Hoppa till innehållet

Svenskens mattjänst köper upp konkurrent – värderas till 4 miljarder dollar

Tyska mathandelsföretaget Delivery Hero köper 82 procent av sydkoreanska Woowa till en värdering om 4 miljarder dollar eller 3,6 miljarder euro. 

Niklas Östberg, vd på Delivery Hero.
Niklas Östberg, vd på Delivery Hero.

Tidigare i höst kom nyheten att Uber Eats lägger ned verksamheten i Sydkorea. Ett drag som sades bero på den tuffa konkurrensen i landet, med en marknad som domineras av lokala Woowa Brothers. 

Nu har tyska Delivery Hero, grundat av svensken Niklas Östberg, kommit på ett sätt att ta sig runt problemet. 

Nu står det klart att de köper 82 procent av den sydkoreanska matleverantören, som dominerar marknaden. Delivery Hero kommer att betala 1,7 miljarder euro i kontanter och 1,9 miljarder euro i aktier för Woowa. 

Säljare är Hillhouse Capital, Altos Ventures, Goldman Sachs, GIC och Sequoia Capital China. Ytterligare 6 procent av ägarna kan komma att sälja sina aktier till Delivery Hero. 

Under årets nio första månader ökade Woowa sin omsättning med 58 procent till 301 miljoner euro. 

Affären behöver tummen upp från myndigheterna för att kunna genomföras. Delivery Hero räknar med att affären slutförs under det andra halvåret nästa år.

Läs mer: Onlinepizza och Hungrig skrotas av tyska börsjätten: ”Gör ont i hjärtat” 

(Finwire/Di Digital) 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera