Hoppa till innehållet

Svenskens mexikanska mattjänst tar in 185 miljoner från Accel

Det Silicon Valley-baserade riskkapitalbolaget Accel investerar stora pengar i matleveranstjänsten Cornershop, med den svenske entreprenören Oskar Hjertonsson i spetsen.

Foto: Cornershop
Foto: Cornershop

(Di Digital/Silicon Valley) På två år har den svenske entreprenören Oskar Hjertonsson, tillsammans med medgrundarna Daniel Undurraga och Juan Pablo Cuevas, snabbt lyckats skala upp mattjänsten Cornershop.

Modellen liknar amerikanska Instacart, där man jobbar med befintliga livsmedelshandlare för att leverera varor som kunderna beställer via en app. Detta till skillnad från till exempel de svenska tjänterna Mat.se och Mathem.se, som har egna lager.

”Vi har skalat upp bolaget åtta till tio gånger under de senaste 18 månaderna och byggt upp en automatiserad modell”, säger Oskar Hjertonsson, som är vd för Cornershop.

Foto: Miriam Olsson Jeffery

Cornershop är Oskar Hjertonssons tredje bolag med verksamhet i Latinamerika.

Bolaget startades i Silicon Valley, men Cornershop levererar mat till kunder i de tre största städerna i Mexico och i Santiago i Chile. Latinamerika är fortfarande en utvecklad marknad när det gäller mat på nätet med stor marknadspotential.

Oskar Hjertonsson bor numera i Mexico City för att vara nära bolagets livsmedelspartners.

Nu tar Cornershop in 21 miljoner dollar, motsvarande runt 185 miljoner svenska kronor, i en B-runda från det tunga riskkapitalbolaget Accel i Silicon Valley.

”Vi ska fortsätta på samma sätt och har redan rätt team, rätt processer och bra tillväxt. Men pengarna ger oss utrymme att investera mer i att öppna fler städer samt växa befintliga städer ännu snabbare”, säger Oskar Hjertonsson.

När bolaget drog igång på heltid i april 2015 investerade grundarna egna pengar från en tidigare företagsförsäljning. Tillsammans grundade de Needish, en latinamerikansk Groupon-klon som såldes till Groupon 2010.

Under 2015 tog de även in en såddinvesteringsrunda till Cornershop från lokala affärsänglar i Silicon Valley.

I A-rundan på 7 miljoner dollar, då runt 55 miljoner kronor, som stängdes för ett år sedan investerade bland andra det svenska riskkapitalbolaget Creandum.

Läs mer: Creandum investerar i ny svensk matapp i Latinamerika

”Vår investering har redan varit fantastisk med tanke på vilken värdering vi gick in på. Men möjligheten är enorm för det här bolaget på lång sikt”, tror Carl Fritjofsson, Crendums partner på plats i Silicon Valley.

Som Di Digital har rapporterat om tidigare syftar Creandums närvaro i dalen främst på att hjälpa de europeiska bolagen man har i portföljen. Men en effekt av att vara på plats är också att man har hittat europeiska entreprenörer på plats i Silicon Valley att investera i.

Läs också: Det här är en smältpunkt för VC-världen 

”Den teknik Cornershop har byggt internt och den operationella koll de har på alla flöden i bolaget är anledningen till att vi blev intresserade av bolaget”, säger Carl Fritjofsson.

Cornershop har i dag 100 anställda i Santiago och Mexico City och tusentals kunder varje dag. Mer specifik än så vill vd:n Oskar Hjertonsson inte vara och svarar inte på några frågor vad gäller siffror kring bolagets verksamhet.

I dagsläget jobbar Cornershop med två av de största livsmedelsleverantörerna i Mexico och Chile, bland andra Walmart, och har fått utveckla i princip allt själva. 

”Det finns inga befintliga tekniska lösningar på plats här, som till exempel streckkoder med produktinformation för varorna som finns i USA. Vi började med att själva fota och samla in fakta om alla produkter”, säger Oskar Hjertonsson.

Logistiken är också en utmaning samt obefintliga betalningssystem. För att lösa modellen med att så kallade ”shoppers” handlar varor i butikerna som ska levereras till kunder fick Cornershop bygga ett eget betalgränssnitt.

”Vi tjänar pengar på varje order sedan sex månader tillbaka och nu är det en fråga om att skapa större volymer. Vi är inte jättelångt från breakeven, några år men inte tio år. Men vi är i en bransch med tighta marginaler”, säger Oskar Hjertonsson.

Läs också: Creandums nya bolag vill bota typ 2-diabetes 

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera