Annons

Svensken bygger e-sportbolag i USA – Klarna-vd:n köper in sig

Upcomers grundare Patrik Hansen och delägaren Sebastian Siemiatkowski.
Upcomers grundare Patrik Hansen och delägaren Sebastian Siemiatkowski. Foto: Press/Di/TT
Doldisen Patrik Hansen har byggt upp e-sportappen Upcomer i USA och lockat till sig 500 000 användare på två år. En av delägarna i bolaget är Sebastian Siemiatkowski. ”Målet vi har nu är att växa, börja tjäna pengar och få bolaget lönsamt”, säger Patrik Hansen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Marknaden för e-sport växer i raketfart. I år förväntas branschen omsätta över 1 miljard dollar, nästan 10 miljarder kronor, globalt.

En av de som vill kapitalisera på trenden är den svenske entreprenören Patrik Hansen. Under 2017 lanserade han e-sportplattformen Upcomer med bas i Los Angeles, USA.

Han jämför själv Upcomer, som finns både som app och webbsida, med vad Göteborgsbolaget Forza Football gör inom fotbollen.

”Det är en plattform där folk diskuterar och följer e-sport. Vi har till exempel matchschema, statistik och pushnotiser – allt det som fans vill ha”, säger Patrik Hansen till Di Digital.

Läs mer: Genombrott för svensk fotbollsapp – drar in 57 miljoner 

Tjänsten har totalt lockat till sig ungefär en halv miljon aktiva användare i månaden, uppger Patrik Hansen, varav den största marknaden är just USA.

”Vi har haft en väldigt bra organisk tillväxt och knappt lagt en krona på betald marknadsföring. Ett bevis på att användarna är nöjda är att vi har 4,8 av 5 i betyg på Appstore, baserat på över 8 000 recensioner”, säger Patrik Hansen.

Under det senaste året har det svenskgrundade bolaget tagit in 3,5 miljoner dollar, motsvarande 35 miljoner kronor, i riskkapital. Huvudsaklig investerare är det Silicon Valley-baserade riskkapitalbolaget Comcast Ventures.

Men flera affärsänglar i Sverige har också köpt in sig som delägare i Upcomer, kan Di Digital avslöja. Det handlar om Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski, Kivras grundare Robert Wahlström och investeraren Ted Elvhage.

”Vi har inga planer på att ta in mer kapital i närtid. Det är dyrt att driva bolag i USA, kostnaderna kan vara dubbelt så höga som i Sverige, men vi har mer än hälften av pengarna från rundan kvar”, säger Patrik Hansen.

Riskkapitalet behövs, eftersom Upcomer än så länge inte dragit in några egna intäkter. I slutet av 2019 ska dock Patrik Hansen lansera annonser på plattformen och etablera en betalversion av tjänsten, som kommer att kosta 5 dollar i månaden. 

”Vi har följt den klassiska Silicon Valley-modellen. Det är rimligt att lägga fokus på tillväxt först, eftersom att en annonsaffär bara kommer bli lyckosam om du har en tillräckligt stor volym av användare på plats”, säger han.

Läs mer: E-sportappen tar in miljoner: Vi är en av världens största plattformar 

Väldigt många mediebolag skulle nog vara intresserade av att köpa Upcomer på sikt.

Det finns en uppsjö av liknande appar inom e-sporten. Di Digital har tidigare rapporterat om att svenska Strafe vill samla intresserade på en liknande plattform.

”Flera av de självständiga e-sportapparna har tvingats lägga ner eftersom de aldrig lyckades skaffa en tillräckligt stor användarvolym. Våra huvudsakliga konkurrenter är därför de klassiska webbsajterna, som i vissa fall har 10 eller 20 miljoner besökare”, säger Patrik Hansen. 

Upcomer har i dagsläget runt 10 anställda utspridda i USA, Indien och Europa.

Patrik Hansen har tidigare grundat bolaget Folkets Ombud i Sverige, som hjälpte privatpersoner att få ut ersättning från försäkringsbolag mot en provision. Han sålde det 2012 och tog sedan ett par års paus för att utvärdera vad som skulle bli hans nästa affärsidé.

”Jag ville göra något jag har passion för, och inte ge mig in i en tråkig bransch som försäkringar igen. Jag brinner verkligen för e-sport och gaming och insåg att jag kunde bygga en mycket bättre produkt än vad som redan fanns på marknaden”, säger Patrik Hansen.

Du flyttade till USA under 2017 i samband med att appen lanserades. Har det varit avgörande för Upcomers utveckling hittills?

”Los Angeles är huvudstaden för e-sport i västvärlden. Därför såg jag det som en självklarhet att vi skulle vara här. Jag tror också det hjälpte väldigt mycket när vi skulle ta in externt kapital, men det var ändå oerhört svårt och krävande eftersom jag inte kände en enda människa i USA eller riskkapitalbranschen”, säger Patrik Hansen.

Vad är målet med Upcomer – ska ni börsnoteras eller köpas upp i slutänden?

”Det enda målet vi har nu är egentligen att växa, börja tjäna pengar och få bolaget lönsamt”, säger han, utan att vilja uppge när Upcomer förväntas börja gå med vinst.

Men varifrån tror du att det finns störst intresse för Upcomer?

”Väldigt många mediebolag som i dag täcker traditionell sport skulle nog vara intresserade av att köpa Upcomer på sikt. När de vill nå en yngre publik måste de ge sin in på e-sportmarknaden, vilket kommer att hända under de närmsta 5-10 åren. Då är det effektivare att köpa upp ett bolag än att bygga någonting från grunden”, säger Patrik Hansen.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer