Annons

Svenskens mobilfenomen större än Apple i Indien – drar in miljarder

Oneplus svenska medgrundare och toppchef Carl Pei, samt bolagets nya budgettelefon Nord.
Oneplus svenska medgrundare och toppchef Carl Pei, samt bolagets nya budgettelefon Nord. Foto: Banfa Jawla (Di) och press..
Den 30-årige svensken Carl Pei driver ett av världens största mobilföretag från Kina. Hans bolag Oneplus har klarat sig helskinnat genom coronakrisen, blivit större än Apple och Samsung i Indien, och lanserar nu en ny budgettelefon. ”Vi är nog verksamma inom den bästa industrin i hela världen”, säger han till Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

När Oneplus grundades 2013 i Kina fick svensken Carl Pei möjligheten att driva den utlandsriktade delen av mobiltelefonföretaget. Det gjorde han med sådan framgång att han retroaktivt tillskrevs en grundartitel.

Deras telefoner tillhör det så kallade premiumsegmentet och konkurrerar med giganter som Apple, Huawei och Samsung. Den absoluta merparten av Oneplus omsättning kommer från internationella marknader, vilket är sällsynt för kinesiska företag.

”Indien och USA är definitivt våra två viktigaste marknader”, säger Carl Pei till Di Digital, på videolänk från det kinesiska techmekkat Shenzhen.

Oneplus har i dag nått en ledande ställning i Indien. I det folkrika landet hade bolaget under 2019 en marknadsandel på 33 procent inom sitt segment, enligt analysföretaget Counterpoint.

”I Indien är vi västvärldens motsvarighet till Apple. Folk där ser upp till våra produkter, det är en statussymbol. Jag träffade en indisk taxichaufför som hade sparat ihop pengar i sju månader för att kunna köpa en Oneplus-telefon”, säger Carl Pei.

Därutöver är Oneplus telefoner i dag de tredje bäst sålda inom premiumsegmentet i Västeuropa, enligt Counterpoint, och de fjärde mest populära i Nordamerika. Under 2018 landade bolaget ett distributionsavtal med en av USA:s största teleoperatörer, T-Mobile. Samarbetet blev en riktig fjäder i hatten för Oneplus.

”Nästan all smartphoneförsäljning i USA sker genom operatörer”, säger Carl Pei.

Läs mer: Svenskens mobilfenomen tar strid mot Apple

Det är däremot något oklart hur Oneplus står sig finansiellt, eftersom insynen i kinesiska företag är relativt begränsad. 2017 omsatte bolaget 1,4 miljarder dollar, eller 12,5 miljarder kronor, och gick med vinst enligt egen utsago.

”Vi har inte gått ut med några nya siffror sedan dess. Men vi har så klart växt mycket och lyckats behålla lönsamheten”, säger Carl Pei, och tillägger att bolaget globalt har runt 2 000 anställda.

Nu släpper mobilltillverkaren ännu en modell, Oneplus Nord, som blir bolagets 21:a i ordningen. Men den skiljer sig åt mot företagets övriga produktutbud, eftersom telefonen har ett lägre pris och i stället räknas till mellansegmentet på mobilmarknaden.

Det blir bolagets andra försök att ge sig in i de lägre prissegmenten. Under 2015 lanserade Oneplus budgettelefonen X, men snart stod det klart att försäljningen floppade. Bolaget gjorde en förlust på sista raden samma år och kunde till och med ha gått under, som Carl Pei tidigare beskrivit det.

”Då var Oneplus ett litet varumärke vars kundgrupp mest bestod av teknikintresserade, som inte gillade produkten. Och den var ärligt talat inte tillräckligt bra. Men nu har vi etablerat vårt varumärke mycket bredare och kan nå ut till fler människor. Hårdvaran har också blivit mycket bättre i mellansegmentet så att vi kan behålla en bra prestanda”, säger Carl Pei.

Bolaget tjänar mer pengar per enskild telefon inom premiumsegmentet, eftersom marginalerna är något bättre, men förhoppningen är att sälja större volymer av budgettelefonen. Särskilt mindre köpstarka länder som Indien pekas ut som viktiga marknader.

Intresset kring Oneplus Nord har hittills varit större bland kunderna än vid någon annan lansering, berättar Carl Pei, både på Oneplus egen hemsida och på distributionsplattformar som Amazon.

Till sin hjälp har mobiltelefontillverkaren tagit den svenska designbyrån Seventy Agency. Under det senaste dryga halvåret har företaget varit med både i produktutvecklingen och varumärkesbyggandet kring Oneplus Nord.

 ”Användar- och varumärkesupplevelsen är väldigt central vad gäller smartphones, eftersom maskinerna inte är jätteolika oavsett vilken tillverkare de kommer i från”, säger Jacob Fant, medgrundare av Seventy Agency.

Oneplus har sedan starten fokuserat mycket på att bygga en sorts religion runt sitt varumärke. Jacob Fant berättar att namnet Oneplus Nord anspelar på att användarna ska ”följa sin inre kompass” mot nordstjärnan, som är ett äldre namn för polstjärnan.

Jacob Fant och Carl Pei.
Jacob Fant och Carl Pei. Foto: Press.

Lanseringen sker mitt under den brinnande coronapandemin. Trots att Oneplus har en stor del av sin verksamhet i Kina, där utbrottet först startade, menar Carl Pei att bolaget klarat sig relativt helskinnat genom krisen.

Att bolaget sedan starten sålt merparten av sina telefoner via nätet, för att kapa kostnaderna, har varit en orsak till att intäkterna inte vikt kraftigt nedåt.

”Försäljningen direkt till konsumenter via e-handel har gått bra. Men självklart har vår butiksförsäljning i USA och Europa påverkats av karantänerna, och vi har sett en del leveransproblem i Indien. Överlag har coronapandemin påverkat efterfrågan litegrann, men inte så illa som vi först trodde”, säger Carl Pei.

För att undvika problem vid lanseringen av Oneplus Nord har bolaget stärkt upp med fler produktionslinjer i Indien, där bolaget tillverkar många av sina telefoner.

”Vi är nog verksamma inom den bästa industrin i hela världen. Behovet av smartphones kommer inte att förändras efter coronapandemin, även om marknaden kanske inte växer lika fort som mycket. Människor kommer ändå vilja uppgradera sin telefon vartannat eller var tredje år.”

Oneplus ingår i den kinesiska jättekoncernen BBK Electronics – som producerar mobiltelefoner under andra varumärken som Oppo, Vivo och Realme. Carl Pei har tidigare bekräftat för Di Digital att han äger aktier i Oneplus, som saknar en officiell värdering, men vill inte berätta hur stor andel det rör sig om.

”Att gå till börsen är inget vi har diskuterat. Att ingå i den här företagskonstellationen är bra för oss, det innebär till exempel att vi kan köpa in billigare komponenter till telefonerna, och levererar i slutänden värde till konsumenterna”, säger Carl Pei.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer