Avyttringen gäller Kobalt Musics varumärkestjänst AWAl, deras indie-distribution samt agenturen Kobalt Neighbouring Rights. Divisionerna kommer att hamna under en ny avdelning hos jätten Sony Music och kommer fortsätta att drivas självständigt.
Köpeskillingen uppgår till 430 miljoner dollar, motsvarande 3,6 miljarder kronor, och ska nu genomgå sedvanliga konkurrensprövningar. Det rapporterar Yahoo News med hänvisning till dokument från SEC, den amerikanska finansinspektionen.
Svensken Willard Ahdritz grundade Kobalt Music år 2000 men har i dag merparten av sin verksamhet i London och New York. Bolaget står mellan streamingjättar som Spotify och artisterna i värdekedjan, affärsidén är att effektivisera hur musiker får betalt.
I fjol bytte Willard Ahdritz roll från vd till styrelseordförande och äger 6,2 procent av bolaget, som värderades till 6,8 miljarder kronor vid en kapitalrunda under 2017.
Enligt uppgifter har Kobalt Music under en längre tid utrett möjligheten att genomföra ännu en finansieringsrunda, alternativt att genomdriva en försäljning av hela bolaget. Ägarna sägs då ha velat nå en värdering över 1 miljard dollar, eller 9 miljarder kronor.
Den nya affären innebär dock att Kobalt Music får möjlighet att satsa på kärnverksamheten inom utgivning av musik, heter det. Deras växande katalog, som redan innehåller runt 700 000 låtar, är bolagets huvudsakliga intäktskälla.
”Vi är förväntansfulla över de stora möjligheter som ligger framför oss inom utgivning av musik”, säger Willard Ahdritz i ett uttalande, och fortsätter:
”Vår organisation och våra resurser kommer bara växa sig starkare och spela en fortsatt stark roll i att göra musikindustrin bättre för kreatörer.”