Hoppa till innehållet

Svensken ger inte upp affär med Uber – kan ta in 1,8 miljarder igen

Taxiappen Careem, med svensken Magnus Olsson som medgrundare, sägs fortfarande utreda en potentiell affär med konkurrenten Uber. 

Magnus Olsson grundade Careem tillsammans med Mudassir Sheikha och Abdullah Elyas.
Magnus Olsson grundade Careem tillsammans med Mudassir Sheikha och Abdullah Elyas.

Careem är den största taxiapptjänsten i Mellanöstern och Nordafrika. Bolaget grundades 2012 och har 30 miljoner registrerade användare i över 120 städer. Svensken Magnus Olsson är en av medgrundarna till det Dubai-baserade företaget.

Det har under hela 2018 spekulerats om att Careem kan säljas till den globala marknadsledaren Uber, men hittills har diskussionerna runnit ut i sanden. Bolaget tog dessutom nyligen in 200 miljoner dollar, motsvarande 1,8 miljarder kronor, i nytt kapital från existerande japanska och saudiska investerare. 

Läs mer: Svenskens taxiapp tar in 1,8 miljarder kronor 

Men Careem tycks ännu inte vara nöjda. Bolaget har nämligen anlitat investmentbanken Jeffries för att utvärdera vägen framåt, rapportar Reuters. Enligt källor tyder det på att en affär med Uber fortsatt kan bli verklighet och att diskussionerna nu är mer seriösa.

Om en transaktion blir av lär Uber förmodligen kräva kontrollutövande i bolaget, vilket uppges vara det största hindret för den potentiella affären. Ubers vd Dara Khosrowshahi har sagt att man inte längre tänker engagera sig med sina rivaler i affärer där man slutar som minoritetsägare. Så har varit fallet när Uber investerat i taxitjänsterna Didi Chuxing i Kina och Grab i Sydostasien.

Parallellt undersöker Careem möjligheterna till att plocka in ytterligare riskkapital till verksamheten, enligt källor till Reuters. Bolaget har också anlitat investmentbanken China International Capital Corporation och planerar att återigen ta in 200 miljoner dollar, eller 1,8 miljarder kronor, men denna gång från kinesiska investerare.

Däremot sägs kinesiska investerare inte vara särskilt sugna på startups i Mellanöstern, skriver Reuters, eftersom de saknar kännedom om marknaden och överlag har ett bristande intresse. 

Samtliga parter har avböjt att kommentera uppgifterna.

Läs mer: Här är svenskarna som kan bli miljardärer på tech 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera