Hoppa till innehållet

Svenskens digitala skivbolag säljer av till Sony – drar in 3,6 miljarder

Jätten Sony Music förvärvar tre verksamheter från Kobalt Music, ett digitalt skivbolag som har grundats av svensken Willard Ahdritz, för 3,6 miljarder kronor.

Willard Ahdritz driver sitt digitala skivbolag Kobalt Music från New York.
Willard Ahdritz driver sitt digitala skivbolag Kobalt Music från New York.Foto: Axel Öberg.

Avyttringen gäller Kobalt Musics varumärkestjänst AWAl, deras indie-distribution samt agenturen Kobalt Neighbouring Rights. Divisionerna kommer att hamna under en ny avdelning hos jätten Sony Music och kommer fortsätta att drivas självständigt.

Köpeskillingen uppgår till 430 miljoner dollar, motsvarande 3,6 miljarder kronor, och ska nu genomgå sedvanliga konkurrensprövningar. Det rapporterar Yahoo News med hänvisning till dokument från SEC, den amerikanska finansinspektionen.

Svensken Willard Ahdritz grundade Kobalt Music år 2000 men har i dag merparten av sin verksamhet i London och New York. Bolaget står mellan streamingjättar som Spotify och artisterna i värdekedjan, affärsidén är att effektivisera hur musiker får betalt.

I fjol bytte Willard Ahdritz roll från vd till styrelseordförande och äger 6,2 procent av bolaget, som värderades till 6,8 miljarder kronor vid en kapitalrunda under 2017. 

Enligt uppgifter har Kobalt Music under en längre tid utrett möjligheten att genomföra ännu en finansieringsrunda, alternativt att genomdriva en försäljning av hela bolaget. Ägarna sägs då ha velat nå en värdering över 1 miljard dollar, eller 9 miljarder kronor.

Den nya affären innebär dock att Kobalt Music får möjlighet att satsa på kärnverksamheten inom utgivning av musik, heter det. Deras växande katalog, som redan innehåller runt 700 000 låtar, är bolagets huvudsakliga intäktskälla.

”Vi är förväntansfulla över de stora möjligheter som ligger framför oss inom utgivning av musik”, säger Willard Ahdritz i ett uttalande, och fortsätter:

”Vår organisation och våra resurser kommer bara växa sig starkare och spela en fortsatt stark roll i att göra musikindustrin bättre för kreatörer.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera