(Di Digital/Silicon Valley) På två år har den svenske entreprenören Oskar Hjertonsson, tillsammans med medgrundarna Daniel Undurraga och Juan Pablo Cuevas, snabbt lyckats skala upp mattjänsten Cornershop.
Modellen liknar amerikanska Instacart, där man jobbar med befintliga livsmedelshandlare för att leverera varor som kunderna beställer via en app. Detta till skillnad från till exempel de svenska tjänterna Mat.se och Mathem.se, som har egna lager.
”Vi har skalat upp bolaget åtta till tio gånger under de senaste 18 månaderna och byggt upp en automatiserad modell”, säger Oskar Hjertonsson, som är vd för Cornershop.
Bolaget startades i Silicon Valley, men Cornershop levererar mat till kunder i de tre största städerna i Mexico och i Santiago i Chile. Latinamerika är fortfarande en utvecklad marknad när det gäller mat på nätet med stor marknadspotential.
Oskar Hjertonsson bor numera i Mexico City för att vara nära bolagets livsmedelspartners.
Nu tar Cornershop in 21 miljoner dollar, motsvarande runt 185 miljoner svenska kronor, i en B-runda från det tunga riskkapitalbolaget Accel i Silicon Valley.
”Vi ska fortsätta på samma sätt och har redan rätt team, rätt processer och bra tillväxt. Men pengarna ger oss utrymme att investera mer i att öppna fler städer samt växa befintliga städer ännu snabbare”, säger Oskar Hjertonsson.
När bolaget drog igång på heltid i april 2015 investerade grundarna egna pengar från en tidigare företagsförsäljning. Tillsammans grundade de Needish, en latinamerikansk Groupon-klon som såldes till Groupon 2010.
Under 2015 tog de även in en såddinvesteringsrunda till Cornershop från lokala affärsänglar i Silicon Valley.
I A-rundan på 7 miljoner dollar, då runt 55 miljoner kronor, som stängdes för ett år sedan investerade bland andra det svenska riskkapitalbolaget Creandum.
Läs mer: Creandum investerar i ny svensk matapp i Latinamerika
”Vår investering har redan varit fantastisk med tanke på vilken värdering vi gick in på. Men möjligheten är enorm för det här bolaget på lång sikt”, tror Carl Fritjofsson, Crendums partner på plats i Silicon Valley.
Som Di Digital har rapporterat om tidigare syftar Creandums närvaro i dalen främst på att hjälpa de europeiska bolagen man har i portföljen. Men en effekt av att vara på plats är också att man har hittat europeiska entreprenörer på plats i Silicon Valley att investera i.
Läs också: Det här är en smältpunkt för VC-världen
”Den teknik Cornershop har byggt internt och den operationella koll de har på alla flöden i bolaget är anledningen till att vi blev intresserade av bolaget”, säger Carl Fritjofsson.
Cornershop har i dag 100 anställda i Santiago och Mexico City och tusentals kunder varje dag. Mer specifik än så vill vd:n Oskar Hjertonsson inte vara och svarar inte på några frågor vad gäller siffror kring bolagets verksamhet.
I dagsläget jobbar Cornershop med två av de största livsmedelsleverantörerna i Mexico och Chile, bland andra Walmart, och har fått utveckla i princip allt själva.
”Det finns inga befintliga tekniska lösningar på plats här, som till exempel streckkoder med produktinformation för varorna som finns i USA. Vi började med att själva fota och samla in fakta om alla produkter”, säger Oskar Hjertonsson.
Logistiken är också en utmaning samt obefintliga betalningssystem. För att lösa modellen med att så kallade ”shoppers” handlar varor i butikerna som ska levereras till kunder fick Cornershop bygga ett eget betalgränssnitt.
”Vi tjänar pengar på varje order sedan sex månader tillbaka och nu är det en fråga om att skapa större volymer. Vi är inte jättelångt från breakeven, några år men inte tio år. Men vi är i en bransch med tighta marginaler”, säger Oskar Hjertonsson.
Läs också: Creandums nya bolag vill bota typ 2-diabetes