklas hela tiden och vi anställer de bästa AI-utvecklarna i Stockholm just nu för att bredda produkten och ta fram andra former av personalisering. Men det blir förstås mer fokus på försäljning och vi vill anställa en bra säljorganisation och gå in i USA nästa år.”

Hur ser ekonomin ut – vad omsätter ni?

”Jag kan säga att vi går 'break even' redan nu, på 21 kunder. Men vi är heller inte så många anställda. I april tog jag in Anton Osika som medgrundare och totalt är vi fem personer med konsulter, men vi ska förstås anställa fler.”

Kan du säga något om värderingen i rundan?

”Vi tar in pengar till en bra värdering, även jämfört med andra bolag som kommer ur Y Combinatior. Men vi grundare har fortfarande en tydlig majoritet av bolaget.”

Det går väldigt fort för dig. Känner du någonsin att du behöver stanna upp och ta in situationen lite?

”Nej, jag mediterar en gång om dagen och tränar en gång om dagen. Jag känner inte att jag är speciellt stressad”, säger Oliver Edholm.

Länk till acast

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer