Annons

Svenskens mattjänst köper upp konkurrent – värderas till 4 miljarder dollar

Niklas Östberg, vd på Delivery Hero.
Niklas Östberg, vd på Delivery Hero.
Tyska mathandelsföretaget Delivery Hero köper 82 procent av sydkoreanska Woowa till en värdering om 4 miljarder dollar eller 3,6 miljarder euro. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Tidigare i höst kom nyheten att Uber Eats lägger ned verksamheten i Sydkorea. Ett drag som sades bero på den tuffa konkurrensen i landet, med en marknad som domineras av lokala Woowa Brothers. 

Nu har tyska Delivery Hero, grundat av svensken Niklas Östberg, kommit på ett sätt att ta sig runt problemet. 

Nu står det klart att de köper 82 procent av den sydkoreanska matleverantören, som dominerar marknaden. Delivery Hero kommer att betala 1,7 miljarder euro i kontanter och 1,9 miljarder euro i aktier för Woowa. 

Säljare är Hillhouse Capital, Altos Ventures, Goldman Sachs, GIC och Sequoia Capital China. Ytterligare 6 procent av ägarna kan komma att sälja sina aktier till Delivery Hero. 

Under årets nio första månader ökade Woowa sin omsättning med 58 procent till 301 miljoner euro. 

Affären behöver tummen upp från myndigheterna för att kunna genomföras. Delivery Hero räknar med att affären slutförs under det andra halvåret nästa år.

Läs mer: Onlinepizza och Hungrig skrotas av tyska börsjätten: ”Gör ont i hjärtat” 

(Finwire/Di Digital) 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer